Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
Mauritx

Vilken lim för att limma ihop rorkulten??

Rekommendera Poster

Min rorkulten har gått sönder, den är gjort av teak med olika lager som är limmade ihop. 

Har tänkt limma ihop och lackera den.  Undrar vilken lim ska jag använda? trädlim verkar inte vara så bra. 

DEt finns en konstruktionlim som heter PL400, ska jag använda den i ställe eller epoxi?

MVH

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Marinepoxy. Stryk först ytorna med oförtunnad, sedan - innan det härdat fullt ut - läggar du på förtjockad epoxy och trycker ihop. Tänk på att dinte trycka för hårt, då blir fogen svulten för att du pressat ut limmet och det håller inte lika bra. Du bör ha en limfog på c:a 0,5-1 mm med epoxy.

Polyurethan-trälim för utomhusbruk. Kör t ex Casco som jag vet funkar bra. Stryk på ytorna, pressa samman. Skummar av fan, du kommer att behöva slipa (och behandla?) rorkulten efteråt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Polyueretan outstanding!

Mer flexiblare än epoxi. Expanderar enormt men mycket lätt att skrapa bort överflödet. Helt väderbeständigt och vattentåligt även vid konstant undervattensapplikation. Dessutom enkomponent dvs behöver inte blandas och användas inom en viss tid.

OBS: Polyuretan sväller men oerhört lätt att skrapa bort det som hamnar utanför limområdet. Slipning behövs INTE. Det som tränger ut är ungefär som frigolit dvs mycket lätt att skrapa bort. Fukta gärna ytan innan du limmar speciellt om det är torrt trä. Härdar mha fukt.

OBS: Eftersom polyuretan expanderar är det mycket viktigt att du har skruvtvingar för att hålla ihop laminaten!

Ärligt talat...vid trä så är polyuretan ALLTID bättre än epoxi! Starkare och flexiblare!

Stål/metall så är Epoxi bättre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men vad menar du mer exakt med gått sönder? Gått tvärs av eller troligtvis bara delaminerat litet, finns nog många nyanser där emellan?

[själv har jag en smäcker naturteak-kult att styra min amigo23 med, och den kan knaka oroväckande i hög medsjö där ju kraftiga mot-roderrörelser kan krävas för att inte hamna tvärs sjön. (Gäller nog i sådana situationer att inte låsa kulten helt - med exempelvis underbenet mellan kult och sarg - utan istället försöka styra elastiskt och följa med litet i rodrets vilda kraftpåkänningar?) Fy tusan om den skulle brista i ett sådant väderläge, har jag ibland tänkt. Men detta med vikten av kultens hållfasthet i undanvinds-busväder har du kanske redan tänkt på, är möjligen själv litet nojig av det visserligen sällan hörda knakandet. ;)]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rorkulten på bilden hade stått ute året om i flera år. Dessutom var det nog länge sen den fick nån skyddade lack.

Den var limmad av tre delar. Ek på yttersidorna och Mahogny i mitten. Limmet hade släppt delvis. För att få isär den sågade jag och klingan tar ju ca 4 mm. Hyvlade till två bitar fura och limmade på var sidan om mahognyn och sen eken utanpå det.

Använde Polyurethanlim. Det går ju inte åt så mycket och det finns ju ganska små flaskor. Inget krånglig blandning som med epoxy.

Epoxy måste ju blandas ytterst noggran och sen blandas med ett fyllnadsmedel. Limmar ibland med epoxy och använder ibland sågspon av matrialet i fråga som fyllnadsmedel, men fär såna här limningar föredrar jag nog Polyurethanlim.

Efter avslipning blev den som ny och sen ett antal lager 2K-lack enligt konstens alla regler.

Edit; Fast teak skall man väl inte lacka. Det kräver en hel del av den som lackar om det skall hålla. Bara att slipa av lätt och låta gråna efterhand

post-945-1394237485,5223_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

trälim för utomhusbruk, se till att ytorna är väl slipade just innan du limmar i hop dem. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håll på att jobba lite med den, här har ni några bilder, Går det att fixa eller är det bara att skafa en nytt? 

Som ni ser, den har inte släpp  i mitten, utan den är det forfarande ihoplimmat, Om jag försöker  dela den kommer garanterad att gå sönder, Det är bättre tror jag att limma det som har lösnat bara. Vad tycker ni? 

post-10021708-1394237486,4595_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den biten sitter lös egentligen satt ditt den för att ta bilden, ska försöka limma fast den igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OBS!

Använd inte enbart lim för utomhusbruk!

Det SKA vara POLYURETANLIM som håller även under vattenytan!!!

Det i särklass bästa limmet för trä i våta och dränkta lägen.

Vore bra om även andra ville verifiera detta!

Tillverkas av bl.a Casco...märkt med PU om jag inte minns fel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan verifiera det. Bästa limmet men man måste vara noggrann med att lägga träbitarna i ordentlig press då det jäser. Man kan ta bort det som jäst ut försiktigt med en kniv och slipa sedan. Det blir inte som trälim vit beläggning när man lackar över limmet. Ännu en fördel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade sågt isär den så jag kunnat limma om i sin helhet.

Japansåg är kanske ett alternativ.

Det kommer ju att fattas lite matrial så du får lägga in ytterligare en lamell. Om man lägger ner så mycket arbete, så är det bättre att göra jobbet ordentligt.

Absolut PU-lim och många skruvtvingar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så här fint blev den efter rengöring och limning:

Nu är det bara att slippa och lackera.  Har tänkt köpa International fernissa men de har så många varianter så vet inte vilken jag ska använda.

Sedan vilken typ av pensel ska användas? 

Tack på förhand

post-10021708-1394237515,7324_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag föredrar Hempel, gillar att jobba med Dura Gloss.

Jag brukar bygga upp lager med en billig pensel med naturhårsborst (och gärna träskaft), sedan avsluta de sista två strykningarna med en skumgummipensel (lackstrykare), typ de på bilden - kostar 16 kr på Erlandssons Brygga.

post-832-1394237515,9433_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tog hem min rorkult för lack och satte en skruv i bakänden. Det visade sig att den var murken i och med att vatten sugst in under metallbestlaget. Den är från -78.

Nu har jag införsksffat ek och mahogny och skall tilvlerka en ny, vill ju inte riskera att den knäcks. Det är nog så att bakdelen är känsligast för fukt och samtidigt är belastningen störst där beslaget slutar. Att köra med PU-lim verkar inressant.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...