Jonatan_M 0 Postad 3 Maj , 2013 Tjena, har haft ett segdraget läckage omkring förpiksluckan och testat att täta utan resultat. Därför rev jag bort all gammal tätning runt luckan så nu är det upp till 2 cm luft kring luckan. Vad är bästa metod att täta ett så stort tomrum? Kan man använda någon typ av fogskum? Verkar konstigt att täta med sikaflex som aldrig härdar... Tacksam för idéer och erfarenhet! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davidlobster 0 Postad 3 Maj , 2013 Vad är det för fel på sika? Visst tar det lång tid för det att härda om det ligger centimetertjockt, men fogskum som inte kan flexa på en båt som vrider sig lite tycker jag inte är någon bra idé. Sitter lucka fast mekaniskt(med skruv eller liknande)? Ta och typ tejpa så du kan spackla igen med glasfiberväv och spackel(om du får det att sitta), och avsluta med sika? Det är mitt tips i nuläget utan att ha sett någon bild på hur det ser ut, och andra har nog bättre idéer... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 209 Postad 3 Maj , 2013 Det här kanske kan vara något? http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Polyester-och-Epoxi/Epoxispackel-30625/ Det är riktigt kladdigt. Jag skulle precis som David ovan vilja få övre och undre delen av sandwichen att sitta samman (om jag förstod honom rätt...). Fogskum, nja... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davidlobster 0 Postad 3 Maj , 2013 Ja det var något sånt jag hade tänkt mig(om du syftar på mig förstås)... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 209 Postad 3 Maj , 2013 Du heter väl David, davidlobster..? Ren chansning iofs men det kändes rimligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davidlobster 0 Postad 3 Maj , 2013 Det gör jag, tvekade lite på om det var mig du menade, men nu är jag säker Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flummo 2 Postad 4 Maj , 2013 Bilder är alltid bra, så man får klart för sig hur det ser ut, vad det handlar om för material o.s.v. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 4 Maj , 2013 Jag håller på med ett liknande problem. Den lucka som utgör durken i sittbrunnen. Ramen runt är så låg så det är ca 2 cm upp till luckan. Dessutom brukar det rinna över vatten när självlänsen inte sväljer, mycket regne och/eller igensatt sil. Har plasta fast ett 16 mm VP-rör runt ramen. Det blir ett par mm kvar för en packning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonatan_M 0 Postad 5 Maj , 2013 Tyvärr befinner jag mig lite långt bort från båten nu men denna bild visar var det läcker, alltså de två främre hörnen. Eftersom luckan har rundade hörn men utrymmet för luckan är fyrkantig. Luckan är skruvad i däck. Tacksam för ideerna hittills även om ingen känns helt klockren;) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 5 Maj , 2013 Det blir tyvärr så när man inte ger de rätta förutsättningarna. Jag hade ochså 2 cm mellan luckan och ramen, men med en helt annan konstruktion. Det är alltså en klantig montering som orsakar läckaget. Jag skulle nog tätat povisoriskt med sikaflex och sen gjort en ordentlig montering till hösten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser