Gaskon 17 Postad 5 Maj , 2013 Startar ni båten innan den sjösätts, ni med inombordare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 137 Postad 5 Maj , 2013 Jag gör det, för att se att den kommer igång etc och för att se om t ex kylvatten kommer ut som det skall... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 5 Maj , 2013 Klart man gör, dvs inte startar båten innan sjösättningen, men motorn. Vem vill bli liggande vid sjösättningskajen med en motor som inte startar och inte kan köra undan när kranen kommer med nästa båt. Den får tända till gå några sekunder så man vet. Gjort så i 25 år, liksom i år och aldrig krånglat med kylvatten. Tål inte impellern dessa sekunder är den slut sedan tidigare är min inställning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 5 Maj , 2013 Det har hänt ett antal gånger genom åren. Inte beroende på stress vid sjösättningen, utan av andra orsaker. Brukar i så fall koppla en slang till kylvattnet och suga från en dunk, ungefär som jag gör när jag konserverar. Eftersom det bra är färskvatten låter jag det gå ut genom avgasröret. Fast man måste ju komma ihåg att koppla tillbaka det ordinare kylvattnet efteråt. Men de flesta åren har jag nog bara sjösatt och startat motorn när jag kommer i sjön. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 5 Maj , 2013 Även jag kör alltid före sjösättning så att jag vet att det fungerar. Kopplar kylvatten enligt Toaens exempel och samlar även upp kylvattenet så kan jag återanvända och är även rädd om miljön, då jag inte dumpar det i sjön. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaskon 17 Postad 5 Maj , 2013 Stara motorn skulle det självklart vara Ligger på marina och har inte hört någon starta. Sjösätter imorgon utan att försökt starta, får hålla tummarna då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Weber Postad 5 Maj , 2013 Det är klart man vill höra rytet flera gånger även då båten ligger på land Jag varmkör ordentligt och ser över så allt är i topptrim innan jag sjösätter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
monark-670 10 Postad 5 Maj , 2013 Efter oljebyte och övrig service startar jag alltid och varmkör för att se att allt funkar som det ska. Med tillkopplat kylvatten förstås. Det är mycket info man får på det sättet: att det kyler som det ska, oljetryck, ev läckage eller glömt dra åt nån slang, laddning, att styrhydrauliken funkar mm. Och så är det en skön försmak att få brumma lite på land. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser