qbt54 11 Postad 3 Maj , 2013 När man läser här på MG så får man lätt uppfattningen att VP’s diesel motorer av nyare modell är undermånliga och behäftade med mängder av fel som VP inte vill ta ansvar för. Motorerna och reservdelar är svindyra och service o garantier obefintliga. Dessutom kan man läsa i vissa trådar att VP tom. försöker mörka vissa problem. Är det verkligen så? Mercruiser är egentligen det enda alternativet för lite större fritids motorer förutom några uddamärken. Är det så att Mercruiser är så mkt bättre med tanke på det förhållandevis låga antal negativa inlägg ang. dessa motorer? Man blir ju lite konfunderad/orolig när man står i valet av båt och motor. Lite nyfiken på era synpunkter och erfarenheter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 3 Maj , 2013 Enligt mig och mitt eget tyckande tycker jag att de verkligen är kassa, svindyra delar och viktigast av allt har du en motor som är 20 år så finns inga delar längre att tillgå. Jag kommer aldrig mer att köpa något som det står penta på, nästa gång blir det mercruiser då finns det delar i 50 år Vilken svenne har råd att köpa en ny motor för 350-400 tusen vart 20 e år för att de ej har reservdelar. Bedrövligt rent ut sagt. Men detta är min ståndpunt och mitt tyckande finns säkert de som höjer penta till skyarna, det gör inte jag.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrille_82 5 Postad 3 Maj , 2013 Nu har ju jag utombordare men är egentligen inte mercruiser och penta samma skit dvs maskin och teknikmässigt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 3 Maj , 2013 På bensinsidan är det nog det, Industriavfall. På Diesel sidan är det nog illa med VP, femman som på landbacken kallas porslinsfemman... Jag tror generellt att reservdelshållningen blir sämre med motorer från länder där det finns en teknikutveckling. USA-motorer kommer nog aldrig sakna reservdelar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alubatar 22 Postad 3 Maj , 2013 Man får inte vad man betalar för. Vad du kallar för udda märken är inte udda i andra länder. Yrkesbåtar i Norge se man ofta med Iveco. Samma i Holland och där ser man också ofta Steyer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Slowrider 65 Postad 3 Maj , 2013 Hej. Jag är ingen motorguru men jag vet att här där jag bor har man i alla fall tillgång till en VP service på även gamla motorer som är helt fantastisk, vet inte ens vart jag skulle vända mig med en motor av annat märke med mina novisfrågor. Det kanske är dyra delar men när råden och tipsen ger ovärdelig hjälp är jag såld. Om detta gäller även nyare motorer vet jag inte, men varför skulle den servicen vara sämre? Mvh Jocke. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
optimisten 23 Postad 3 Maj , 2013 En förklaring till att Volvo Pentas dieslar oftare får kritik är att det är den absolut vanligaste dieselmotorn i fritidsbåtar i Sverige och därmed fler som kan krångla. Jag är mycket nöjd med min Volvo D1 20 i segelbåten-450 timmar med ett problem-timräknaren till motorn har krånglat sen år 2. Har noterat många med samma problem som även kontaktat VP utan att de tar sitt ansvar. Har fått intryck av att VP är dåliga på att sköta reklamationer korrekt. För övrigt vet jag att Yanmar har eller haft problem med ytbehandlingen av sina segelbåtsdrev med korrosions skador som följd. 2 båtvänner är drabbade på drev från 2010 och 2011. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 3 Maj , 2013 Har du verkligen tillgång till exempelvis ramlager till MD3 respektive MD17? Dessa japanska motorer har ändå bara blivit grönmålade och därmed fått priset sexdubblat. VP är en lackeringsfirma i mina ögon, lacka dollarkulören och kör dollar/kronkursen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jhea 0 Postad 3 Maj , 2013 Japp de är riktigt dåliga. Maskinerna går billigt o bra när de väl går men sen är mycket gjort i plast som går sönder och väldigt mycket elektronik. Matrialval som är på helt fel ställe. Reservdelar som man tror är gjorda av guld. Jag kommer aldrig ha en vp mera i mitt liv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 3 Maj , 2013 Pentas dyrare motorer och svindyra reservdelspriser, om de fanns delar kvar, gjorde att när det var dags för motorbyte i min snipa och broderns fiskebåt så blev valet IVECO / Lamborgini. Ett val som vi efter 10 år inte ångrat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
24-seven 6 Postad 4 Maj , 2013 Lasse, detta har jag missat, en världsnyhet! Har Lamborghini har börjat göra små marindieslar? Mercruiser 5,7:an i min Chris Craft (som ersatte den trötta 4,3:an), köptes begagnad av en herre som tyckte den var för dyr att köra med p.g.a. hög soppaförbrukning. Tydligen var det betydligt billigare att låta ett varv installera en ny Penta D4, som dessutom krävde modifikation av båten då den var längre än 5,7:an. Efter installationen lider han dessutom av att båten känns baktung då nya motorn och drevet väger 150-200kg mer än tidigare setup. Jag vet inte vad operationen kostade totalt men gissar 200-300k, hans båt ökar garanterat inte med motsvarande summa. Varvet arbetet genomfördes på lever i princip uteslutande på att efterutrusta båtar med Pentadieslar. Uppenbarligen finns det fler båtägare där ute som inte kan räkna eller har extra pengar som de vill göra av med... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 4 Maj , 2013 Feltänkt Lombardini skall det vara såklart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 4 Maj , 2013 Pentas största problem är hur de behndlar sin kunder och reklamationer. De flesta har överseende med problem så länge leverantören sköter sig och tar sitt ansvar. Där har Penta misslyckats totalt. Deras arroganta sätt kan ingen förstå sig på. Ta tex hur de försöker tysta ner strulet med avgaskrökar. Ljuger och säger att problemet inte kan uppstå när man kör. Detta är givetvis riktigt men vad händer när en bit lossar eller den spricker. Jo då stannar man och båtan tar snabbt in vatten. Uselt Mycket problem med fel materialval. Tex deras dåliga slangar som byttes ut mot lika dåliga? För att få riktigt är kunden tvungen att vända sig till andra slangtillverkare och därmed bekosta det själv Dock kommer vi aldrig få tillbaka kvalitén som fanns/finns på äldre motorer vilket beror på att idag skall grejerna väga lite och effektuttaget kontra motorvolym är helt annorlunda. Grejerna håller inte för detta helt enkelt. Lägg där till all elektronik som ej är att lita på Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 4 Maj , 2013 Kanske nedan pressmeddelande kan hjälpa lite. Är 100% säker på att Penta är medvetna om hur deras motorer och rykte diskutteras tex här Mitt namn är Carl Fornander och jag är utsedd till VD för det nystartade bolaget Imatech. Jag kommer närmast från Volvo Penta där jag var försäljningschef för marinmotorer i Norden och Baltikum. Den 29 april är och var startskottet för en tydlig förändring av den svenska marinbranschen och hur den till detta datum varit uppbyggd. Ett nytt bolag startas med namnet Imatech Marin & Industri AB. Detta bolag är samägt mellan AB Volvo Penta och Power House Holding AB. Imatech kommer från start att ta över organisation och kunder från nuvarande Mitab och du når oss på samma adress, telefon- och kontaktuppgifter som tidigare. Målsättningen är att höja servicegraden till branschens återförsäljare av Volvo Penta och våra direktkunder. Volvo Penta är representerad i Imatechs styrelse för att säkerställa att den nya och högre ambitionsnivån uppnås. Som alla vet är Volvo Penta en dominerande aktör inom den svenska marinbranschen. Fram tills nu har Volvo Pentas återförsäljarnät bestått av fyra större fristående företag, så kallade Volvo Penta Centers. Utöver dessa VPC finns det ett 60-tal fristående serviceåterförsäljare, Volvo Penta Service. Imatech ska från och med 2014 vara Volvo Pentas enda auktoriserade Volvo Penta Center med uppgift att serva VPS över hela landet samt hantera den kommersiella affären med varv, rederier och statliga verk. En så pass stor förändring sker dock inte över en natt. Under högsäsongen i år kommer det mesta vara sig likt med en succesiv övergång till den nya strukturen från och med i höst. Med denna första information vill vi tala om vad som kommer att ske den närmaste tiden men som framförallt kommer att märkas för dig som kund från och med årsskiftet. Under 2014 är det vår absoluta målsättning att ni ska uppleva en skillnad som består av förbättrad kompetens och högre servicegrad. Bästa hälsningar Carl Fornander VD Imatech Marin & Industri AB 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nolhott 16 Postad 27 Augusti , 2015 Hej. Ny här på forumet men har följt det som icke medlem under flera år. Jag kommer nog att starta ett antal trådar här den närmaste tiden men jag börjar med att ta upp denna gamla tråd igen eftersom det är aktuellt med ett motorbyte för mig. Jag har idag en trött MD7A med 110S drev och tänker mig att byta ut rubbet mot någon ny diesel med runt 20 hk. Om man tittar i lite äldre "motorbytartrådar" så ser man ofta att Volvo Penta och i viss mån även Yanmar väljs bort för att de ligger uppemot 30% över i pris, men i och med Volvo Pentas höstkampanj just nu är förhållandet närmast det omvända. En D1-20 med 130S drevet får man för 67 000 :- utan motorbädd. Om man tittar i aktuella prislistor är det ingen av konkurrenterna som kan matcha det. Dessutom har VP tagit fram konverteringssatser så att man kan använda sitt gamla drev (tänker inte jag göra) och/eller sin gamla motorbädd rakt av. Så min fråga är: Är verkligen VP så dåliga, fortfarande? (generellt) Sticker VP fortfarande huvudet i sanden när det gäller att ta ansvar för undermåliga produkter eller har de bättrat sig? Vad gäller just D1-serien har jag sökt i forumet för att försöka hitta trådar med problem med just den men har inte kunnat hitta mer än någon enstaka. Dessutom är den ju inte ny på marknaden så förhoppningsvis är eventuella barnsjukdomar åtgärdade vid det här laget. Mvh Stephan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 27 Augusti , 2015 Kolla med http://www.rodahl.se/ Maken till kundvänligt företag i marinbranchen får du leta efter! Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 27 Augusti , 2015 Kolla med http://www.rodahl.se/ Maken till kundvänligt företag i marinbranchen får du leta efter! Kalle Tack för den länken! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 27 Augusti , 2015 Pentas dyrare motorer och svindyra reservdelspriser, om de fanns delar kvar, gjorde att när det var dags för motorbyte i min snipa och broderns fiskebåt så blev valet IVECO / Lamborgini. Ett val som vi efter 10 år inte ångrat.Kanske inte så långsökt, gissar att det sitter dieslar i Lamborghinis traktorer http://www.lamborghini-tractors.com/en-ND/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 27 Augusti , 2015 Nu är det nog så även på dieselsidan att det inte är Volvo i grunden. På bensinsidan försvann Volvos egna motorer i o m att AQ 145 fasades ut. Nu är det GM rakt över Tror att tex VP D6 är en Deutz i grunden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nolhott 16 Postad 27 Augusti , 2015 Kolla med http://www.rodahl.se/ Maken till kundvänligt företag i marinbranchen får du leta efter! Kalle Tack för den länken! Jo då, jag känner mycket väl till Rodahl och själv fått ta del av deras utmärkta service. Pentas dyrare motorer och svindyra reservdelspriser, om de fanns delar kvar, gjorde att när det var dags för motorbyte i min snipa och broderns fiskebåt så blev valet IVECO / Lamborgini. Ett val som vi efter 10 år inte ångrat.Kanske inte så långsökt, gissar att det sitter dieslar i Lamborghinis traktorerhttp://www.lamborghini-tractors.com/en-ND/ Jag tror nog att någon blandar ihop Lombardini med Lamborghini. :-) Nu är det nog så även på dieselsidan att det inte är Volvo i grunden. På bensinsidan försvann Volvos egna motorer i o m att AQ 145 fasades ut. Nu är det GM rakt över Tror att tex VP D6 är en Deutz i grunden. Bortsett från Lombardini och Yanmar är det ingen marinmotortillverkare av de i den storleken jag tittar på som tillverkar sina egna motorer. Volvo Penta D1-20 är i grunden en japansk Shibaura som kommer via Perkins och färdigställts av VP. Troligtvis samma grundmotor som sitter i t.ex. denna http://mattssonmaskin.se/GT161.html Det behöver inte på något sätt innebära att motorn är sämre än om VP hade konstruerat och tillverkat allt själv. Jag är inte orolig för att D1-20 är en sämre (eller för den del bättre) motor än konkurrenterna men om man nu skulle ha oturen att få ett "dåligt exemplar", något som kan hända alla tillverkare, vill man ju inte ha en leverantör som låtsas att det regnar när man har problem. Tanken med min fråga var snarast att höra om någon här på forumet haft erfarenhet de sista åren av att VP inte tagit sitt moraliska (eller juridiska) ansvar när problem uppstått. /Stephan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 27 Augusti , 2015 Lamborghini tillverkar faktiskt traktorer så det var nog ingen felstavning/tankevurpa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larban 68 Postad 27 Augusti , 2015 Tyvärr kan jag inte svara på frågan om Penta tar sitt ansvar vid skador. Har aldrig ägt nån motor med garanti tyvärr:-( Däremot tänkte jag dela mina erfarenheter kring reservdelshållning. Jag har haft två inombordsdieslar. Min första av märket Iveco 4-cyl 3,6 lit och den jag har nu AD31 Penta 130 hk. Båda ungefär lika nya, dvs ca 25 år. Ivecon var det alltid svårt att få tag i reservdelar till. För det första var det ingen som visste vilka delar den bestod av när man ringde Iveco eller vilka fordon den satt i så de kunde kolla sina listor. För det andra var modellspecifika reservdelar utgångna, när jag väl hittat rätt i reservdelsdjungeln. Jättesvårt alltså, men lyckades ändå efter mycket sökning hitta topplockpackning mm. Till Pentan finns alla ingående delar att få tag i både original och många som (billigare) kopior. Lätt att hitta (om än dyrare) på Marineparts. Samt en uppsjö begagnat på blocket och ebay. Jag kan inte se att någon del är utgången ur sortimentet, så förmodligen lär det dröja ett tag innan delarna försvinner från hyllan, tänker jag. Så att det är svårt att få tag i Pentadelar är iaf. i mitt fall inte ett riktigt påstående. /L Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ove-T 292 Postad 27 Augusti , 2015 Nu är det nog så även på dieselsidan att det inte är Volvo i grunden. På bensinsidan försvann Volvos egna motorer i o m att AQ 145 fasades ut. Nu är det GM rakt över Tror att tex VP D6 är en Deutz i grunden. D1 och D2 är som sägs ovan från Japanska Shibaura. D3 är i grunden Volvos 5 cylindriga personsbilmotor som byggs i Skövde. D4 och D6 byggs i Vara, D4 inte alls samma som D4 i Volvos personbilar. Det finns D5 och D7 för yrkesbruk som i grunden Deutz. D9, D11 och D13 i grunden lastbilsmotorer som byggs i Skövde, liksom D16 för yrkesbruk. Även om en motor byggs någonstans kommer delar ofta från många olika ställen, insprutning och elektronik ofta från Bosch, kolvar, vevaxlar gör någonstans till många motorer. Hälsningar Ove 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stephan_D 73 Postad 28 Augusti , 2015 Har bara en sak att lägga till debatten: Yanmar! Har visserligen bara erfarenhet av 1GM och 2GM, men dessa enkla och robusta motorer utan elektronik är allt en seglare önskar, med japansk kvalitet från en tillverkare som tar ansvar. Volvo Penta D6 är faktiskt utvecklad av Volvo, ett undantag. Min D6:a behövde just inga reservdelar, men även filter, impeller och liknande är prissatta som vore de av guld...även serviceintervallen för vissa filter är ett skämt, i synnerhet de som kan granskas för blotta ögat, men ger gott klirr i kassan för Volvo Penta. Inom Marinen säger man "byt vid behov" när det gäller synliga filterytor, bra princip! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 501 Postad 28 Augusti , 2015 Ska man ha en enkel motor så ska man välja Arona. Där går det att få tag i reservdelar i nästan vilken järnaffär, som man sade för länge sedan, som helst. Helt uppbyggd på standardkomponenter. Har aldrig varit något stort märke i Sverige, tyvärr, och är nu uppköpta. Stephan_D framhåller Yanmar som varandes billiga på reservdelar. Min erfarenhet är tvärt emot. Är i ofs några år sedan men då var Yanmars impeller och filter betydligt dyrare än VPs till en 50hkr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinA 12 Postad 28 Augusti , 2015 Nu är det nog så även på dieselsidan att det inte är Volvo i grunden. På bensinsidan försvann Volvos egna motorer i o m att AQ 145 fasades ut. Nu är det GM rakt över Tror att tex VP D6 är en Deutz i grunden. D1 och D2 är som sägs ovan från Japanska Shibaura. D3 är i grunden Volvos 5 cylindriga personsbilmotor som byggs i Skövde. D4 och D6 byggs i Vara, D4 inte alls samma som D4 i Volvos personbilar. Det finns D5 och D7 för yrkesbruk som i grunden Deutz. D9, D11 och D13 i grunden lastbilsmotorer som byggs i Skövde, liksom D16 för yrkesbruk. Även om en motor byggs någonstans kommer delar ofta från många olika ställen, insprutning och elektronik ofta från Bosch, kolvar, vevaxlar gör någonstans till många motorer.Hälsningar Ove Ove, du verkar kunnig i detta. Jag var inte riktigt med på D6:an, är det en Deutz i grunden? Används denna motor även i bussar eller lastbilar? I övrigt kan jag meddela att jag är otroligt nöjd med D6-350 i min Aquador 26. Vridmomentet slår allt! Jag har förvisso aldrig haft några problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 28 Augusti , 2015 Svar ja, den sitter även i mindre lastbilar och lastmaskiner Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patflemming 30 Postad 28 Augusti , 2015 Jag noterade oxå VPs höstkampanj nu häromdagen och då är ju priserna helt plötsligt jämförbara med konkurrenternas. (även om jag alltid tycker att båtmotorer och drev är orimligt högt prissatta) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stephan_D 73 Postad 28 Augusti , 2015 Excel319: Jag sa inte att Yanmars reservdelar var billiga, men motorerna håller Japansk kvalitet och ingen elektronik så reservdelsåtgången är försumbar.. Oljefiltret är samma som sitter i en av världens mest tillverkade bilar, Mazda 323, smart enkelt och i detta fall även billigt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ove-T 292 Postad 28 Augusti , 2015 Nu är det nog så även på dieselsidan att det inte är Volvo i grunden. På bensinsidan försvann Volvos egna motorer i o m att AQ 145 fasades ut. Nu är det GM rakt över Tror att tex VP D6 är en Deutz i grunden. D1 och D2 är som sägs ovan från Japanska Shibaura. D3 är i grunden Volvos 5 cylindriga personsbilmotor som byggs i Skövde. D4 och D6 byggs i Vara, D4 inte alls samma som D4 i Volvos personbilar. Det finns D5 och D7 för yrkesbruk som i grunden Deutz. D9, D11 och D13 i grunden lastbilsmotorer som byggs i Skövde, liksom D16 för yrkesbruk. Även om en motor byggs någonstans kommer delar ofta från många olika ställen, insprutning och elektronik ofta från Bosch, kolvar, vevaxlar gör någonstans till många motorer.Hälsningar Ove Ove, du verkar kunnig i detta. Jag var inte riktigt med på D6:an, är det en Deutz i grunden? Används denna motor även i bussar eller lastbilar? I övrigt kan jag meddela att jag är otroligt nöjd med D6-350 i min Aquador 26. Vridmomentet slår allt! Jag har förvisso aldrig haft några problem. Hej Volvo Penta D6 och D4 är konstruerad av Volvo Penta och byggs i Vara och finns bara som marinmotorer. Hälsningar Ove Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser