Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
Anso

Bränsleförbrukning Nimbus 28 Penta 271C med 290 DP-drev

Rekommendera Poster

Är det någon som känner till bränsleförbrukning Nimbus 28 Penta 271C med 290 DP-drev? Svaga punkter? Styrkor? Tipps inför köp? :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Anso! Känner inte till varken bensinförbrukning eller de svaga´punkterna på just denna Nimbus. Men generellt om just Nimbusbåtarna är att det inte brukar finnas några direkta svagheter om man då menar dålig kvalitet. Även om det självklart kan finnas om man avser begagnade båtar. Däremot finns det som på alla båtar bra och mindre bra lösningar på saker och ting. Mycket är ju en smaksak också. Styrkan är alltså dert mycket väl kända kvaliteten och att andrahandsvärdet står sig ovanligt gott! Ett begagnatköp av en Nimbus i bra skick är så gott som alltid ett bra och tryggt köp. Men då kostar det ju därefter. Tips inför ett köp säger du....menar du ett begagnatköp så ska du gå igenom motorn med lupp! Det är väldigt mycket motorns skick ock ålder som avgör priset. Och en motor är som bekant en förslitningsvara samtidigt som den är dyr att reparera. En ny motor kostar ju många gånger runt 100.000 kr, och den utgiften vill man ju skjuta på så länge som möjligt. Därför tycker jag att du ska gå igenom motorn oerhört noga. På en verkstad alltså. Kompressionsprov och annat som hör till. Vad gäller båten kan det vara lönt att anlita en besiktningsman som går igenom hela båten åt dig. Även om man kan båtar själv har man i regel inte alls samma specialkunskaper som en besiktningsman......särskilt inte som en rutinerad sådan. De kan inte göra underverk de heller, men de har lite lättare att upptäcka sådant som vi inte har verktyg till. Dessutom får du en helt annan juridiska trygghet om du anlitar en besiktninsman inte minst om du handlar av ett företag. Kostnaden får du tillbaka när du säljer. Tips nummer 2 är: Provkör båten innan köp! Ordentligt och inte bara småputtra i 10 knop. Minst en timma så att motorn blir genomvarm. Ha gärna lite folk ibåten också så att du kan upptäcka hur båten uppför sig med belastning. Lycka till! Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Fredrik

Hej, jag her erfarenhet Saltö 2800 RC med samma motorkombination, drar ca 1,7-1,9 l per sjömil beroende på last. Tycker ändå V8'ans fördelat överväder. Har provat samma båt med AQAD 41. Den krävde avsolut fullgas för att komma upp i planing och hade ändå dålig ork. Priset är ju dessutom dramatiskt högre för en dieselbåt. Jag måste argumentera mot Roddarns skrämselskott ang motorproser. Du kan köpa et komplett set avgalimpor för 7000:- och en ny motor för 22000:- alt fabriksrenoverad. Cheva 350 delar är billiga, framförallt med dagens dollarkurs. Var dock beredd på att det kanske behövs en insats på motorn beroende på var den gått och om den är sv-kyld eller ej. Vad gällen Nimbus kvalite är jag lite kluven. Jag har en Nimbus 21 DC från -86 den är solid som en pansarvagn. Inget skrammel, gedigen och genomtänkt. FÖr några år sedan åkte jag Nimbus 19 Nova fån -94 med Johnson 150. VIlket skräp för de pengarna, tunt och sladdrigt plastlaminat, krackeleringar i botten och överbyggnad etc. Inte alls imponerad. Jag måste nog säga att i detta fallet var det bättre för... Var beredd på lite soppaåtgång men jag hade valt V8 före diesel om du inte skall åka på turer runt kusten hela semestern, då är kanske diesel att föredra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sören Sjölander

Tack Roddarn. Kloka ord jag har idag just beställt dessa två besiktningskillar VP sam skrovkille. Tack för råden!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Ansö

Tack för tippsen om bränsleförbrukning och glada hejapå rop. Detta känns rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Anso

Förresten, Vilket är bästa försäktingsbolag för en Nimbus 28 DC 87:a. Vilken ger bäst skydd för minst pengar i Göteborg?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vasse go!! Roligt att man kan vara till någon hjälp någon gång! Tack för visad uppskattning ska jag säga! Perfekt att du tar både en VP-kille OCH en skrovkille! Bättre kan det ju inte bli......jo.....om det skulle vara tjejer då förståss! :-D :-D Lycka till med genomgången och hoppas att du hör av dig och berättar resultatet! Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde svara på denna fråga i mitt förra inlägg, men jag måste nog säga att det kan variera väldigt mycket beroende på en mängd saker vilket bolag aom är bäst. Många saker spelar in, inte minst vilken båt man har, motorstyrka, förarkompetens, och massor av annat kan spela in. En båt kan vara jättebra hos Atlantica, medan en annan båt är mer lämplig hos Folksam. Det enda sättet för att få svar och inte enbart spekulation är att ta in offerter från respektive bolag på exakt den båt du är intresserad av. Men ha även i åtanke att det finns många fler aspekter än enbart det ekonomiska: Service, snabbhet på bolagets handläggningstid vid eventuell stöld/olycka osv. Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte vad du valde för bolag, men jag fick svaret att IF gav ett mycket bra pris om båten ligger i Björlanda Kile... Kanske värt att kolla? Är du nöjd med båten efter en säsong?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...