Gå till innehåll
söndag 10 november 2024
arriva2452

Oljenivå motor!!

Rekommendera Poster

Hej! Jag sjösatte båten idag och kollade oljan på oljestickan i samma veva och upptäckte att oljenivån har ökat ett par cm på stickan! Vad kan orsaken vara till det?? Vad kan ha hänt? Motorn konserverades ordentligt inför vintern så det verkar konstigt om blocket skulle ha spruckit!

 

Mvh Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Weber

Så länge det är olja i tråget kan du vara lugn. Men har du vatten i oljan så är det bara riva motorn. Du kan ju mätt när du precis hade stängt av motorn.

Då blir det ju mera olja då allt runnit tillbaka. Lika så om båten lutat åt något håll påverkar ju också resultatet av mätning.

Är det ren olja så är det bara tuta och köra smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om oljan ser ok ut så är det bensin i oljan?

Brukar kännas på lukten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det ha med skillnad i båtens lutning att göra? Båtar står ofta uppallade med en helt annan lutning i längdled än närde ligger i sjön. Om du t.ex fyllde på olja  när båten låg i sjön och nu kollar nivån på land skulle du kanske kunna ha förklaringen där. Båtar pallas ofta med stäven högt, tycker jag att det verkar som. Bara ett skott i mörkret, men kanske värt att tänka på.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren! Jag var förbi båten idag och lät motorn stå på ett tag varvade upp den lite också och då blev oljan lite gråbeige aktig som måste vara vatten för jag kan inte känna någon lukt av bensin! Ska göra komptest imorgon och även demontera limpor och knän och titta där om jag ser nått misstänkt. Någon med tips om vart det skulle kunna läcka? Mvh Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för motor du har?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Weber

Jag undrar bara hur vatten kan ha kommit in i motorn när den stått still? Ja om nu inte blocket spruckit så klart. Gör du ditt kompprov så får du ju svar på hur det står till med motorn. Det är ju lättare att byta kyllimpor än att lyfta ur motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om den har frusit sönder, är det nog under insuget. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

låter tveklöst som att det har hänt något i vinter blir motorn grå är det vatten i oljan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ahh att motorn blir grå är väl inte så farligt ;0) nä men seriöst, riktigt surt att sånt här alltid ska hända i början av säsongen. Hoppas d löser sej.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde ett komptest idag och det var exakt lika som det var för några år sen när jag komptestade= nästan lika på alla cylindrar, så det var ju bra. Nu blir det att demontera limpor o knän imorrn och titta. Vad skulle det annars va om kompressionen är bra?? Gärna lite tips?

Mvh Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om den spruckit under insuget så ser du inte det med ett komp.prov.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går det att reparera om det skulle vara spricka under insuget? Eller blir det att byta motor?

 

Mvh Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det går att svetsa men är ingen bra lösning, lätt att det pajar igen. Beror också på hur sprickan ser ut.

En snubbe på boatlife.se  fixade sprickan på bilden ( bilden lånad därifrån)

Men det är bara att börja rivaför att se var vattnet kommer ifrån. Börja med dom yttre delarna. Ev oljekylare, avgaslimpor o knän.

post-4082-1394237485,6446_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Weber

Hur går det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har inte fyllt på vattnet själv i motorn vid konserveringen? kopplat trädgårdsslang till vattenintaget?

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lossade kylvattenslangen som går från termostathus till cirkulationspumpen och fyllde upp ett glas och det såg ut som lite olja som flöt på vattnet men ytterst lite! Såg även lite olja på vattnet brevid båten efter motorn hade varit igång, hur kollar man om oljekylaren är sprucken/trasig? Jag har inte hunnit lossa på limpor o knän än men ska göra det i veckan och titta hur det ser ut där!

 

Mvh Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Det verkar ju konstigt att motorn frusit om du konserverade den riktigt. Fick du tömt motorn på vatten innan du körde med spolmuffen ?

 

//Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har vart med om att vatten kommer in i motorn bara genom att spolmuffen sitter med vattentryck för länge med motorn avstängd. Dock inte så att det blev nån större höjdnivå på oljestickan. Krävs ju en del vatten för det

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är tveksam till spolmuff just av denna anledning.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag har lossat på båda knän och limporna var fuktiga och vattendroppar i avgaskanalerna, på ena limpan var det t.o.m en vattenpöl in till en av cylindrarna. Jag torkade ur med trasa och sen byttes packningarna mellan knän och limpor. Efter det har jag bytt olja och startat ett par gånger och fått upp arbetstemperatur och det kommer inget vatten i oljan längre men däremot är den lite trögstartad (startmotorn går väldigt trögt) efter någon minut när jag har haft igång motorn men när jag startar direkt efter motorn varit igång startar den bra! Vad är det nu som är fel??

 

Mvh Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

skruvade bort ena knät idag och såg vatten igen i avgaskanalen in till en cylinder så det är väl därför som startmotorn går trögt! och packningen var blöt på ytan igen även fast den var ny och ordentligt åtdraget knä. Men något som jag blir fundersam över är att när jag lossar på en av bultarna från knät som går ner i limpan så rinner det ur vatten från gänghålet! är det normalt? ska det inte vara tätt i alla limpans 4 gänghål som fäster knät??

 

Mvh Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som att limporna är slut. Vet du när de byttes senast?

 

Stor risk för att kröka vevstakar när det kommer in vatten i cylindrarna så byt limpor och knän

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Limpor och knän bytte jag till nya för 3 år sen! kan det redan vara dags att byta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur stor är risken att dom kan ha fryst sönder? nått verkar ju ha hänt iallafall! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä så fort rostar dom inte sönder.

Vet inte hur det blir när en limpa fryser sönder eller om de kan göra det

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...