Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
arvikaglava

Fästa i mast

Rekommendera Poster

Om mn skall fästa något bygel, knap eller vadsom i en aluminiummast vad är då starkast? Plåtskruv eller att gänga för maskinskruv?  Någon som har testat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skall vara Monell popnit och är det rostfritt på alumast skadar det inte med ett tunt mellanlägg för att förhindra galvanism.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alternativet är POPNUT, alltså en mutter som fästes likadant som en popnit, sen kan man skruva fast eller lossa som man vill.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har fått bra svar ovan.

Monell nit är bäst.

Om du trots detta tänker dra in plåtskruv eller gänga direkt i Al-röret så vill jag bestämt avråda från detta. Risken för korrosion är påtaglig och det håller dessutom inte särskilt bra, det kommer att släppa då aluminiumet börjar oxidera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag försöker undvika det. De flest master, framför allt lite äldre har så mycket hål och beslag redan. Med dyneema kommer man långt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK Monel popnit. Men då måste man väl  skaffa en sån där dyr tång? Men en vanlig klarar man väl inte monel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och hur får man ett mellanlägg på insidan??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl lämpligt att hålla dit mellanlägget  mot masten. Sätta knapen mot mellanlägget ovanpå. Borr för en Monell-popnit. Sätta dit niten. Borra för näst nit.

Att sticka mellanlägget mellan masten och knapen (tex) efter att man har popnitat fast knape är en aning besvärligt. wink

Tankevurpa Lasse!? indecision

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej ingen vurpa. cool

Att lägga ett mellanlägg utanpå masten är lätt, Jag har klippt ut mellanlägg från fd. glasslådor. :-) Inne i masten kommer niten att få metallisk kontakt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fråga om du kan få hyra en tång några timmar där du köper nitarna. Sysslar de med riggarbeten så har de väl en rejäl för ändamålet. (Gjorde i.a.f. själv så hos Viking Yacht i Göteborg.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte vad du räknar för dyrt!?

Skall man göra nåt behöver man riktiga verltyg.

Det tång jag köpte för att anbringa popnitar i bl.a. riggen nån enstaka gång kostade 249 kr på Biltema. http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Haftpistol-och-Nitverktyg/Nittang-12907/

Har lånat en på Smögenvarvet nån gång, och det är exakt samma tång inköpt på samma ställe och det hade inte varit något problem att låna den eller nåt annat vid behov.  Fast sen skall man åka fram och tillbaka två gånger, för mig blir det två mil och på arbetstid. Dessutom kanske man skall motera nåt från mastkranen som jag har ett antal distansminuter bort.

Hade det varit ett verktyg som kostar tusentals kronor och som man har behov av nån enstaka gång i livet, så hade det varit en annan sak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, 300 kr går an, jag vill minnas jag sett en som ansågs vara proffs och den kostade 1500kr. Tack för tips!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, nu har jag köpt en kraftig popnittång. meningen var att jag skulle fäste två knapar och två block i bommen för att reva. Men. Hjertsman hade inte vare sig långa monelnitar eller grova nog. Var vår man tag i monelnitar i större sortering? Och, såna där nitar som bildar en gängad hål i niten så att det ger möjlighet att använda maskinskruv?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur kommer belastningen att vara?

Håller det med popnit så kan du limma med ett bra lim, förlagsvis ett MMA eller ett SGA- lim

Om du vill nita eller skruva så kan du i allafall limma åxå.

MEd lim förhindrar du galvaniska element och fördelar lasten, slipper spännigar, förstör konstruktionen minimalt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet att man limmar ihop flygplan, men jag känner mig tveksam att limma fast block och knap för revning av segel.

 

Någon som med säkerhet vet att det funkar att limma, även när grejorna suttit limmade i tio år?

 

Hur får man bort limmade baslag mm. från masten?

 

Limmning är ju en fantastiskt bra lösning om det håller och om det går attfå bort prylar man inte längre behöver.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

BEroende på vad du limmar och vilka laster fogen utsätts för kan man avgöra om och hur länge det kommer att hålla.

Ofta kombinerar man mekaniska maskinelement och lim.

Exempel ytterringen på järnvägshjul som spricker av spänningar i ytterringen när den krymps på det gjutna svarvade hjulet. MAn limmar med kapillärkrypande anaeroblim, skapar på så sätt kontakt mellan hela ytan och på så sätt bygger bort de spänningar som ger sprickor i ytterringn. Flygplans-primärkonstruktioner där man ibland limmar och nitar.

Ja sen är ju de flesta moderna båtar en klump av lim med något fast material som armering.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, jag köper det du säger (skriver).

 

Hur mycket last kan en knap med säg 4 cm2 yta att limma på ta upp.

 

Jag håller som sagt med om att limmning är jättebra om man har förtroene för att det funkar.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

500-600 kg:s skjuvlast bör inte vara nåt problem att få en limfog att ta upp.

Ett alternativ är att:

Gänga och skruva, lägg förslagsvis anaeroblim, nån dmonterbar gärna trögflytande variant, emellan så slipper du galvaniska element.

Så kan du göra förbandet demonterbart och samtidigt få lite hjälp av limmet att fördela lasten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

PS. förtroendet för att det funkar att limma ökar inte sannolikheten för att det ska funka. Val av rätt typ av lim, rätt utfört, på rätt plats är vad som gäller. DS.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Caribic410, du verkar insatt, kommer att montera ett par extra förtöjningsknapar på min 26 fots segelbåt i vår, eftersom jag inte planerar att lyfta båten i knaparna ( den väger cirka 2.6 ton), skulle limmning vara ett alternativ till håltagning/skruv/bricka/sika? jag antar att fallknaparna(heter det så?) på luckgaraget inte är ett problem att limma om dom klarar 500-600kg skjuv. Har du tips på var man köper lim av dom sorter/kvaliteter som du syftar på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I den typen av konstruktion där du inte kan förutse hur och från vilket håll och vilka belastningarna, värsta fall, det kan bli. Om du tex fastnar med ett skot i ena änden av knapen och får en extrem kraft som blir fläkande/ klyvande, så kan ju fogen brista.

Där är det givet att för säkerhets skull ha ett mekaniskt montage. Du kan alltid förstärka, täta och bära av spänningar osv med lim.



Men som sagt är det knapar o.dyl. för mer kontrollerbara och lättre belastningar så kan du limma.

2- Komponent epoxylim fungerar aldeles utmärkt i de flesta situationer, så länge du inte ska limma plast (Den plasten båten är tillverkad av om den är armerad, fungerar oftast bra att limma med epoxy).

Tvätta med tvättpulver, typ ajax, skölj noga, slipa med slipnylon, känn inte efter med fingrar om det är rent.

Alternativt rengör med ren alkohol typ iso-propanol

(INTE T-sprit eller annan denaturerad sprit, aceton, thinner, bromsrengöring)

och slipa. Alkohol dunstar och torkar snabbare än vatten, binder inte fukt vid metall-limningar.



När du skriver Sika så misstänker jag att du menar, som oftast, ett PU-lim. Även sika som är ett varumärke levererar ju en mängd olika typer av lim.



Använd hellre MSP- (modifierad silikon) du får oftast bättre kryplasttålighet och mycket bättre UV-beständighet. Samma om du ska göra om nåtningar, använd MSP. Fäster bra i gammalt PU-lim men håller sig flexiblt efter många år i solljus.

Finns flera kompetenta varianter i vanlig handel.



MMA- Lim, SGA- Lim. Vet inte till hundra var man kan köpa sånt som privatperson men det finns många fabrikat. Loctite känner de flesta igen och deras produkter finns även i privathandeln.

Själv jobbar jag i ett sådant bolag fast vi levererar endas B2B.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag har en gång i tiden byggt flygplan på SAAB. Personligen

skulle jag aldrig fundera på att limma eller svetsa i/på en mast.

 

Alldeles för många okontrollerbara faktorer. Både i miljö och belastnings

hänseende. Ett nitförband är oslagbart i många fall. Man påverkar inte

materialets egenskaper med värme eller kemiskt. Väl utfört undviker man

sprickbildningar i närliggande område.

 

Använd monelnitar med rätt klämlängd. Borra hålen rakt och snyggt med en

borr som är 0,1mm större i diameter än nitens tjocklek. Isolera mot galvaniska strömmar (så gott det går) med lite klet. Typ sikaflex el liknande.(duger gott på en fritidsbåt) vill man vara seriös tar man ett epoxibaserat korrosionsskydd. Doppa nitskallarna i samma. OBS. Stryk på tunnt mellan mast och knap. När allt är nitat ska det ligga dikt ann mot varandra. Det ska inte vara någon typ av packning mellan komponenterna.

Nita direkt efter kletet är applicerat. Så överflödigt flyter ut. Torka bort överflödigt klet när nitförbandet är klart.

 

Benens har lagt upp en youtube video om nitning. Titta gärna. Men så

Slarvigt gör man inte om man vet hur man gör på riktigt. :)

 

Smack så är det klart! (SAABare vet vad det är :)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag har en gång i tiden byggt flygplan på SAAB. Personligen

skulle jag aldrig fundera på att limma eller svetsa i/på en mast.

 

Alldeles för många okontrollerbara faktorer. Både i miljö och belastnings

hänseende. Ett nitförband är oslagbart i många fall. Man påverkar inte

materialets egenskaper med värme eller kemiskt. Väl utfört undviker man

sprickbildningar i närliggande område.

 

Använd monelnitar med rätt klämlängd. Borra hålen rakt och snyggt med en

borr som är 0,1mm större i diameter än nitens tjocklek. Isolera mot galvaniska strömmar (så gott det går) med lite klet. Typ sikaflex el liknande.(duger gott på en fritidsbåt) vill man vara seriös tar man ett epoxibaserat korrosionsskydd. Doppa nitskallarna i samma. OBS. Stryk på tunnt mellan mast och knap. När allt är nitat ska det ligga dikt ann mot varandra. Det ska inte vara någon typ av packning mellan komponenterna.

Nita direkt efter kletet är applicerat. Så överflödigt flyter ut. Torka bort överflödigt klet när nitförbandet är klart.

 

Benens har lagt upp en youtube video om nitning. Titta gärna. Men så

Slarvigt gör man inte om man vet hur man gör på riktigt. :)

 

Smack så är det klart! (SAABare vet vad det är :)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag har en gång i tiden byggt flygplan på SAAB. Personligen

skulle jag aldrig fundera på att limma eller svetsa i/på en mast.

 

Alldeles för många okontrollerbara faktorer. Både i miljö och belastnings

hänseende. Ett nitförband är oslagbart i många fall. Man påverkar inte

materialets egenskaper med värme eller kemiskt. Väl utfört undviker man

sprickbildningar i närliggande område.

 

Använd monelnitar med rätt klämlängd. Borra hålen rakt och snyggt med en

borr som är 0,1mm större i diameter än nitens tjocklek. Isolera mot galvaniska strömmar (så gott det går) med lite klet. Typ sikaflex el liknande.(duger gott på en fritidsbåt) vill man vara seriös tar man ett epoxibaserat korrosionsskydd. Doppa nitskallarna i samma. OBS. Stryk på tunnt mellan mast och knap. När allt är nitat ska det ligga dikt ann mot varandra. Det ska inte vara någon typ av packning mellan komponenterna.

Nita direkt efter kletet är applicerat. Så överflödigt flyter ut. Torka bort överflödigt klet när nitförbandet är klart.

 

Benens har lagt upp en youtube video om nitning. Titta gärna. Men så

Slarvigt gör man inte om man vet hur man gör på riktigt. :)

 

Smack så är det klart! (SAABare vet vad det är :)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ledsen för dubbelpost...

Försökte ta bort 1av dem. Men då ville detta enimenta

forum tabort båda dessa. Samt ett inlägg i en annan tråd.. :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu trippelpost!???

Skriver på en ajpadda. Någon mer som har problem.

 

Ursäkta både trådkapning och spampostning.....!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...