arvikaglava 4 Postad 1 Maj , 2013 Om mn skall fästa något bygel, knap eller vadsom i en aluminiummast vad är då starkast? Plåtskruv eller att gänga för maskinskruv? Någon som har testat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Moogmannen 2 Postad 1 Maj , 2013 Popnita! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vilse 12 Postad 1 Maj , 2013 Det skall vara Monell popnit och är det rostfritt på alumast skadar det inte med ett tunt mellanlägg för att förhindra galvanism. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikGbg 9 Postad 1 Maj , 2013 Alternativet är POPNUT, alltså en mutter som fästes likadant som en popnit, sen kan man skruva fast eller lossa som man vill. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 1 Maj , 2013 Du har fått bra svar ovan. Monell nit är bäst. Om du trots detta tänker dra in plåtskruv eller gänga direkt i Al-röret så vill jag bestämt avråda från detta. Risken för korrosion är påtaglig och det håller dessutom inte särskilt bra, det kommer att släppa då aluminiumet börjar oxidera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 1 Maj , 2013 Jag försöker undvika det. De flest master, framför allt lite äldre har så mycket hål och beslag redan. Med dyneema kommer man långt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arvikaglava 4 Postad 2 Maj , 2013 OK Monel popnit. Men då måste man väl skaffa en sån där dyr tång? Men en vanlig klarar man väl inte monel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 2 Maj , 2013 Och hur får man ett mellanlägg på insidan?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 3 Maj , 2013 Det är väl lämpligt att hålla dit mellanlägget mot masten. Sätta knapen mot mellanlägget ovanpå. Borr för en Monell-popnit. Sätta dit niten. Borra för näst nit. Att sticka mellanlägget mellan masten och knapen (tex) efter att man har popnitat fast knape är en aning besvärligt. Tankevurpa Lasse!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 3 Maj , 2013 Nej ingen vurpa. Att lägga ett mellanlägg utanpå masten är lätt, Jag har klippt ut mellanlägg från fd. glasslådor. :-) Inne i masten kommer niten att få metallisk kontakt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 3 Maj , 2013 Fråga om du kan få hyra en tång några timmar där du köper nitarna. Sysslar de med riggarbeten så har de väl en rejäl för ändamålet. (Gjorde i.a.f. själv så hos Viking Yacht i Göteborg.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 3 Maj , 2013 Vet inte vad du räknar för dyrt!? Skall man göra nåt behöver man riktiga verltyg. Det tång jag köpte för att anbringa popnitar i bl.a. riggen nån enstaka gång kostade 249 kr på Biltema. http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Haftpistol-och-Nitverktyg/Nittang-12907/ Har lånat en på Smögenvarvet nån gång, och det är exakt samma tång inköpt på samma ställe och det hade inte varit något problem att låna den eller nåt annat vid behov. Fast sen skall man åka fram och tillbaka två gånger, för mig blir det två mil och på arbetstid. Dessutom kanske man skall motera nåt från mastkranen som jag har ett antal distansminuter bort. Hade det varit ett verktyg som kostar tusentals kronor och som man har behov av nån enstaka gång i livet, så hade det varit en annan sak. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arvikaglava 4 Postad 3 Maj , 2013 Ja, 300 kr går an, jag vill minnas jag sett en som ansågs vara proffs och den kostade 1500kr. Tack för tips! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arvikaglava 4 Postad 8 Maj , 2013 Okej, nu har jag köpt en kraftig popnittång. meningen var att jag skulle fäste två knapar och två block i bommen för att reva. Men. Hjertsman hade inte vare sig långa monelnitar eller grova nog. Var vår man tag i monelnitar i större sortering? Och, såna där nitar som bildar en gängad hål i niten så att det ger möjlighet att använda maskinskruv? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 8 Maj , 2013 Kolla med en riggverkstad, tex Benns Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 4 Februari , 2014 Hur kommer belastningen att vara? Håller det med popnit så kan du limma med ett bra lim, förlagsvis ett MMA eller ett SGA- lim Om du vill nita eller skruva så kan du i allafall limma åxå. MEd lim förhindrar du galvaniska element och fördelar lasten, slipper spännigar, förstör konstruktionen minimalt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 496 Postad 5 Februari , 2014 Jag vet att man limmar ihop flygplan, men jag känner mig tveksam att limma fast block och knap för revning av segel. Någon som med säkerhet vet att det funkar att limma, även när grejorna suttit limmade i tio år? Hur får man bort limmade baslag mm. från masten? Limmning är ju en fantastiskt bra lösning om det håller och om det går attfå bort prylar man inte längre behöver. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 5 Februari , 2014 BEroende på vad du limmar och vilka laster fogen utsätts för kan man avgöra om och hur länge det kommer att hålla. Ofta kombinerar man mekaniska maskinelement och lim. Exempel ytterringen på järnvägshjul som spricker av spänningar i ytterringen när den krymps på det gjutna svarvade hjulet. MAn limmar med kapillärkrypande anaeroblim, skapar på så sätt kontakt mellan hela ytan och på så sätt bygger bort de spänningar som ger sprickor i ytterringn. Flygplans-primärkonstruktioner där man ibland limmar och nitar. Ja sen är ju de flesta moderna båtar en klump av lim med något fast material som armering. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 496 Postad 5 Februari , 2014 Ok, jag köper det du säger (skriver). Hur mycket last kan en knap med säg 4 cm2 yta att limma på ta upp. Jag håller som sagt med om att limmning är jättebra om man har förtroene för att det funkar. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
naffatS 3 Postad 7 Februari , 2014 Här finns ett beprövat korrosionsskydd. http://www.townshend.net/tefgel/tefgel.asp?ModuleItemID=115 Det är inte billigt - däremot mycket drygt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 8 Februari , 2014 500-600 kg:s skjuvlast bör inte vara nåt problem att få en limfog att ta upp. Ett alternativ är att: Gänga och skruva, lägg förslagsvis anaeroblim, nån dmonterbar gärna trögflytande variant, emellan så slipper du galvaniska element. Så kan du göra förbandet demonterbart och samtidigt få lite hjälp av limmet att fördela lasten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 8 Februari , 2014 PS. förtroendet för att det funkar att limma ökar inte sannolikheten för att det ska funka. Val av rätt typ av lim, rätt utfört, på rätt plats är vad som gäller. DS. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stockankare 0 Postad 9 Februari , 2014 Caribic410, du verkar insatt, kommer att montera ett par extra förtöjningsknapar på min 26 fots segelbåt i vår, eftersom jag inte planerar att lyfta båten i knaparna ( den väger cirka 2.6 ton), skulle limmning vara ett alternativ till håltagning/skruv/bricka/sika? jag antar att fallknaparna(heter det så?) på luckgaraget inte är ett problem att limma om dom klarar 500-600kg skjuv. Har du tips på var man köper lim av dom sorter/kvaliteter som du syftar på? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 9 Februari , 2014 I den typen av konstruktion där du inte kan förutse hur och från vilket håll och vilka belastningarna, värsta fall, det kan bli. Om du tex fastnar med ett skot i ena änden av knapen och får en extrem kraft som blir fläkande/ klyvande, så kan ju fogen brista. Där är det givet att för säkerhets skull ha ett mekaniskt montage. Du kan alltid förstärka, täta och bära av spänningar osv med lim. Men som sagt är det knapar o.dyl. för mer kontrollerbara och lättre belastningar så kan du limma. 2- Komponent epoxylim fungerar aldeles utmärkt i de flesta situationer, så länge du inte ska limma plast (Den plasten båten är tillverkad av om den är armerad, fungerar oftast bra att limma med epoxy). Tvätta med tvättpulver, typ ajax, skölj noga, slipa med slipnylon, känn inte efter med fingrar om det är rent. Alternativt rengör med ren alkohol typ iso-propanol (INTE T-sprit eller annan denaturerad sprit, aceton, thinner, bromsrengöring) och slipa. Alkohol dunstar och torkar snabbare än vatten, binder inte fukt vid metall-limningar. När du skriver Sika så misstänker jag att du menar, som oftast, ett PU-lim. Även sika som är ett varumärke levererar ju en mängd olika typer av lim. Använd hellre MSP- (modifierad silikon) du får oftast bättre kryplasttålighet och mycket bättre UV-beständighet. Samma om du ska göra om nåtningar, använd MSP. Fäster bra i gammalt PU-lim men håller sig flexiblt efter många år i solljus. Finns flera kompetenta varianter i vanlig handel. MMA- Lim, SGA- Lim. Vet inte till hundra var man kan köpa sånt som privatperson men det finns många fabrikat. Loctite känner de flesta igen och deras produkter finns även i privathandeln. Själv jobbar jag i ett sådant bolag fast vi levererar endas B2B. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sator 25 Postad 9 Februari , 2014 Hej! Jag har en gång i tiden byggt flygplan på SAAB. Personligen skulle jag aldrig fundera på att limma eller svetsa i/på en mast. Alldeles för många okontrollerbara faktorer. Både i miljö och belastnings hänseende. Ett nitförband är oslagbart i många fall. Man påverkar inte materialets egenskaper med värme eller kemiskt. Väl utfört undviker man sprickbildningar i närliggande område. Använd monelnitar med rätt klämlängd. Borra hålen rakt och snyggt med en borr som är 0,1mm större i diameter än nitens tjocklek. Isolera mot galvaniska strömmar (så gott det går) med lite klet. Typ sikaflex el liknande.(duger gott på en fritidsbåt) vill man vara seriös tar man ett epoxibaserat korrosionsskydd. Doppa nitskallarna i samma. OBS. Stryk på tunnt mellan mast och knap. När allt är nitat ska det ligga dikt ann mot varandra. Det ska inte vara någon typ av packning mellan komponenterna. Nita direkt efter kletet är applicerat. Så överflödigt flyter ut. Torka bort överflödigt klet när nitförbandet är klart. Benens har lagt upp en youtube video om nitning. Titta gärna. Men så Slarvigt gör man inte om man vet hur man gör på riktigt. Smack så är det klart! (SAABare vet vad det är Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sator 25 Postad 9 Februari , 2014 Hej! Jag har en gång i tiden byggt flygplan på SAAB. Personligen skulle jag aldrig fundera på att limma eller svetsa i/på en mast. Alldeles för många okontrollerbara faktorer. Både i miljö och belastnings hänseende. Ett nitförband är oslagbart i många fall. Man påverkar inte materialets egenskaper med värme eller kemiskt. Väl utfört undviker man sprickbildningar i närliggande område. Använd monelnitar med rätt klämlängd. Borra hålen rakt och snyggt med en borr som är 0,1mm större i diameter än nitens tjocklek. Isolera mot galvaniska strömmar (så gott det går) med lite klet. Typ sikaflex el liknande.(duger gott på en fritidsbåt) vill man vara seriös tar man ett epoxibaserat korrosionsskydd. Doppa nitskallarna i samma. OBS. Stryk på tunnt mellan mast och knap. När allt är nitat ska det ligga dikt ann mot varandra. Det ska inte vara någon typ av packning mellan komponenterna. Nita direkt efter kletet är applicerat. Så överflödigt flyter ut. Torka bort överflödigt klet när nitförbandet är klart. Benens har lagt upp en youtube video om nitning. Titta gärna. Men så Slarvigt gör man inte om man vet hur man gör på riktigt. Smack så är det klart! (SAABare vet vad det är Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sator 25 Postad 9 Februari , 2014 Hej! Jag har en gång i tiden byggt flygplan på SAAB. Personligen skulle jag aldrig fundera på att limma eller svetsa i/på en mast. Alldeles för många okontrollerbara faktorer. Både i miljö och belastnings hänseende. Ett nitförband är oslagbart i många fall. Man påverkar inte materialets egenskaper med värme eller kemiskt. Väl utfört undviker man sprickbildningar i närliggande område. Använd monelnitar med rätt klämlängd. Borra hålen rakt och snyggt med en borr som är 0,1mm större i diameter än nitens tjocklek. Isolera mot galvaniska strömmar (så gott det går) med lite klet. Typ sikaflex el liknande.(duger gott på en fritidsbåt) vill man vara seriös tar man ett epoxibaserat korrosionsskydd. Doppa nitskallarna i samma. OBS. Stryk på tunnt mellan mast och knap. När allt är nitat ska det ligga dikt ann mot varandra. Det ska inte vara någon typ av packning mellan komponenterna. Nita direkt efter kletet är applicerat. Så överflödigt flyter ut. Torka bort överflödigt klet när nitförbandet är klart. Benens har lagt upp en youtube video om nitning. Titta gärna. Men så Slarvigt gör man inte om man vet hur man gör på riktigt. Smack så är det klart! (SAABare vet vad det är Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sator 25 Postad 9 Februari , 2014 Ledsen för dubbelpost... Försökte ta bort 1av dem. Men då ville detta enimenta forum tabort båda dessa. Samt ett inlägg i en annan tråd.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sator 25 Postad 9 Februari , 2014 Nu trippelpost!??? Skriver på en ajpadda. Någon mer som har problem. Ursäkta både trådkapning och spampostning.....!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser