jimmyfogelqvist 0 Postad 5 Maj , 2013 Hej allihop. Det är första gången för mig...som jag är båtägare. Det blev en Jofa Winth 485 med en Mariner 50hk sittandes på. Det ska bli spännande att börja använda den tillsammans med familjen, men jag är såklart orolig för att jag ska glömma något innan jag använder den, något som kan förstöra något på båten eller motorn. Motorn är till exempel från 1993 och ser fin ut, men måste jag lämna in den på service innan jag sjösätter för att vara på den säkra sidan? Förra ägaren sade bara att det senaste tillfället för service var 2011 och då byttes något som kontrollerar oljesmörjningen, typ. Behöver jag två batterier, ett för start och ett för drift av stereo, belysning, lanternor, länspump osv? Hur laddas batterierna, med generator i båten, eller får jag passa på när jag är på land och ta med mig batteriet och ladda det hemma? Båten är inte bottenmålad på ett par år och den svarta färgen är lite bortsliten på vissa ställen, måste jag skrapa bort den gamla färgen innan jag lägger på ny färg, eller kan jag bara måla över den gamla? Ska jag tvätta, polera och vaxa resten av båten, eller klarar den en sommar i saltvatten utan att skadas? Kapellet, vem kan tvätta och impregnera det? Jag har inte en aning om vem som kan det, en vanlig tvättfirma? Hm, många frågor, men jag vill att min första båtupplevelse ska bil bra för mig och min familj, och inte en dyr och obehaglig överraskning. Sedan, planlösningen på båten är inte riktigt enligt min smak. Det sitter nu en soffa längst bak i båten, inte bänkar på sidan med ett uppfällbart bord i mitten som det är original. Hur mycket vågar jag riva och ändra i inredningen på båten utan att jag klantar mig och orsakar skador på durk och skrov? Det ser ut som om det inte är borttaget något av den gjutna plasten, men fästen och liknande har tagits bort/ändrats. Tacksam för alla svar som kommer in, jag ser fram emot en härlig sommar med många båtturer. Jimmy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 502 Postad 5 Maj , 2013 Hej och välkommen till MG! Många frågor... Jag börjar med motorn. Det är lämpligt att du låter en verkstad titta på motorn och ge den service om den inte fått det på några är. Be dem också kolla tändning, tändstift och impeller. Be dem också kolla smörjningen då det verkar som om din motor har separatoljesmörjning, dvs du fyller olja i en behållare som sedan portioneras in i motorn. Alternativt kan du blanda oljan direkt i bensinen vilket är det vanligaste på två-taktare. När det är fixat har du skaffat dig goda chanser för en fungerande motor. Vad gäller bottenfärg beror det helt på vilken färg som båten är målad med sedan tidigare. För att vara på säkra sidan bör all gammal färg bort och sedan bör du grunda med lämplig färg som passar till den bottenfärg du tänkt använda. Själv skulle jag dock vänta med detta till nästa säsong och måla med en för dina vatten lämplig färg och ta det grundliga jobbet till nästa säsong. Jag skulle även vänta med att bygga om inuti båten tills jag vet vad båten går för och fått en viss vana vid den, dvs tidigast till nästa säsong. Batterierna laddas vanligen av motorn och om man inte använder mycket elektrisk utrustning så klarar man sig med bara ett startbatteri i gott skick. Kolla det genom att ladda det hemma med en bra laddare och belastningsprova det sedan. Mycket av detta finns att läsa om här på MG. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jimmyfogelqvist 0 Postad 5 Maj , 2013 Tack så jättemycket för kloka råd. Hoppas att verkstaden har tid att kollaöver motorn omgående, är sådan rutinservice dyr? Jag har ingen erfarenhet och vill kunna ha belägg om räkningen känns 'saltad'. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olle33 0 Postad 5 Maj , 2013 Hej Jimmy! Grattis till båten! Ett första tips är att ta det lite som det kommer. Du kommer uppptäcka att det kommer gå åt helvete en och annan gång, men det är så man lär sig och så man börjar förstå vilka behov som man vill få uppfyllda. En bra start är att se till att du har ett bra batteri och en hyffsad motor. Så länge de grejerna funkar klarar du dig bra! En bra försäkring för om det skulle skita sig är att bli medlem i SSRS (Sjöräddnings sällskapet). Kan va de bästa pengarna att investera. De hjälper dig vid nöd, men även om du skulle få soppatorsk eller motorn krånglar. Glöm inte att njuta! Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser