Jtr12 2 Postad 4 Maj , 2013 Hejsan alla! Jag funderar över mitt strömuttag som jag har placerad på SB-sidan på motorkroppen.Innanför motorkåpan (Motor Yamaha 40 Hk -93) Försöker läsa/leta via olika siter/forum om hur man kan gå till väga,om min motor genererar kraft nog för att orka ladda mitt 12-Volts batteri,eller om detta uttag bara är till belysning typ... Bifogar bild.../Var nog för stor bild för jag ser ingen...... hmmm Kanske någon som vet..... Ha det gott! /Jtr12 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jtr12 2 Postad 4 Maj , 2013 Prövar vi igen...... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 4 Maj , 2013 Hej! Finns ett kopplingsschema i denna verkstadshandbok och enligt bildens röda kabel från likriktaren så verkar laddningen redan vara inkopplad? Utbordare med startmotor brukar ha batteriladdning. Hittar ingen uppgift angående laddkapacitet men gissar på runt 5 ampere (alltså ca 70 Watt enl.13,5Vx5A=67,5 W). Du borde kunna se ifall det funkar om du varvar upp motorn med tända lanternor, borde lysa litet starkare även om batteriladdningen tar sitt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jtr12 2 Postad 4 Maj , 2013 Hej och tack för svar och länk! Jag har letat på Yamahas siter bla och detta är vad jag har grävt fram,men är fortfarande inte, Hundra på om det räcker för mig att bara köpa kablaget,och koppla in till båtens 12-Volts batteri för laddning eller om jag måste ha den andra grunkan med..... Har ju ett uttag som skall passa rätt av med kabel nr 1. Men jag kanske måste ha grunka nr 2 med.... hmmm Tack på förhand! /Jtr12 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 5 Maj , 2013 Kabeln med kontakten är ju bekväm att använda, men i.o.f.s. inte helt nödvändig för man kan ju lätt fixa nån egen skarvkontakt. Regulatorn är heller inte helt nödvändig men det är däremot en likriktare (rectifier).[utan regulator fås ibland överladdning och batteriet kan gasa, alltså att det bildas knallgas och syranivån sjunker så att vattenpåfyllning krävs. Men med liten laddkapacitet så är problemet litet, man ger ibland rådet slå på lanternorna även mitt på dagen för att dra ner spänningen om batteriet redan är toppladdat. Finns väl också en liten risk för att dyra instrument som t.ex. ekolod pajar av överspänning om batteriet är dåligt, instrument specas ofta till max 15,5 volt men tål sannolikt litet till.]Regulatorn på din bild reglerar tydligen växelspänning från lysspolar och en likriktare skall då kopplas in mellan regulatorn och batteriet. Men har din motor redan en inbyggd likriktare så kan du inte sätta regulatorn på dess utgående likspänning, vad jag begriper. Finns flera 40-hästare från -93, vilken av dessa tio modeller har du? Har du startmotor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jtr12 2 Postad 5 Maj , 2013 Hej Thomas-1! Jag kan bara buga och bocka för all hjälp! Min motor är en 40 Hk HMO. Ingen startmotor,utan dragstart manuellt resten med,snikvariant men går som en klocka och är pappas pärla Tänkte bara att om det finns ett strömuttag kan det ju vara smöget att kunna ladda batteriet,inget nödvändigt men endå gott att kunna använda i så fall. Ha det gott & njut av det fina vädret! /Jtr12. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jtr12 2 Postad 5 Maj , 2013 Av vad jag har förstått så är detta en Likriktare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jtr12 2 Postad 5 Maj , 2013 Den svarta 4-kantiga lådan med kylflänsar.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 5 Maj , 2013 Jag är inte helt säker men jag tror det funkar så här på utombordaren. Lysspolen ger 12V AC för tex lampor mm, genom att lysspolen feungerar som en läckfältstrafo får man en viss stabilisering. Kopplar man på en fullvågslikriktare och glättar spänningen så får man ca 17V DC. Likström är lätt att stabilisera, ska man ha för att ladda batteri är en solcellsregulator perfekt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jtr12 2 Postad 6 Maj , 2013 God morgon och tack för inlägg! Kanske en sån grunka man skall införskaffa sig då,får läsa mer på det känner jag. Vill ju inte ha några strömspikar eller dylikt,just med tanke på att Ekolod/Plotter gillar inte detta. Ha det gott! /Jtr12. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 6 Maj , 2013 En bra början är ju att mäta! AC/DC? Spänning? Gärna med lite belastning typ billampa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jtr12 2 Postad 6 Maj , 2013 God kväll! Jo så kan jag faktiskt göra, koppla upp utan några känsliga brukare på. Mäta av och se vad som kommer ur kontakten. Men skall inhandlaomig en Solcells regulator... blir säkert och bra och för en liten summa Tackar för svar! /Jtr12. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 7 Maj , 2013 Fast lite kan jag tycka att rätta stället för reglering är mellan lysspole och likriktare, där finns väl redan störningsfria pulser med äkta sinusform som är opåverkade av batteriet. Kapar regulatorn pulserna enligt skissen så finns fortfarande de övertonsfria nollgenomgångarna kvar på åtminstone ena pulsflanken. Vete katten, men själv hade nog gett Yamaha chansen att förklara sig med nåt mejl till nån lämplig tekniker. Har de eller firman du tänkte köpa ifrån ingen support, borde väl finnas nån j-vla ordning även bland utbordare så man slipper gissa så förbaskat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jtr12 2 Postad 8 Maj , 2013 God morgon! Jag kontaktade Yamaha,på deras service linje/mycket trevlig kille som jag språkade med och han föreslog också att sköta laddningen via en regulator som matas från motorn. Han rekomenderade också att först,mäta utan brukar inkopplade,och under olika laster för att se vad som kommer ut i laddnings styrka. Regulator är inköpt,och kablaget det gör jag själv,med en extra hängsäkring på. Friskt kopplat hälften fel Ha det fint! /Jtr12. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 8 Maj , 2013 Det där är vanlig tyristor-reglering av växelström. Enkel teknik men brukar ge en del störningar. Det som tyvärr gör det komplicerat är få en reglering som ger en stabil spänning oberoende av last. Betydligt enklare att bara likrikta och en enkel seriereglering. Som tyvärr utvecklar en del värme. Det moderna sättet är att likrikta och sen använda en PWM-regulaor. Massfabrikation gör dessa extremt billiga. En solcellsregulator som klarar 5A och ger korrekta spänningar för batteriladdning kostar under 100 kr. Lägg till en likriktare och konding så hamnar slutsumman på 150 spänn. Min gamla snurra till roddbåten för nöja sig med likriktare, konding och en DC-omvandlare ställd på 13,6V samt ett batteri 12V/7,2 Ah, det räcker utmärkt till ett ekolod och en lampa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jtr12 2 Postad 8 Maj , 2013 Efter en del sökningar på regulatorer,(tips tidigare inlägg) Grymt tacksam för all hjälp som givets så fann jag en sån här på en sida: Kanonbra enkel regulator. MPPT funktion. Automatisk omställning 12V/24V Temperaturkontroll Under/överspänningsskydd Skydd mot fel polaritet. Laddningsindikator. Min förhoppning är att det skall lira klockrent med laddning/och utan störningar eller spikar som kan ställa till det. Trevlig lunch! /Jtr12 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jtr12 2 Postad 13 Maj , 2013 Hejsan alla! Jag fick mailsvar från Yamaha med,och enligt uppgift så skall det bara vara plugg & play med strömuttaget från min motor till att ladda båtens batteri,då det sitter en likriktare ovanför uttaget. Men jag kör den lite fegare varianten likväl,via regulatorn till batteriet. Väntar nu bara på att få hem allt,för inkoppling och provning före den slutgiltiga påkopplingen av mina små förbrukare plotter,belysning mm. Ha det gott! /Jtr12. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jtr12 2 Postad 28 Maj , 2013 Återkoppling till ladda batteri från Yamahan! Fick bra tips och ledtrådar från forumet/mycket tacksam för detta! Till slut blev det som så här: på mitt andra inlägg/bild på regulatorn,finns det en röd kabel som jag har anslutet till plus + på båtens batteri via säkring och minus från motorkroppen till båtens batteri minus- samt kopplat via huvudbrytare. Funkar klockrent med laddningen nu Önskar er alla därute en riktigt skön båtsommar! Ha det fint! /Jtr12. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 28 Maj , 2013 Kul att det verkar funka och tack för återkopplingen, sådana är alltid bra så man kan lära sig nåt nytt hämtat från verkligheten. :-) Hmm ... men ifall den flänsförsedda och fyrkantiga lådan som skymtar uppe till vänster i din inlägg2-bild verkligen är en kombinerad likriktare/spänningsregulator så verkar även yamaha-servicekillen (enl. ditt inlägg 8 maj kl. 09.52) vara ute och cykla? Varför kunde inte ens han konstatera att motortypen redan har detta, utan istället ha mage att föreslå både småkrånglig mätning plus inköp av regulator samt onödigt kablage? Ryggmärgs-säljreflex eller allmänt dokumentations-kaos även hos motortillverkarna angående tidigare motormodeller, kan jag fundera??Bhemac: Hade glömt bort detta med PWM, alltså att likriktardioder gärna kan bestå av tyristorer så att frågan om reglering före- eller efter likriktning egentligen får svaret samtidigt. Är förmodligen en sån som skymtar i TS bild?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jtr12 2 Postad 28 Maj , 2013 Jo det stämmer nog pengar in till firman,samt att du får ju ett strömuttag för att driva diverse ljuskällor mm. (900kr drygt) för kablaget från ÅF. För mig kostade det ca 110kr med kablaget/ kabelskor/säkrings hållare & krympplast. Grymt nöjd Ha det fint! /Jtr12. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 28 Maj , 2013 Regulatorn på bilden skulle jag gissa är en vanlig serieregulator av kylflänsarna att döma. Enkelt och billigt. PWM används på likströmssidan och idag oftast med MOSFET. Det blir väldigt lite förlustenergi så kylflänsar behövs inte. Komponenterna är mycket billig och tekniken används ofta vid nykonstuktion. Tyristorn använder man på växelström men regleringen för att få en konstant utspänning är betydligt mer komplicerad. Har idag ersatts med PWM-teknik i tex batteriladdare. Tyristortekniken används mest när det handla om växelströmslast, värme, belysning, vissa motorer. Oftast när det handla om riktigt stora strömmar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 29 Maj , 2013 Jag själv skrev: Hade glömt bort detta med PWM, alltså att likriktardioder gärna kan bestå av tyristorer så att frågan om reglering före- eller efter likriktning egentligen får svaret samtidigt. Är förmodligen en sån som skymtar i TS bild?? Snurrade tyvärr till det med förkortningarna, SCR Silicon Controlled Rectifier borde jag ha skrivit istället. Finns i olika utföranden och även för utbordare. Är nog som Bhemac säger litet föråldrad teknik och massproducerade solpanel-regulatorer kan prispressas. Samt att de kan försvåra snabb och noggrann reglering till en given spänningsnivå ifall det skulle prioriteras. Nå, nu tycks det ju funka i TS fall så dessa tekniska hårklyverier är väl mest för att man ibland lär sig nåt nytt på sådana ingrottningar. :-) [Tekniken att att klippa sinuspulsernas framkant tilltalar mig alltjämnt, man bryter s.a.s. inte strömmen abrupt i AC-laddspolen - vilket brukar ge höga spännings-störspikar - utan slår på den istället. Ju snabbare brytning desto högre störspik/gnistrisk enligt Lenz lag. Man inväntar som sagt istället sinusvågens naturliga och jämförelsevis långsamma nollgenomgång för att släcka tyristorerna. (Fast å tredje sidan fick jag intrycket ifrån den tidigare länkade handboken att TS motor skulle ha en parallell-regulator, alltså så att regulatorn dumpar överskotts-ström till jord utan att nånsin öppna kretsen? Och i så fall spelar väl pulsers flank-lutning ingen roll, strömstyrkan ändras ju knappast mycket mellan lägena ladda- respektive dumpa och kretsen öppnas aldrig?? Vete katten. ] Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser