studiobtc 0 Postad 1 Maj , 2013 Har en Raymarine SPX-5 Wheelpilot som jag nollställt pga ett märkligt fel. Nu har det löst sig men jag måste göra om devieringen av kompassen. Manualen säger att man ska köra minst 2 cirklar, som tar minst 2 minuter st i 2 knop. Förra helgen var jag ute i söndags och gjorde en helvetes massa varv utan resultat, och idag likaså, räknade mina varv idag till 16 sen gav jag upp. Är det rimligt att man ska göra så många varv eller fler för att fluxgatekompassen skall bli devierad? Detta är min första Autopilot och manualen säger inte mycket mer än vad jag skrivit i detta inlägg vedrörande deviering av fluxgatekompassen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 2 Maj , 2013 Var ett tag sedan jag hade en sådan kompass... Om du har en display där pilarna syns så arbetar instrumentet! På min så gjorde jag 4-5 snabba cirklar med liten diameter. Funkade inte. Cirklar med STOR diameter i långsam takt funkade! Tänk cirklar som det tar över 5 minuter att komma runt i, kör långsamt. Fyra sådana så var det klart. Tålamod? Alternativt är kompassen sönder. Går att resistansmäta för koll, det gjorde jag innan jag körde tålamodsgrejen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
studiobtc 0 Postad 2 Maj , 2013 Tack, Jag har resistans mätt med multimeter och kompassen är hel enligt raymarines standardvärde. Ska ut snart igen och testa de stora stora cirklarna, har ju gott om tid idag och vädret är fin fint... Ska även kontrollera så kompassen följer med hela varvet runt så det inte finns någon störning som spökar till det, testat med vanlig kompass från silva på samma ställe och det visade korrekt värde utan störningar. Kan ju va som så att jag trots allt kört för små cirklar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 2 Maj , 2013 Jag hade samma problem när jag installerat en autopilot. Hittade det perfekta stället för kompassen, under durken, i centrum på båten rakt under masten. Körde ett oändligt antal varv i olika hastigheter och storlek på cirklar utan resultat. Kollade instruktionsboken och då stod pilarna i motsatt riktning mot vad jag hade kört. Gjorde om det hela åt andra hållet och efter ett stort antal varv låste kompassen. Nästa dag fick autopiloten helt fnattet när gick västerut från Pite Rönnskär till Pite havsbad. Sa till frugan att det måste ligga en stor malmkropp under botten. Kom så småning om på att jag satt min bautastora verktygslåda med allehanda verktyg direkt ovanför kompassen. avståndet vertikalt mindre än 10 cm. Dessutom hade jag stuvat det utrymmet där kompassen satt full med konservburkar. Tog bort verktylådan och bytte plats på konservburkarna och grönskerna. Lite skämtsamt sa vi att jordgubbar och spenat dock inte fick förvaras i det facket. Gjorde om divieringen och det fungerade perfekt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser