Soumi_batti 3 Postad 4 Maj , 2013 Min trimindikator fungerar inte efter vintervilan. Verkar var ett känt problem på Yamaha utombordare. Jarb, vilket är det enklaste sättet att lösa problemet på? Jag har hittat på goggle att givaren kan nås när motorn är max upptiltad. Sitter under liften. Tack på förhand. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 5 Maj , 2013 Det är troligen kamman till givaren som brustit, mycket vanligt. Den gamla är i plast medan den nya du köper är i stål så det kommer inte hända igen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 5 Maj , 2013 Ok tack. Låter som att det blir att åka denna säsong utan givare alltså. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M__G 320 Postad 5 Maj , 2013 Den byter du lätt med båten i vattnet. sitter på röret innaför styrningen. Lite meck att komma åt men med lite tålamod så. Inte fasligt dyr heller. Tror du får ett betydligt korrektare svar innom kort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mathed 0 Postad 6 Maj , 2013 Det var som.. exakt samma har hänt mig, min står på 3:an när den är helt nertiltad, sen rör den sig mellan 3-5.. störigt är det iaf.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 6 Maj , 2013 M__G har helt rätt, finns ingen anledning o åka utam trimindikering hela sommaren. Du byter den lätt i sjön även om arbetsställningen knappast är så ergonomisk Så här ser kammen ut numer, förr var den som sagt i plast, min höll 4 år.. Kommer inte ihåg vad den kosta men det var inte så farligt dyrt.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 6 Maj , 2013 .....min egna erfarenhet säger att man tittar mer bakom båten samt hur båten uppförsig ! På min F250 var den givetvis paj ..men det var inte mätaren jag var beroende av ! På min ChrisCraft 210 med Ahlpa drev vad även den ur funktion , på min 30 Chriscraft hoppar å skuttar mätarna lite hur som , men är det där jag tittar ...nä! Allvarligt ...vad säger trimindikatorn ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 6 Maj , 2013 Tack Jarb, ser ganska enkelmekat ut. Man får nog torka bort en del fett först. SeaRay jag gillar indikatorn som bra utgångspunkt. Sen varierar det ändå alltid litet beroende på fart vind våghöjd mm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
59DC 0 Postad 6 Maj , 2013 Spruta på lite fett om du inte orkar byta den nu, det gjorde jag det håller en säsong. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tirill 22 Postad 7 Maj , 2013 Den nylonkammen gick sönder på min Yamaha F100 oxå för ett par år sedan. Jag gjorde en ny av en rostfri slangklämma och en m4 skruv med försänkt skalle samt en låsmutter. Har funkat bra sedan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 8 Maj , 2013 Jag måste erkänna att jag hittar inte klämman. Jag har hittat en plastkam på höger insida, se bild. Är det där den berömda givaren? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 8 Maj , 2013 Det där är själva givaren, kammen är mothållet som givararmen vilar på. Vill minnas att givaren som använder sej av kammen ser annorlunda ut. Däremot hade jag en liknande trimgivare på en annan Yamaha och den hade inte den berömda kammen som mothåll. Kommer fanken inte ihåg vad den använde som mothåll men däremot vet jag att armen brukade fastna under vintern men vaknade efter lite smörja och motionerande.. Du får tilta och kolla o känna o se vad som händer eller inte händer. Rör sej armen mot nåt är det nog givaren eller nåt i signalöverföringen som inte lirar.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 8 Maj , 2013 Japp jag har funderat i de banorna. Spontant ser det ut som att den rörliga delen av motorfästet är det som trycker ned givaren, ser ut så på bilden. Då är det nog motionering och litet 5-56 som gäller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 9 Maj , 2013 Världens mest lättlösta problem visade det sig. Jag drog givaren fram och tillbaks ca 38 gånger. Och liksom på en gammal Lencostärkare med ergade volympotentiometrar sprakade den igpång igen. Att lägga till på servicelistan nästa säsong! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser