Yammamamma 0 Postad 4 Maj , 2013 Hej Jag skulle vilja fräsha upp vår plastbåt, en crescent 50 ht med en durktrall i trä. Tidigare körde vi med en balkongmatta som inte var så snyggt. J då jag är nybörjare med begränsad ekonomi så går teak och mahogny bort. Vad för virke kan jag använda som billigt material i burktrallen? Som man kan köpa på typ bauhaus eller byggmax.. Jaghar tänkt att lacka trät. Därefter är iden att plankorna ska vara längsgående med båten, typ som en sittbänk i en bastu... Är det någon som har en bra ide på skiss? ( durken är 2'10 meter lång och 70 cm bred) Jag har sett i forumet att folk använder durktrall plattor som hakas i varandra, dom är 30x 30 cm, vilket blir för smalt för min durk som är 70 cm. Nån som har testat detta och har nån bild på hur det kan se ut? Går det att såga i dessa? Ha en fortsatt bra dag ! Hoppasp på svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 4 Maj , 2013 Det går att såga det mesta. Det är bara att anväda rätt sågblad. Jag hade nog tom varit så omständig att jag lagt två plattor i centrum och en lite bit på ca 5 cm på varje sida, så att det blir symetriskt. Annars hade jar retat ihjäl mig på osymetrin resten av livet. I mina fidror har det varit trallar av längsgående teak både på durken och sittbämkarna i sittbrunnen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 226 Postad 4 Maj , 2013 Jag hade inte gjort som Toaen skriver med två plattor i mitten. Småbitar ska man undvika. Jag hade lagt en i mitten och två 20-cm-bitar på varje sida. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammamamma 0 Postad 4 Maj , 2013 Hej! Tack för svaren. Jag tror jag kör på att använda reglar. Men jag ringde till bauhaus idag och dom har bara tryckpressat trallvirke. Den har ju en grön nyans. Jag vill ha träfärgar och sen lite mörkare när man oljar/ lackar det. Har ni något bra tips på billigt virke som går att använda som durk som går att köpa på typ byggmarknader? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 4 Maj , 2013 Peter - jag vågar väl inte säga till dig som jag sa till en annan av MG´s Stockholmsmedlemmar; Du är inte så dum som du ser ut, när han dragit en klurig slutsats av det jag skrivit. Han blev arg. Här längst ut i väster är det nästan det finaste beröm man kan få. Du har ju helt rätt - En hel skiva i mitten och två större bitar på sidorna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 4 Maj , 2013 Det finns ju brunimpregnerat trallvirke också. Kostigt om inte Bauhause har det!? Sen finns det ju Cumaro också. Fick precis rälning på några meter. Jag betalade 79 kr/m. Vanligt trallvirke kostar väl 10-20 kr/m. Lärk kostar väl ca 35 kr/m Blir visserligen väldigt klupigt med trallvirke, men som ett rent provisorium duger det väl - i värsta fall. Bilden från en brygga jag renoverade för en badgäst för ett par år sen, med fräst brununpregnerat trallvirke. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 4 Maj , 2013 Enklast är vanligt tryckimpregnerat. Lägg på en brun oljelasyr så blir det riktigt snyggt. Jag haft en laserad trall som legat ute hela vintern utan att det syns. Enkelt att bara lägga på ett lager igen. Till åror brukar jag också använda oljelasyr eftersom åror gärna blir bortglömda vid det årliga underhållet. Sen finns det div exotiska träslag som används som trallvirke idag: Bang Kirai, Ipe, Masaranduba och Cumaru. Liknar teak och har samma goda egenskaper, ibland bättre. Det jag köpt och använt tycker jag har varit bättre än modern, ekologisk teak. Men det är ganska tungt så jag brukar fräsa lättspår på undersidan. Annars fungerar Bergo-plattor utmärkt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammamamma 0 Postad 4 Maj , 2013 Det är presic den designen jag vill ha.... Ska försöka hitta något bra virke... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser