Yammamamma 0 Postad 4 Maj , 2013 Hej Jag skulle vilja fräsha upp vår plastbåt, en crescent 50 ht med en durktrall i trä. Tidigare körde vi med en balkongmatta som inte var så snyggt. J då jag är nybörjare med begränsad ekonomi så går teak och mahogny bort. Vad för virke kan jag använda som billigt material i burktrallen? Som man kan köpa på typ bauhaus eller byggmax.. Jaghar tänkt att lacka trät. Därefter är iden att plankorna ska vara längsgående med båten, typ som en sittbänk i en bastu... Är det någon som har en bra ide på skiss? ( durken är 2'10 meter lång och 70 cm bred) Jag har sett i forumet att folk använder durktrall plattor som hakas i varandra, dom är 30x 30 cm, vilket blir för smalt för min durk som är 70 cm. Nån som har testat detta och har nån bild på hur det kan se ut? Går det att såga i dessa? Ha en fortsatt bra dag ! Hoppasp på svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 4 Maj , 2013 Det går att såga det mesta. Det är bara att anväda rätt sågblad. Jag hade nog tom varit så omständig att jag lagt två plattor i centrum och en lite bit på ca 5 cm på varje sida, så att det blir symetriskt. Annars hade jar retat ihjäl mig på osymetrin resten av livet. I mina fidror har det varit trallar av längsgående teak både på durken och sittbämkarna i sittbrunnen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 226 Postad 4 Maj , 2013 Jag hade inte gjort som Toaen skriver med två plattor i mitten. Småbitar ska man undvika. Jag hade lagt en i mitten och två 20-cm-bitar på varje sida. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser