arriva2452 0 Postad 1 Maj , 2013 Hej! Jag sjösatte båten idag och kollade oljan på oljestickan i samma veva och upptäckte att oljenivån har ökat ett par cm på stickan! Vad kan orsaken vara till det?? Vad kan ha hänt? Motorn konserverades ordentligt inför vintern så det verkar konstigt om blocket skulle ha spruckit! Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Weber Postad 2 Maj , 2013 Så länge det är olja i tråget kan du vara lugn. Men har du vatten i oljan så är det bara riva motorn. Du kan ju mätt när du precis hade stängt av motorn. Då blir det ju mera olja då allt runnit tillbaka. Lika så om båten lutat åt något håll påverkar ju också resultatet av mätning. Är det ren olja så är det bara tuta och köra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 2 Maj , 2013 Om oljan ser ok ut så är det bensin i oljan? Brukar kännas på lukten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 2 Maj , 2013 Kan det ha med skillnad i båtens lutning att göra? Båtar står ofta uppallade med en helt annan lutning i längdled än närde ligger i sjön. Om du t.ex fyllde på olja när båten låg i sjön och nu kollar nivån på land skulle du kanske kunna ha förklaringen där. Båtar pallas ofta med stäven högt, tycker jag att det verkar som. Bara ett skott i mörkret, men kanske värt att tänka på. Mvh/Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arriva2452 0 Postad 2 Maj , 2013 Tack för svaren! Jag var förbi båten idag och lät motorn stå på ett tag varvade upp den lite också och då blev oljan lite gråbeige aktig som måste vara vatten för jag kan inte känna någon lukt av bensin! Ska göra komptest imorgon och även demontera limpor och knän och titta där om jag ser nått misstänkt. Någon med tips om vart det skulle kunna läcka? Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 538 Postad 2 Maj , 2013 Vad är det för motor du har? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arriva2452 0 Postad 2 Maj , 2013 Det är en sjövattenkyld Mercruiser 454! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Weber Postad 3 Maj , 2013 Jag undrar bara hur vatten kan ha kommit in i motorn när den stått still? Ja om nu inte blocket spruckit så klart. Gör du ditt kompprov så får du ju svar på hur det står till med motorn. Det är ju lättare att byta kyllimpor än att lyfta ur motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HanneZ82 9 Postad 3 Maj , 2013 Om du är säker på att du har vatten så följ t.ex. denna guide: http://www.boatfix.com/merc/Bullet/01/01_13.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 538 Postad 3 Maj , 2013 Om den har frusit sönder, är det nog under insuget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frogg 2 Postad 3 Maj , 2013 låter tveklöst som att det har hänt något i vinter blir motorn grå är det vatten i oljan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrille_82 5 Postad 3 Maj , 2013 Ahh att motorn blir grå är väl inte så farligt ;0) nä men seriöst, riktigt surt att sånt här alltid ska hända i början av säsongen. Hoppas d löser sej. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arriva2452 0 Postad 3 Maj , 2013 Jag gjorde ett komptest idag och det var exakt lika som det var för några år sen när jag komptestade= nästan lika på alla cylindrar, så det var ju bra. Nu blir det att demontera limpor o knän imorrn och titta. Vad skulle det annars va om kompressionen är bra?? Gärna lite tips? Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 3 Maj , 2013 Om den spruckit under insuget så ser du inte det med ett komp.prov. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arriva2452 0 Postad 3 Maj , 2013 Går det att reparera om det skulle vara spricka under insuget? Eller blir det att byta motor? Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 4 Maj , 2013 Ja det går att svetsa men är ingen bra lösning, lätt att det pajar igen. Beror också på hur sprickan ser ut. En snubbe på boatlife.se fixade sprickan på bilden ( bilden lånad därifrån) Men det är bara att börja rivaför att se var vattnet kommer ifrån. Börja med dom yttre delarna. Ev oljekylare, avgaslimpor o knän. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Weber Postad 5 Maj , 2013 Hur går det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 5 Maj , 2013 Du har inte fyllt på vattnet själv i motorn vid konserveringen? kopplat trädgårdsslang till vattenintaget? Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arriva2452 0 Postad 6 Maj , 2013 Nej jag använde spolmuff på drevet! Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arriva2452 0 Postad 6 Maj , 2013 Jag lossade kylvattenslangen som går från termostathus till cirkulationspumpen och fyllde upp ett glas och det såg ut som lite olja som flöt på vattnet men ytterst lite! Såg även lite olja på vattnet brevid båten efter motorn hade varit igång, hur kollar man om oljekylaren är sprucken/trasig? Jag har inte hunnit lossa på limpor o knän än men ska göra det i veckan och titta hur det ser ut där! Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pismo 12 Postad 7 Maj , 2013 Hej. Det verkar ju konstigt att motorn frusit om du konserverade den riktigt. Fick du tömt motorn på vatten innan du körde med spolmuffen ? //Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 7 Maj , 2013 Jag har vart med om att vatten kommer in i motorn bara genom att spolmuffen sitter med vattentryck för länge med motorn avstängd. Dock inte så att det blev nån större höjdnivå på oljestickan. Krävs ju en del vatten för det Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 7 Maj , 2013 Jag är tveksam till spolmuff just av denna anledning. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arriva2452 0 Postad 24 Maj , 2013 Hej! Jag har lossat på båda knän och limporna var fuktiga och vattendroppar i avgaskanalerna, på ena limpan var det t.o.m en vattenpöl in till en av cylindrarna. Jag torkade ur med trasa och sen byttes packningarna mellan knän och limpor. Efter det har jag bytt olja och startat ett par gånger och fått upp arbetstemperatur och det kommer inget vatten i oljan längre men däremot är den lite trögstartad (startmotorn går väldigt trögt) efter någon minut när jag har haft igång motorn men när jag startar direkt efter motorn varit igång startar den bra! Vad är det nu som är fel?? Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arriva2452 0 Postad 26 Maj , 2013 skruvade bort ena knät idag och såg vatten igen i avgaskanalen in till en cylinder så det är väl därför som startmotorn går trögt! och packningen var blöt på ytan igen även fast den var ny och ordentligt åtdraget knä. Men något som jag blir fundersam över är att när jag lossar på en av bultarna från knät som går ner i limpan så rinner det ur vatten från gänghålet! är det normalt? ska det inte vara tätt i alla limpans 4 gänghål som fäster knät?? Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 26 Maj , 2013 Låter som att limporna är slut. Vet du när de byttes senast? Stor risk för att kröka vevstakar när det kommer in vatten i cylindrarna så byt limpor och knän Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arriva2452 0 Postad 26 Maj , 2013 Limpor och knän bytte jag till nya för 3 år sen! kan det redan vara dags att byta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arriva2452 0 Postad 26 Maj , 2013 Hur stor är risken att dom kan ha fryst sönder? nått verkar ju ha hänt iallafall! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 26 Maj , 2013 Nä så fort rostar dom inte sönder. Vet inte hur det blir när en limpa fryser sönder eller om de kan göra det Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arriva2452 0 Postad 26 Maj , 2013 Hur hårt ska bultarna till knäna dras? ska dom momentdras?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser