Gå till innehåll
torsdag 23 januari 2025
ollest

Biodiesel i båtmotor Volvo Penta MD17C från 1976

Rekommendera Poster

Går det att använda diesel med inblandning av biodiesel i en MD17C dieselmotor från 1976?

Finns det risk för bakterietillväxt i bränslet under vintern?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja och ja, men ingen regel utan undantag, jag kör bara på landdiesel, men har alldrig haft några problem med bakterier.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle nog undvika biodiesel i båt-tanken i alla fall om man har en liten motor som förbrukar lite bränsle. Pga låg omsättning, fuktig och varm miljö och långa bränsleledningar,  så är risken för att det börjar växa i bränslet uppenbar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båtar kan ha tankar som inte rengjorts i tretti år. Har en sån och åkte pä stopp i stigarröret. Pumpade tillbaka proppen och kom hem. Rengjorde tanken samtidigt med andra medbröder. Det var många de åren för fyra fem år sen.

Tangentfäktade på MG och föreslog allmän tankinspektion. Dvs var och en försöker titta ner i tanken. Sug upp skiten och segla vidare. Tar man upp trettio års avlagringar klarar man sig gott några år utan problem och kan känna sig betydligt säkrare.

Har numera bara bottenskyla i ett snapsglas vid årliga bottensugningen. Fingerborg den som sett en sån. Det sätter inte igen nåt rör eller filter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror inte att problemet är så stort i verkligheten, är nog mest ett forumproblem.

Tänker på lantbrukarnas skördetröskor, går endast några veckor på hösten sedan står dom till nästa höst. har alldrig hört någon lantbrukare klaga på landdiesel/ miljödiesel jag har heller aldrig sett någon skördetröska tankat på någon båtmack.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja en rätt konstig gämförelse.

Min Yanmar 7 hästare drar väl ca 0,1 liter per timme. En normalsommar kör jag upp mellan 5 och 10 liter.  En skördetröska även om den bara går någon vecka på hösten så lär den väl omsätta i alla fall typ 1000 liter.....en viss skillnad. Så det borde hinna bli några tankningar i en sådan. Men om man rengör tanken och spolarigenom ledningar, tömmer vattenfällan och byter filter då borde det inte vara några problem ändå. Men det är många som inte gör det och då kan det vara enklare att hålla sig till en diesel som har mer döda egenskaper.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska vi förstå dig som att där du kommer ifrån brukar skördetröskor tanka på vanliga bensinmackar? ;-)

Får man motorstopp någon gång är det bergsäkert inte när man ligger i hamn...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag säger då det, nu ligger det underdrifter i luften. 0,1 l/tim i en moppebil skulle bli  c:a 2,5cl per mil. Skulle satsa på tiodubbla som mer sannolikt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Seglebåt med 7hk diesel !

Fuskseglar ibland med motorn igång, ska jag väl visserligen erkänna cool.

Men den drar faktiskt så lite för mig att jag slutat tanka full tank (20 liter rymms )  så mycket kör jag inte upp med den på en sommar.!

Men åter till frågan

Med låg omsättning av bränslet i tank och slangar så kan det bli problem med beväxning. därför tror jag vanlig diesel är bättre eller mer bekymmerslöst.

I  nya båten kommer jag att installera en dieselvärmare, där har jag en ide att ge värmaren en egen tank och bränslsystem. Detta för att kunna köra värmaren på miljö-trevligare bränsle, bla för att slippa lukt. Det blir då anpassat för att lättare kunna rengöras och tömmas och jag tror mig lättare kunna åtgärda eventuella problem.

På motorn vill jag inte riskera att få bränsleproblem, för det lär i så fall inträffa när det är som värst eller mest kritiskt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...