Gå till innehåll
söndag 22 september 2024
Cefalon

El i masten

Rekommendera Poster

Hej

Jag ska montera en vindgivare på toppen av masten och skulle gärna vilja få några tips om hur ni andra gjort. Masten är säkert över 20 - 30 år och sitter på en Scampi. Ska man tex. använda sig av VP rör och dra kabel genom denna? Hur ska VP röret fästas. Gärna om någon känner till bilder på tidigare monteringar.

 

tack

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag drog ett VP-rör, tejpade ihop skarvrören, så de inte lossnade, satte på några buntband med 120 graders förskjutning, satte fast röret i masttoppen och lät det hänga rätt ner. En extra muff i hålet i nedkant för att staga upp.

Om det är bra eller dåligt har jag ingen aning om. Till synes har det fungerat bra för mig de senaste tre åren.

post-945-1394237484,0929_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu skrev du inte vilken typ av mast du har, men många Scampi har Seldén-rigg, och har du det också så kan du läsa lite om hur dom tycker man drar kablar på bästa sätt i just din mast:

http://www.seldenmast.se/search.cfm?downloadmanual=6014073&filename=595%2D557%2DS%2Epdf

Många Seldénmaster har kabelkanaler i likrännan men hur det är i just ditt fall får du kolla efter själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om mastfoten är av den typ som Toaen visar på bilden och finns i Selden  beskrivning så har jag säkerligen en Selden mast på båten.

tackar för snabba svar. Jag ska kolla närmare på masten med hjälp av era beskrivningar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då metervis med löpande rigg åker upp och ner inne i maströret varje gång du hissar och revar segel, så är det i min mening viktigt att dels skydda kablarna och få bort risken för trassel mellan kablar, kabelkanaler och löpande rigg. Många master har färdiga kabelkanaler i profilen, vissa inte. 

En lösning som alltid fungerar är att popnita fast VP-rör på insidan av mastöret. Det enda kravet för att göra detta är att du kan öppna masten i någon ände, anitingen i toppen eller i foten. En ände räcker.

1. Skaffa VP rör i helst 32 mm, det är största dimensionen. 20 mm kan fungera, men glöm allt mindre än så. Du kan behöva plats för fler kablar i framtiden och popniten tar plats. Införskaffa även skarvrören så att du kan få en oavbruten kabelkanal lika lång som maströret.

2. Dra så många pilotlinor du önskar i VP-röret. Det är bra att ha några i reserv för framtiden.

3. Med masten på bockar, skjut in VP-röret i hela dess längd. Placera VP-röret där det hamnar minst i vägen.

4. Använd billiga popnitar i aluminium, i lämplig längd och dimension, för att popnita fast VP-röret på insidan. Vid varje förband borrar du två hål, ett för niten och ett pilothål. Pilothålet, som du borrar först, behöver du för att med ett lämpligt tillbockat verktyg hålla VP-röret på plats på insidan för att borra hålet för niten genom maströret och VP-röret samtidigt. Sen nitar du fast VP-röret från utsidan samtidigt som du håller VP-röret på plats med verktyget. Sätt till sist en nit i pilothålet också för syns skull. Då brytpinnen rostar så knackar du ur den och vips så sitter VP-röret fast på insidan. 

5. Repetera denna typ av förband med ca 1.5 - 2 m mellanrum. Det är tillräckligt. Nitarna i alumimium kommer knappt att synas från utsidan och du har en hållbar lösning för kabeldragning i masten, nu och i framtiden.

6. Slutligen, dra kablarna med hjälp av pilotlinan i VP-röret. Ifall du inte kunde öppna masten i bägge ändar, så borra hål för kabelgenomföring i maströret innan du börjar montera VP-röret. VP-rörets ände skall sluta precis där kabelgenomföringen genom maströret sitter.

Oroar man sig för att VP-rör inte håller, så finns aluminiumrör i samma dimensioner - vilka går att skarva samman med samma typ av skarvstycken som används för VP-rör. Det blir något dyrare dock. Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toaens metod är enkel och bra. Fungerar alldeles utmärkt och går snabbt att fixa. Varför krångla till det? Var försiktig med att fästa VP-rören, aluminium och plast har väldigt olika längdutvidgning.  Dessutom kommer det att sträcka och dra i röret när masten böjs. Jag gör nästan samma men använder en plastslang så jag slipper skarvar. Försöker gärna spänna upp den lite så kan den aldrig slå mot sidorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Joo, rätt har han: det var Cascol 1809, enligt Selden spec.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag har beskrivit är masttillverkarnas instruktion för eftermontering av kabelkanal i mastprofiler som saknar färdig kanal eller möjlighet att montera kablar i likrännan. Inget konstigt med det - och inte krångligt. VP-röret hänger lätt med i differenser i längdutveckling då det kommer i tvåmeterssektioner. Skarvarna tar upp rörelserna.

Att låta kablar, slangar eller rör hänga löst inuti mastprofilen är inte hållbart, då samtliga fall löper i samma utrymme och lätt snor sig runt kabelkanalen. Fastnar det inte så skaver det så småningom hål på kabelskydd och kablar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Frågan har varit uppe för något år sedan. Jag svarar samma som då.

Jag limmade med smältlim en klutt på varje decimeter på trämasten, utanpå,  och tryckte ner elkabeln i den. Funka kanon så länge jag hade båten. Å det bästa, det blir inga märken eller hål.

Bara ett tips.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! Att montera kabeln utanför masten kan ju underlätta en hel del.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nog är toaens metod betydligt snabbare och enklare än att borra och popnita. Kablar i VP-rör eller slang som fixeras i ändarna beter sig som fallen dvs de vare sig skavs eller snor sig så länge inte man vrider maströret(!) Faktum är att enstaka nakna kablar brukar klara sig bra. Kravet är bara att kabeln ska orka hänga, många koaxar gör det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla förslagen här låter bra. Consensus metod är väl den proffsigaste. Det är den som riggare och segelmaker tipsat mig om.

Jag har också en Scampi. Men med dubbelspridarrigg från Skarven. Den är klädd med frigolit på insidan (för att inte vajerfall ska skramla). Det gör att det inte går att komma limma eller popnita elrör mot maströret.

Istället har tidigare ägare skarvat ihop elrör och limmat skarvarna. De sitter skruvade med gummiklädd kabelklammer i båda ändarna. I övrigt hänger de fritt. Bland alla småproblem jag haft med masten så har kabelkanalerna inte varit något av dem. Säkert löper fallen (dynema) ibland emot elrören men de trasslar inte in sig och friktionen är låg.

./stefan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla suveränas tips. Faktum är att jag har en selden och det finns en kabelrännna man kan nyttja för att dra kabeln.

 

Det tog mig 15 min att borra hål strax under toppen, dra in kabeln i rännan och dra ner kabeln till mastfoten. Nästa steg är att få in lim i rännan och montera kontakten vid foten.

 

Busenkelt i förhållande till vad jag förväntade mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...