Soumi_batti 3 Postad 5 Maj , 2013 Många båtklubbar har börjat anammat idén att montera endast en y-bom per båt. Så även vår klubb. Personligen tycker jag det är en rakt igenom kass konstruktion eftersom båten ligger i obalans hela tiden. Istället för att kunna ha båten litet löst förtöjd som man kan på en riktig y-bomsplats, måste man dra åt de 3 stackars tampar man har till förfogande så de blir spända som pianosträngar. Även båten tar stryk då de stenhårt ansatta tamparna ligger och jobbar sig in i plasten. Nej tvi vale, ingen höjdare direkt. Skulle hellre vilja ha en vanlig bojplats. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 5 Maj , 2013 I denna fråga kan jag hålla med dig fullständigt. Helt OK i en gästhamn där man har koll på båten åtminstonne dagligen. Värdelöst dåligt på en permanent plats där man skall kunna/tordas lämna båten åtminstonne några veckor. Följden blir att båten ligger och nöter hårt mot fendrar trots spring och linor åt olika håll och att den ligger snett på platsen. Skulle utan tvekan hellre betala ett högre pris för att ha en bom på var sida om båten. I vår hamn har vi en gångbar y-bom på ena sidan och en lättare på andra sidan, men det är ju också en föreningsägd båthamn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 289 Postad 5 Maj , 2013 Du kan inte trycka på att det blir för mycket vikt för enbart en bom och få dom att ändra sig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 5 Maj , 2013 Jag har faktiskt inte börjat lobba i frågan ännu. Ett alternativ är att be om att få investera i en extra bom. Dock vet jag av erfarenhet att såna här frågor är känsliga. Om någon i styrelsen fått för sig en sak, kan vederbörande hellre bita av sig armen än att erkänna ett problem. Jag tror dock att majoriteten med stora (=dyra) båtar gärna skulle lägga up 3 till 5 000 extra för bommar på båda sidor. Sen kan det vara så att fler bommar medför mindre plats på bryggan? Vilket i så fall gör beslutet enkelt kanske. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser