richardk 6 Postad 4 Maj , 2013 Håller på att dra ner storfall + revlinor + lite annat till sittbrunn. Undrar lite över vilka krafter i främst storfallet det kan handla om för en båt på ca 4,5 ton? Måste fästa brytblock på rufftak (via tierods till mast under däck) och fundrar lite på vilka laster infästningar måse dimensioneras för. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
breckan 19 Postad 5 Maj , 2013 De gånger jag åkt upp i min mast har jag varit glad att grejerna håller för mina 82 kg. Min båt väger 5,2 ton så det borde vara rätt lika. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
richardk 6 Postad 6 Maj , 2013 Tänkte nog mer på vilka krafter det är i storfallet under segling.. och det står i proportion (i alla fall grovt..) till deplacementet på båten. Även om jag själv är av ansenlig vikt tror jag faktiskt att det är just laster under segling infästningar och övrigt kring detta bör dimensioneras för.. min (och din!) vikt mindre vikt(igt).. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davidlobster 0 Postad 6 Maj , 2013 Ta lika mycket som fallen ska hålla för, då är du säker på att rätt saker går sönder om det händer... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 6 Maj , 2013 Håller med. Jag skulle hellre se att ett block eller än lina slits av än att en winschavlastare släpper och river med sig en bit av rufftaket, bara för att det sitter för dåligt. Det mest sannolika är väl annars att det börjar kneka upp sig runt skruvarna och att tätningen mot däcket börjar släppa in vatten så att balsakärnan skadas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 6 Maj , 2013 Spontant får jag känslan att kraften i fallet inte ökar så mycket av att det blåser på seglet. Seglet sträcks upp av fallet och en viss kvarhållande kraft finns i fallet, dock mindre än när man sträckt upp efter hissning då det finns en hel del friktion i likränna och brytblock. Vid segling blir den kvarhållande kraften i likrännan proportionell mot vinden som ju också vill dra ned fallet så kraften i fallet ökar. Man kan ganska lätt känna på den kraften vid segling. Lossa ett fall och känna hur mycket det drar. Jag gissar att det är betydligt mindre än när man hissar upp nån i masten. Satsar på att 1000N skulle räcka och bli lite extra säkerhet för seglet men att ha en bra vinsch på masten för att vid behov hissa upp nån. Behövs vinsch med bra nedväxling kan jag säga efter att ha hissat upp min käre granne i masten idag faktiskt för montering av radardom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
richardk 6 Postad 6 Maj , 2013 Tror att krafterna är betydligt större än 1000 N. Ta bara kraften i storskotet , där drar det rejält på en hård kryss. Och motsvarande kraft uppifrån måste ju fallet dra. Till det kommer drag från mastlik, tror absolut att det blir mer än även en välvuxen mans vikt.. Anledningen till min fråga är leverantören av mina grejor menar att jag ska fästa tie rodsen i en M6 bult som ska ta upp all last från fall + rev + andra linor. Känns klent i mina ögon. Sträckgräns rostri skruv ligger väl runt 300 N/kvmm..?? Skulle i så fall bli lastgräns runt 850 kg (statiskt). Själv skulle jag gissa att last i fall skulle kunna landa (statiskt igen) runt 5-600 kg, med lite rörelser i sjön känns det som det kan bli mer, lägger man på krafter från rev och lite annat dessutom känns det som man lever farligt.. Men som sagt, har svårt att bedöma vilka krafter som gäller och hittar inga bra länkar för info, borde ju finnas på nätet nånstans? Dimensionera efter fall kan vara en ide, problemet är väl bara att fallet är valt efter vad som är bekvämt att hantera (10 mm) snarare än nödvändig styrka och då landar man på kanske 2500 kg.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
richardk 6 Postad 6 Maj , 2013 Fundrar vidare här.. storskotet får man dra i rätt rejält när det blåser på.. kanske drar man med 30 kg när det är som värst och man skotar hem på kryssen..?? Utväxling 8:1..?? Skulle i så fall innebära 240 kg på bomnocken rakt ner... Kicken jobbar väl inte så mycket på kryssen men kanske 50 kg i Cunningham som drar i mastliket. Eller mer där..? Skulle i så fall innebära minst runt 300 kg i fallet. Tänker jag rätt...? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davidlobster 0 Postad 6 Maj , 2013 Jag tror också att krafterna är bra mycket större än 1000N. Om man släpper avlastaren när storen är ordentligt hissad känner man smärtan i handen om man inte lagt runt vinchen förstås. Brottgränsen runt för en 12mm 16-flätad(med dyneema kärna) ligger väl på ca 1500kg > 1500*9.82=14730N, och det säger ju en del om krafterna de tål. En rostfri skruv bör hålla för 3,14*3*3*300=8470N, och ett block(Lewmar Racing 60mm) ca 1200*9.82=11784N. Med denna data kan man ganska enkelt konstatera att 1000N inte räcker. Så min slutsats blir att man i alla fall ska ha en min gräns på 10kN för beslag som ska sitta på en båt som väger ca 4,5ton. Seadn kan man ju diskutera vilken säkerhetsfaktor man vill ha... Fotnot: I Sverige dras ett föremål med massan 1kg mot jordens medelpunkt med kraften 9,82N(om man ska vara generella), så därför har jag räknat med tyngdfaktorn 9,82 och inte 10 som man får lära sig på högstadiet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 7 Maj , 2013 Frågan är onekligen intressant. Min tanke är att kraften i fallet blir ganska liten men beror på hur lätt liket går i rännan. Det är ju inte kullagrat direkt men kryssen kan nog bli den tuffaste för kraften i fallet. Kan nog gå med på att 1000N kan vara i klenaste laget. Nån starking kan få för sig att sträcka upp fallet under kryss och då blir det riktigt hög påkänning på ett brytblock för fallet där ju friktionen i likrännan även ska övervinnas. Under dessa förutsättningar behövs riktigt stark infästning. Det handlar då snarare om hur stor kraft den starkaste besättningsmannen kan veva hem med vald vinsch. Då behövs nog 10000N snarare. Kolla vinschtillverkarens uppgifter. Det är inte kul med för svaga grejer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 7 Maj , 2013 Oavsett kraften som fallet utsätts för så blir väl kraften som drar i själva brytblocket upp till dubblerad beroende på vinkel? Blir nästan 200 N i skissens exempel eftersom brytvinkeln är närmare 180 grader. Men ungefär 90-gradiga brytvinklar brukar väl gälla för fallinor till sittbrunnen och vad blir kraften på blocket då? Tror att den vid 90 grader blir 141,42 N (utritat i grafen) och att dragriktningen alltid blir mitt emellan ut- respektive ingående dragriktning eftersom krafterna i princip är lika stora. Men riktigt bergsäker är jag inte, länge sen jag satt i skolbänken. ;-)[sinuskurvan f.ö. gjord med DENNA trevliga online-grafräknare, snabb och intuitivt lätthanterlig. (Under skiftnyckeln kan grader istället för radianer ställas in, och under frågetecknet finns instruktionsfilmer mm.) Notera att exemplets dragkraft 100N är vald så att svaret även bekvämt kan läsas som procent av lindragkraften.][[Edit förtydligande: Fasen, använde i skissen slarvigt x både som gångertecken och variabel, rätt bildtext för funktionen borde ha varit 200sin(x/2). (Gångertecknet mellan 200 och sin är ju ändå underförstådd praxis.) Sagt bara ifall nån mot förmodan testat att knappa in uttrycket och inte fått samma kurva. (Färdig sinusparantes återfinns f.ö lättast under knappen funktioner. Rätt skall vara rätt ]] Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 7 Maj , 2013 Nåväl håller skruvarna? Antar att det är diameter 6 mm rostfri skruv med försänkt skalle och mutter och bricka på undersidan. Normalt brukar winschavlastare sitta ihop som paket med tex 3 st i varje och då är det totalt 6 skruvar (en främre och en bakre skruv i varje avlastare för resp lina) Det håller! Men håller rufftaket? Risk finns att hålkanterna i plasten ger vika och därmed att skruvarna böjs lite. då blir det glest i tätningen och det kan komma in vatten i dubbelskalet distansmaterial (balsa) Risk finns att bultarna drar ihop distansmaterialet om det är dubbelskal, är det för små brickor under muttrarna så kan plastskalet skjuvas sönder under dessa. Man kan då förstärka kärnan så att dubbelskalet inte trycks ihop. Antingen genom att försyva invändigt genom att fräsa ut och ersätta med massivt material tex fylla upp med epoxy eller att sätta en rätt stor och styv bricka under hela winchavlastaren. En god montering bör göras på detta sätt, att tex bara fästa med plåtskruv i ytan anser jag inte är att rekomendera. Dimensioneringen bör anpassas till maxbelastningen hellre än till normalkraftern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
richardk 6 Postad 7 Maj , 2013 Mitt rufftak är av mahogny med en box av mahognybalkar runt själva masten. Kommer montera två skenor vid sidan av mastem på ruffen med tre M6-skruvar för resp skena. De bultarna tillsammans tror jag klarar av krafterna från fall och övriga linor utan problem. Men, det jag funderar över är att tie roden som skall ta upp de lyftande krafterna på rufftaket och avlasta de ned till masten under däck, är tänkt att fästas på en av M6bultarna (mittenbulten) och det är här min tvekan kommer in: Jag vill att tie roden ensam ska klara av lasterna från fall + revlina, inte att också rufftaket belastas ( vill inte segla en cabriolet senare i sommar..). Så, känns tveksamt med infästning på detta sätt, i mina ögon blir en M6 bult för klent för att klara avlasta rufftaket själv. Funderar därför på att sätta en tjock 5-6 mm rostfri plåt på undersidan rufftak som de tre bultarna dras igenom, sen fäste en u-formad ögla i plåten som jag kan fästa tie roden i, på så sätt skulle alla tre bultar få dela på att ta lasten från linor ovan däck + tieroden. (Sen är nästa fundering att för att få tierodsen att ta all last krävs att den är ordentligt åtdragen så att inte rufftaket hinner börja röra sig för mycket innan tie roden börjar ta last.. vilket innebär att rufftaket kommer ha en konstant nedåtriktad last när man inte seglar.. hmm .. man kanske inte ska fundera för mycket över saker o ting utan bara göra som någon säger att det ska göras..) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 7 Maj , 2013 Då blev mitt svar ovan lite fel, visste inte att du hade träöverbyggnad. Har lite svårt att se hur dina mahognybalkar runt genomgången för masten genom rufftaket ser ut. På en plastbåt brukar det vara en krage i metall som ti-roddens vantskruvar sitter i. Dessa brukar jag inte dra särskillt hårt, det blir rätt stumt ändå. Skrovet töjer sig kanske lite men inte masten den är stum mellan rufftaket och mastfoten. En annan sak att tänka på är att kraften uppåt blir kanske högre akter om masten än framför detta kan orsaka att det bryter (vrider) i rufftaket. Bäst att fästa på båda sidor och sammanbinda med ett beslag som går runt masten så gämnar det ut lasterna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser