Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
Maxws

Hjälp med att segla båt från Fiskebäck->Stenungsund i maj

Rekommendera Poster

Hej!

Vi har nyligen köpt vår första segelbåt, en maxi 77.

Eftersom jag inte har några seglingskunskaper än så efterlyser jag hjälp att segla denna från Fiskebäck till hemmahamnen i Stenungsund i mitten/slutet av maj.

Tanken är att vi skall gå en seglarkurs i juni men vill ha upp båten till Stenungsund innan.

Antingen kan jag följa med på turen eller så kan båten seglas själv om en pålitlig person hittas.

Eftersom vi är studenter så kommer vi gärna så billigt undan som möjligt :) lämna gärna prisuppgift via pm!

Med vänlig hälsning Max

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har ett mejl.

Och jag kan hjälpa er.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Får ni hjälp av  pseudonym att segla hem båten får ni en duktig lärare. Känner honom inte närmare, men vet att han ibland tar med sig nybörjare ut och seglar och att han  fått goda vitsord här på MG.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter väldigt intressant.

Jag har svarat på ditt mejl.

Tack!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för komplimangerna Tommy. Vi har nu fått kontakt över telefon och detta löser vi enkelt. Blir hjälp med både mastning och segling.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Synd att vi aldrig träffats fast vi talat på det och att du erbjudit mig att följa med dig ut och segla. 

Men jag är en jagad man - är väl dessväre sån till min innre människa, som alltd lovar mer än jag kan hålla och håller nästan alltid det jag lovar. 

Vi kanske ses i sommar. Blir väl som vanligt sen med båten, men hoppas det blir bättre än de tre senaste åren. Då har den blivit klar att använda i slutet av augusti. indecision

I år har jag i alla fall varit ute två gånger, varav den sista avslutades med en seglts från Smögen till hemmahamnen. En knapp distansminut. Som tur var mojnde vinden allt mer, så det gick allt saktare. Dvs längre seglad tid. wink

Sen täckte jag sittbrunnen, ställningen, som syns på bilden, har suttit uppe länge. Plockade bort ratten och håller på med renovering av sittbrunnen. Konner precis upp från källaren där jag just har avslutat min favoritsysselsättning - slipat glasfiber på sittbrunsdurken/luckansmiley

post-945-1394237487,5828_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Å jag har varit upp till Rasmussons segelmakeri och hämtat ett sittbrunnstält för en kamrat som är billös. Sedan har jag mastat Dominanten idag. Dessvärre inget gjort med min Albin 57 idag, men det kommer en dag imorgon oxå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vill härmed tillägna skribenten pseudonym en STOR eloge.

Under 2 dagar han han nu hjälpt oss gröngölingar med riggning och en seglats från Fiskebäck till Stenungsund. Allting gick utmärkt och vi slapp göra alla nybörjarmisstag.

Med facit i hand kan jag bara kostatera att det inte skulle gått att få tag på en bättre person. En supertrevlig expert med fingertoppskänsla som gladeligen ställer upp och delar med sig av sin kunskap. :)

Så här borde fler människor och forum fungera!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ibland är det väldigt härligt att kunna säga - vad var det jag sa, men det är inte första gången jag hör det omdömet om pseudonym

Lycka till med ert fortsatta seglande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för berömmet, men det är alltid kul att hjälpa nya in i båtlivet även om du var van vid motorbåt är det annorlunda att med segel ta sig dit man vill. Hoppas att du fick ut något av den relativt korta dagsturen på ca 30M

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...