glenn30 0 Postad 2 Maj , 2013 hej har en ryds 435 GT med en mariner 30 hk -01,är man 2 vuxna i den går den upp i plan fint men 3 st vill den inte gå upp i plan riktigt,funderar om man skulle byta propeller så den blir starkare,samma när vi ska åka vattenskidor går det väldigt segt att få upp en person på 70-80 kg,ska jag ha mindre eller högre stegning på proppellern om jag vill ha den starkare,nån som vet nåt ställe dom säljer beg proppellrar,tror min mariner är samma som mercury. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 2 Maj , 2013 SeaSea säljer propellrar, bl.a. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
glenn30 0 Postad 2 Maj , 2013 ok jag har kollat nu o på min står det L10 38¤13p,så jag har 13 i stegring,frågan är ifall jag ska ha en 11 eller 12,jag vill ju ha så den blir stark o kan dra upp vattenskidorna o även plana med 3 vuxna i båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
glenn30 0 Postad 2 Maj , 2013 ser nu att seasea har den i 10 3/8 11 för 725:-,men den är i aluminium och den jag har är i stål,vad är det för skillnad,bra eller dåligt med aluminium Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
glenn30 0 Postad 2 Maj , 2013 vad är förresten ett hubkitt,är inte propellern komplett att sätta på motorn direkt eller är det nåt man får köpa till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 2 Maj , 2013 Du måste köpa BÅDE en propeller och ett hubkit. Propellrarna är gemensamam för flera olika motormodeller, medan hubkit är unikt för varje motormodell. För 30 kh spelar det ingen roll om du har stål eller aluminium. För stora, snabba motorer kan en tunn och hård stålpropeller ge bättre prestanda. Kör man på grund så är en aluminumpropeller mycket mer förlåtande och sparar växelhuset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
glenn30 0 Postad 2 Maj , 2013 ok jag ringde rodins marin o dom ville ha 1700 för en,men då borde den vara komplett med navet (hub) väl. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser