Gå till innehåll
söndag 17 november 2024
Arne_Anka

Oljelampa lyser (trots olja) samt rök vid uppstart av Yamaha F150

Rekommendera Poster

Hej

Startade upp min Yamma F150 för första gången efter vintern. Har gjort konservering samt service själv, bytt olja i motor samt drev, bytt oljefilter, kört konserveringsspray etc. Startade upp motorn (med vatten inkopplat med muff) och då pep det till på instrumentpanelen och det var oljelampan. Jag stängde av motorn direkt, väntade några minuter och konstaterade sen att jag hade olja upp till 80% av maxnivån på stickan.

Kan det faktum att båten står i lutning påverka att den säger att det inte finns olja? Kan det vara en givare om är trasig?

Sen rök det en hel del under de sekunder motorn var igång.är detta något som säger att det är tokigheter med motorn?

Tacksam för hjälp

/Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det brukar ta några sekunder att få upp oljetrycket efter att man bytt filter, om du menar att du smort cylindrarna med olja när du konserverat den så är det helt normalt att den ryker en stund

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm, ajdå, har inte gjort nåt med cylindrarna. Det jag gjort är:

- Hällt i bränslestabilisator i bensin för att den ska klara vintern

- Kört den och sprutat in konserveringsspray till den hostat, då stängt av.

- Tömt ur gammal motorolja och hällt i ny. Spillde då lite på nederdelen av motorn, var bäcksvart. Undrar om det var den som låg på nåt tokigt ställe?

- Bytt oljefilter

- Tömt ångseparatorn

- Tömt olja i växelhus och fyllt på med ny

- Sprutat in bensin i ångseparatorn igen (för tre dagar sedan) då jag lärt mig att den inte gillar att starta tom

Glömt något som kan ha orsakat röken?

/Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Konserveringsspray består av olja blandannat

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min Suzuki 115 började pipa en vår och varna om olja... blev helnojjig, tills jag insåg att det var varningen om att det var dags för service. Hade glömt att nollställa denna efter konserveringen under hösten. Lätt avhjälp, tror man satt på tändning och drog i dödmansgreppet ett par gånger sedan var allt frid och fröjd.

/Danjel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...