Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
Husa

Vid köp av Bayliner 3055

Rekommendera Poster

Går i funderingar att anskaffa en Bayliner 3055 årsmodell 91-95.

Finns det några speciella svagheter som man skall vara vaksamför?

Enkel eller dubbel installation, vilken motor alternativ är att föredra?

Har även sett att vissa kallas Deluxe, vad står detta för?

Tackar på förhand

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har ingen erfarenhet av 3055:an mem av äldre 2655an...

Min båt tycker jag är bra överlag. Det vi har gjort är bytt moyor drev.

Vi har provat nåde mc ovh omc bc med cobra och sx drev. Nu sitter en ny sm med samma hk i plus dp drev = bättre acc men tappat två knop på topp.

Jag tycker du ska gå på dubbel montage pga prestanda och manövrera i trånga situationer.

Mvh

K

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Jag har själv ägt en 3055-93 och tror mig kunna den båten både utan och innan.

Den modell som du efterfrågar tillverkades mellan 1991-1994 och hette 1991-1992 3055 Avanti och 1993-1994 Ciera Sunbridge. Jag har aldrig hört eller sett någon Deluxe model varken i Sverige eller på det amerikanska Bayliner-forumet http://www.baylinerownersclub.org/forum/forum.php?s=13d1fe4cfef1d9763e68364e00d5a167

Det enda som jag kommer på som borde gjorts bättre från fabrik var gallren utformningen till motorventialationen då de tar in regnvatten. Jag löste detta ganska enkelt med att montera en box av plast på insidan så vattnet ej kunde tränga in.

Båten är robust och mycket välbyggd i min mening samt har generösa utrymmen med väl tilltagna beslag samt övriga material och utrustning då nästan allt är standard.

Min båt hade enkelmontage med singel Merc 7.4 inkl Bravo 2 drev och toppade med den 35knop och hade bra kraft även med många personer ombord. Jag var aldrig intresserad av dubbelmontaget med dubbla Merc 5.0 inkl Alpha One drev som också finns. dock har jag aldrig åkt i en med dubbla maskiner i så manövrerbarheten skall jag inte jämföra.

Båten med enkelmontage väger ca 3650kg och eftersom skrovet är ganska flatbottnat i aktern så är den väldigt lättdriven för sin storlek. Modellen har kallats den största 30-fotaren som klarar ett enkelmontage.

Vi lärde oss att det enklaste och mest bekväma sättet att ankra med aktern inåt mot brygga och  sköttes under några säsonger för hand men sedan monterade vi dit ett ankarspel i fören och då gick det att hantera båten helt själv utan större problem.

Jag uppdaterade båten med helkapell, öppen pulpit inkl stege mm.

Svarar gärna på frågor om du vill veta ytterligare om modellen.

Persk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Har ägt min 3055-91 i 7år. Satt en enkel 7,4liters bensinare i som jag direkt bytte till en diesel! Nöjd med diesel men så här i efterhand hade jag hållt mig till en bensinare. Åker visserligen billigare nu men bytet var ju inte gratis!

Nu till själva båten! Helnöjd och tycker själv modellen håller i stil, tror ålder! Makalös planlösning som är svår att finna på liknande nyare båtar. Båtgrannarna hamnar oftast i vår båt, då man sitter väldigt högt i den. Kolla att dynorna är fräscha, kostar en del att sy om. Elen har jag dimensionerat upp lite samt satt säkringshållaren mer lättillgängligt! Sitter korkat i original. Någon påpekade om manuvreringen med dubbelmontage. Bättre med dubbelmontage men jag löste det med en bogpropp!

Att det läcker vid framrutan på några ställen verkar också vara vanligt. ( längst ned mellan Rutsarg och skrov! Har samma problem som tidigare skrev, med vatten in i luftintagen. Tack för tipset!

Alla lampor är bytta till lågenergilampor och solcell monterad! Men det är inte unikt för 3055 utan gäller alla äldre båtar.

Pyssel är det alltid och inte mer med 3055 utan det är en robust båt som tål riktig sjö! Kolla att allt fungerar när det gäller el. Lyft på dynorna, många fack att inspektera båtens ytor i.

Ankarspel! Finns det så grattis! Dock ej svårt att montera då plats finns.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...