Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
Instinct

Lämpliga förtöjningslinor naturhamn?

Rekommendera Poster

Hej alla!

 

 

Ny på forumet och som nybliven segelbåtsägare finns massor med frågor som behöver besvaras. Många svar har hittats genom sök funktionen men nu undrar jag lite om det här med förtöjning i naturhamnar, vad är lämpligt förtöjningskit som man behöver ha med sig i Göteborgs skärgård? Längd på linor och antal som man klarar sig med. Jag har en 28 fots segelbåt på 3,5 ton. Någon som har några bra tips?

 

Mvh

Instinct

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till MarinGuiden.

Linor av olika längd och grovlekar kan man inte få förmånga av.

Jag har ett stort antal ombord.

Både korta på 5-6 meter, men även såna på 10, 15, 20 meter och även nån enstaka längre, och i olika grovlekar. 

Förr använde jag relativt grova linor för tillfälliga förtöjningar, men jag har allt mer gått till klenare linor som första val. 10 -12 mm. De är ju ofta lättare att belägga på knaparna - som i regel är för små. Blir det dåligt väder kan man ju byta eller dubbla.

Kommer ihåg en gång jag låg längs det gamla färjeläget vid Instön Det blåste sydlig storm och var en mycket kraftig nordlig stöm. Dvs åt samma håll och tvärs. Skrove ovan vattnet låg i lä, men lateralplanet påverkades av strömmen och riggen av stormen. Låg med 8 av mina kraftiga linor förtöjda på 4 knapar. Det jag var mest orolig för var att knaparna skulle ge sig. Där jag låg i förpiken kunde jag se hur bultarna på den förliga SB-knapen rörde sig.

 

Det är viktigt att ha ordentliga knapar och stora brickor under muttrarna. På min nuvarande båt fick jag nästan en schock när jag plockade ner innertaket i förpiken och fick se att brickorna på den enda knapen på fördäck hade brickor som hade någon mm större diameter än muttern. Båten kan aldrig ha varit utsatt för någon påfrestning när den legat förtöjd. Då hade knapen ryckts ur däcket.

Gick till den närmasta mekaniska verkstaden och skulle köpa en rostfri 6 mm plåt att lägga under muttrarna.

Varvsägaren föreslog en aluminiumplåt på 20x30 cm 10 mm tjock - jag köpte det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du aldrig varit ute och lagt till i naturhamn förut så skulle jag börja med att skaffa någon av kryssarklubbens naturhamnsguider för västkusten: http://www.sxk.se/catalog/hamn-och-farledsb%C3%B6cker?page=1 Dom finns att köpa i de flesta båtbutikerna eller på SXKs kansli i Långedrag.

Där ser du naturhamnar som har rekats, och du ser eventuella farligheter som stenar på botten. Men framför allt så visar dom naturhamnar som har dubbar (öglor i stål) nerslagna i berget vilket jag nog hade rekommenderat dig att börja med att besöka.

Dubbarna gör att du själv slipper slå i bergskilar och gör livet lite lättare i början för dig som nybörjare. Det enda du behöver då är två förtöjningslinor i fören som du lägger ut som ett V mellan två dubbar. Längd kanske kring 15 meter. Har du långa linor kan du dra dom fram och tillbaka till båten och slipper stå på land och lossa förtöjningarna. Och ankare och ankarlina förstås...

Planerar du att vara ute i sämre väder är fler linor nödvändiga (även vid hamnförtöjning är fyra linor bra att ha, fast då kan några vara lite kortare). Bra att ha då är även en betydligt längre, t.ex för att klara akterförtöjningar i vissa hamnar, och för att lösa situationer med knepig sidvind som Toaen pratade om. 

Och när du vill gå till helt egna ställen så får du komplettera med ett bergskilsset så att du kan slå ner egna kilar på lämpliga ställen: http://seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=2425 Fast när jag tänker på det är nog bergskilssetet bra även om det finns dubbar. Det är inte alltid dom sitter exakt där man vill ha dom så köp du ett sådant också, kostar inte så mycket.

 

Så för att sammanfatta:

 - Två korta förtöjningstampar

 - Två på minst 15 meter (köp inte för korta - dom går att korta av senare om du tycker dom blir för otympliga)

 - En rätt lång 25-30 meter kanske?

 - Ett bergskilsset

 - Naturhamnsguide

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan aldrig ha för mycket tamp med sig... :-)  Blir det bökigt läge med vind som vrider kan man behöva lägga tampar åt alla möjliga håll.

Jag har också varit med om att det blåst upp så jag fått lämna tamparna i land eftersom det kändes för farligt att försöka få med dem. Bra att ha lite i reserv då.

Ett tips som jag brukar köra på; lägg förtöjningen i slinga genom bergsögla eller runt träd och sedan tillbaka till båten. Då kan man i lugn och ro lossa förtöjningen från fördäck och dra åt sig hela tampen utan att hoppa i land när det är dags att gå. Tampen ska gå rakt fram och tillbaka till fästet så den inte kan glida runt trädet eller öglan och nötas av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lika viktigt som tamp är olika bergskilar raka, små, böjda osv.. 

Själv har jag klarat mig med 2X20 2X7 2X5 sedan 2003. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast vi har en mycket aktiv Hamn och Ankarplats Kommittén (kallad HAK) innom SXK´s västkustkrets. De har nästan dubbat alla tänkbara ställen där det går att lägga till i Bohuslän och norra Hallands skärgård. http://www.vastkustkretsen.se/HAK/Publikationer

 

Vi har i stort sett inga träd att förtöja i som det är på den är på den östra sidan. Dem högg man ner för länge sen för att ha till bränsle när man kokade olja ur sillen, för bl.a. gatubelysningen i Paris.

Jag kommer inte ihåg om jag använt nån bergkil sen 2003 - fast jag har naturligtvis ett antal ombord. 

Jo - en brukar jag använda flera gånger varje år, den vinklade - senast nu i lördags - för att öppna och stänga  locket till däcksbeslaget för påfyllnad av vatten. wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svaren, verkligen värdefullt för en nybörjare! Nu vet jag ungefär vad som gäller och det blir nog att investera i några nya linor. Bra tips om sxk också, var inne på deras hemsida för någon vecka sen och reggade mig och beställde guiden för naturhamnar, då verkar det som den är något att ha. har inte fått den ännu. Det är nog säkrast att börja med deras fasta öglor.

 

 

Mvh

Instinct

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det börjar att rycka i förtöjningarna brukar jag skicka ut en vikt som hänger i en karbinhake om linan det rycker i. Ca fem kilo hänger jag alltid på ankarlinan när jag ligger även en kort stund i naturhamn.Vikten på linan gör att det går att hala in båten om jag skulle behöva komma ombord igen.

Ett tips till sätt en bergskil eller dylikt och kasta lite förbi sxk dubben. Släng sedan linan tre varv runt dubben så är det fast.

Det är många år sedan jag lade till i en vanlig hamn annat än min plats i hamnen där jag ligger.

Jag seglar ensam för det mesta. Och så har jag en liten båt som väger tre ton.

Ha en fin sommar ute bland skären alla!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mång kloka svar hittills, men vill bara förmedla vad har(på ett ungefär)

20mm: 2st á ~ 15m    2st (med inkluderad ryckdämpare) á ~12m

18mm; 4st á ~6m    4st á ~ 12m

16mm: 2st á ~ 30m

12mm(skotlinor: 5st á ~ 5m      3st á ~ 10m    4st á ~ 20m     2st á ~ 30m

10mm (skotlinor) 1 st á ~30m    1st á ~ 50m

Och som vikter på långa linor räcker det med en hink med vatten får man en vikt som inte väger något när den inte används, och kan användas till annat. Dessutom flyter den om man råkar tappa i densmiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt lilla tips är att skaffa vita/ljusa förtöjningslinor. Det har varit lite mode nu under senare år med mörka/svarta/blå linor men har man legat i en välbesökt naturhamn en mörk kväll så vet man hur knepigt det kan vara att ta sig fram i mörkret bland ett virrvarr av osynliga mörka linor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Linor har fler av deltagarna i denna tråd skrivit tänkvärda saker. Men, bergskilar är jag misstänksam emot. De kan verka sitta hur fast som helst, men om vinden ändrar riktning och draget blir lite åt ett annat håll kan dom lossna. Jag, somhade en farfar som var stenhuggare och som lärde mig en del har ett annat knep. Jag har med mig ett par stenborr ½tum och om jag hittar en plats som jag gillar och vill ha ett fäste att lita på knackar jag ner ett hål. Det tar högst en kvart, och med en expanderbult ligger man säkert. (Jag hade två sådana små hål på Skinnbroken långt innan kryssarklubben satte dit dubbar)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Menar du på fullaste allvar att du borrar hål i klipporna där ni lägger till???

Mamma mia, än är den sista galningen inte född.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Långa linor är bra. Själv har jag två 40 m längder med gamla klätterrep (elastiska och bra) som används flitigt i naturhamnar. Ofta lagda dubbelt, så man kan dra tillbaka dem utan att gå iland. Dessa två förbereds nästan alltid vid angöring av naturhamn.

Ombord finns även diverse kortare linor samt ett 60-meters klätterrep. 60 meterssnutten är bra när man missbedömt vädret och behöver ett spring till nån avlägsen spricka längre bort på stranden. Ankare därbak med 50 m ankarolina.

Ombord finns även en hoppilandpåse med (klätter-)kilar (sånadär med vajer), slingor, karbiner, (klätter-)bultar och hammare.

Jag upplever att det är extremt sällan man inte kan placera båten precis där man vill ha den med denna utrustning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man passar på ett ställe där det inte syns att det är ett hål. Om du lägger till på Skinnbroken får du leta länge innan du hittar mina hål.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en hel rulle och kapa själv till lämpliga längder. Jag köpte 200 m till samma pris som mindre än hälften av det hade kostat om man köper färdiga längder. Jag brukar ha med ankartamp (50m), ankartamp till reservankare som redan sitter på, ankartamp för att förlänga med om det behövs, två tampar att förtöja med fram (olika längder att välja på) en till om man behöver för att kasta loss när för mkt vind kommer från fel håll, en extra för ev spring och så ett par i reserv. Lite overkill kanske men hellre en för mycket än en för lite :) Man kan ju ha ett par st i ruffen, alla behöver ju inte trängas i stuvfacket som man använder oftast.

 Tips: märk olika längder genom att sy fast en liten flagga i tyg så att du vet vilken tamp som är hur lång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad säger du då om Svenska Kryssarklubben, som sedan årtionden tillbaka borrar hål i varenda klippa i bohuslänska naturhamnar, där det kan anbringas en förtöjningsdubb?

De lägger också ut permanenta bojar på bra ankarplatser, som alltså inte längre är tillgängliga för andra än oss som betalat årsavgift till SXK-v.

Det är naturligtvis lovvärt på många sätt men samtidigt en fråga värd att diskutera.

Vill vi få vår ursprungliga vildmarksskärgård tillrättalagd och helt anpassad för vår bekvämlighet? Är det inte just vildmarken vi söker, när vi lägger oss i en naturhamn? För mig har det alltid varit så, och jag ser med sorg i hjärtat hur skärgården exploateras sönder och samman, hur strandskyddsdispenser missbrukas av skärgårdskommnerna och hur öar som Hållö och Väderöarna förlorat sin exotiska dragningskraft med alla trädäck och andra anordningar.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror=vet att det kommer att bli omöjligt för er att få tillbaka er ursprungliga vildmarksskärgård, för all jord är bortspolad efter trädskövlingen. Nu har ni bara en massa nakna berg och där kommer det aldrig att växa några nya träd. För ursprunglig sträcker sig väl något längre är till din barndom??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...