Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
byggarn1

Tätning av läckage

Rekommendera Poster

Läckage i en genomförning i plastskrov under vattenytan.

Båten ligger i sjön.

Finns det något bra medel man kan täta med?

Har provat silicon men det bet inte pga fukten,det är bara ett litet läckage 1-2 dl/dygn.

Tacksam för svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett läckage på 1-2 dl/dygn hade jag övervägt att lyfta båten och åtgärda på riktigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har nu fått samma problem som TS efter ett klantigt byte av en slangstuss.

Alternativ ett lyfta till en kostnad av minst 2000:-

Alternativ två lösa problemet.

Att använda silicon eller andra produkter fungerar inte så länge vatten trycket trycker in vatten. Så på något vis måste man få bort vatten trycket från utsidan. Efter lite funderande kom jag på lösningen, en sug klocka på utsidan av båten. En tur till Biltema och ett inköp av en vastrensare och en genomföring. Gjorde hål i vaskrensaren och monterade dit genomföringen och till genomföringen monterades en slang. Slangen kopplas till pentry pumpen och nu skapas en sugklocka.. Trickset blir ju att få dit sug klockan över den trasiga genomföringen om den sitter för långt ner. Eftersom vi har dykutrustning ombord är det inget större problem för oss.

Följande är den ide vi jobbar med just nu. Slänger i sugklockan i vattnet och ser till att den suger havsvatten och ha en kran öppen så vattnet riner ut hela tiden. Dyker ner och föster sugen över genomföringen. När sugen siter på genomföringen släpper vatten trycket och det ska sluta rinna.  LImmar runt hela genomföringen med snabb epoxy efter att först torkat och värmt för att få bort all fukt. När limmet torkat kan man ta bort sugen och nu ska det vara tätt.

Idag onsdag är detta en teori, imorgon torsdag ska vi prova iden. Vi har testat sugen och den suger sig fast i skrovet så den går inte att få loss utan att stanna pumpen. Så det ser bra ut så långt

Fortsättning följer med bilder.......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det hade varit enklare men tyvärr hittar jag ingen som säljer det. Ingen av de som säljer båttillbehör har det!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Anledningen till mitt svar är att det finns alltid en risk att orsaken till läckaget förvärras (t ex hela genomföringen släpper? går av?) och då blir det inget bra... så gör en ordentlig lagning, vilket är svårt när båten är i sjön.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med dig att lagningen måste bli bra. Men i mitt fall är det en ny genomföring som läcker för att jag råkade snurra den mycket lite. Om man som jag beskrev ovan limmar med epoxy så blir ju lagningen starkare än vad den var innan för epoxy'n hjälper till att hålla genomföringen på plats.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Epoxy är mycket känsligt för fukt och vatten innan det härdat.

Jag har använt Tec7 när det varit riktigt fuktigt och det fungerar mycket bra.

http://www.novatech.nu/tec7-1019.aspx

Har du Sikaflex kvar kan du ju först försöka med det.

All silikon måste bort först för att få fäste.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lyft båten för böfveln och ta kostnaden på klantkontot eller jag-var-för-lat-kontot.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter som ett avsnitt i Mission impossible. Bara musiken saknas... Men där brukar det ju fungera.

Finns inte ettans tätpasta längre? Jag skulle övervägt att ta lätta på genomföringen inifrån och lägga ett rejät lager ettans tätpasta eller motsvarande. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ettan är en härlig blandning av tjära och biwax. Vill man göra en ordentlig tätning i framtiden kan det vara svårt att få något att fästa på ytor där det varit Ettan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De flesta båtillbehörskjedjor säljer det. tex http://www.hjertmans.se/webshop/framesets/siteframe.asp?rubnr=1124&artname=T%E4tningsmassa%20-%20Stay-A-float&sok=stay

Annars så har jag två burkar ståendes i bokhyllan på mitt kontor. Köpte två små burkar på mässan för ett par år sen. Tänkte jag skulle testa geggan på nåt riktigt eländigt ställe och sen om det fungerade ha kvar den andra burken i båten. Burkarna har aldrig kommitlängre än till bokhyllan. Visserligen en transport på mer än 50 mil - den sista km ner till båten är tydligaste den besvärligastewink

Om du kommer vägen om Kungshamn enbart för att hämta en burk - så får du den. cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja nu är läcka tät! Gick hur smidigt som helst, direkt när vi satte sugen på slutade det att rinna på insidan och vi kunde torka och värma innan vi la på expoxy. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grattis.

Det hela lät ju riktigt intresant.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade lyft båten om jag inte hade fått det tätt. Hade en kran redo idag 13 Maj som kunde lyfta om det inte fungerade. Men om man kan spara 2000:- varför inte göra det? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klokt. Håller med. Lyft! Inte vill man ha vatteniträngnig i plasten under hela sommaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såna hjältedåd gillar jag. 

Samtidigt är det en träning av hjärnkontoret och alla som tittar på kan göra nåt liknande.

Lägger det på dataminnet för säkerhets skull. 

Inträffar lite då och då att man behöver justera en genomföring. 

Stor applåd!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...