Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
benjamin123456

Ang däck på Vindö 50

Rekommendera Poster

Hej, är påväg att köpa en begagnad vindö 50.

Ägaren (han är snickare) hade fått in vatten under teakdäcket, så om man stampade på det så kom det upp fukt på vissa ställen.



Ska försöka beskriva vad han gjort efter det, så gott jag kommer ihåg, kan möjligt komma ihåg eller förstått något fel.

Han rev bort all teak, vet inte hur länge han lät det torka.



Limmade tillbaka teaken, med Simson MSR Bedding Compound  

från   http://www.bostik.com.sg

Skruvade fast i samma gamla hål tills det torkat ordentligt för att sedan ta bort skruven.



Därefter borrat upp skruvhålen och fyllt med epoxi och tryckt i plugg med epoxi.



Och sedan använt Simson MSR Deck Caulk mellan teakribborna.

Däcket var på de tunnaste ställena 6-7mm tjockt.



Jag har inte frågat om han använt fuktmätare, men detta arbete gjorde han 2009 och däcket ser jätte fint ut idag. Båten har varje vinter stått förvarad ordentligt övertäckt, men inte uppvärmt.

Hur stora är riskerna att det är ruttet i sandwich laminatet? Om vindö 50 nu har sandwich under teakdäcket.?

Bifogar bild om hur det såg ut under teaken när han dragit bort den.

post-10024427-1394237483,3695_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En till bild på ett annat ställe på däcket.

Om jag fattat det rätt så borde däcket frostsprängts ifall det fanns fukt i laminatet?

post-10024427-1394237483,42_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det du ska ha i bakhuvudet är inte frågan OM ett teakdäck läcker, utan NÄR.

Ja. Det är vackert, och skönt att gå på.

Men, det kräver sitt underhåll. Jag nåtade om däcket på min 24-fotare och la kanske 150-200 timmar på arbetet. Helt ärligt ville jag aldrig räkna exakt...

 

Men, nog om det.

Det är verkligen svårt att se om däcket delaminerat. Teaken styvar upp rätt bra. Det du får undersöka är om det finns svackor, och fuktmäta från undersidan för att söka efter kvarvarande fukt.

 

Med tanke på båtens många riskkonstruktioner (trä, möten mellan trä/plast) skulle jag rekommendera dig att satsa några tusenlappar på en besiktningsman som hjälper dig i bedömning av skicket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Risken för röta är 100%

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peter: jag har lagt handpenning på båten. Och jag vet att teakdäck mm kan kosta en massa pengar att byta. Hade tänkt att ta hand om däck, maghogny mm så gott jag kan, men när det väl behövs bytas lämnat in båten på varv.

 

Men har gått i tron om att ägaren visste vad han gjorde, det verkade verkligen så. Men med tanke på hans uppriktighet och ärlighet så kanske han inte hade helkoll på mer än trädelarna.

 

Ska tillägga att jag är otroligt fäst i denna båt, efter att ha kollat runt så bara måste jag ha en vindö 50 ketch, utan akterruff. Är beredd att lägga mycket pengar i framtiden på att hålla den fräsch, men vill kanske inte köpa en båt med fint teakdäck om den är rutten under?

Då blir det väl direkt till varvet för att byta hela däcket, inklusive dubbellaminatet under teaken?

 

 

 

Men du håller inte med Pentax då? Att röta är 100% säkert?

 

Pentax: läste i en annan tråd om någon med vatten under teaken, och då lät de inte på de som svarade att röta var helt säkert.

Men du rekommenderar att jag inte tar dit besiktningsman och helt enkelt direkt bestämmer mig för att inte köpa?

Hur kan du vara så säker?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt ärligt. 100% säker kring rötan kan bara den vara som borrat ett eller flera hål i däcket.

 

Om du ska köpa båten eller inte får du avgöra själv, men jag anser att ska man ha en båt med dessa mängder trä ska man antingen ha en väldigt stor plånbok, eller enorma fritidsproblem. Helst båda.

 

Jag skulle inte köpa en båt i den här prisklassen utan en ordentlig besiktning, oavsett om den har teakdäck eller inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, men om man upptäcker när man borrat hålen att det finns röta, vad kan personen isåfall ha gjort för att fixa det? Är det ens möjligt för en privat person? Eller måste den in på varv?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett däck på en 30/40 år gammal båt med tusentals skruvar/skruvhål i däcket är man naiv, ursäkta uttrycket, om man tror att alla är täta, det läcker in och sandwich materialet är inte av något speciellt rötmotstående trä snarare tvärt om, så lätt och billigt som möjligt, om det nu finns sådant i båten ifråga jag vet inte spekulerar rent allmänt om teakdäck, håller med Peter K låt en besiktningsman titta på båten.

Ska väl säga att jag gillar inte teakdäck, snyggt men förr eller senare kommer bekymmerna.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Men om man låter det torka ordentligt efter att däcket är borttaget? Sprider sig isåfall rötan?

 

Ang att det uppstår problem med teakdäck är jag medveten om. Tänkte ta hand om däcket i nuvarande skick (fint) så länge det går och sedan byta allt till helnytt. Plånboken är tjock så det är inga problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Lyssna på Peter-K.

Om det är samdvich däck då skulle jag dra åt mig örönen. För alla hålen är inte täta och då har det gått in vatten i distansmaterialet. Om det är sandvich, jag vet inte hur det är på den båten.

Är det inte sandvich så är det ett annat läge. Men jag skulle räkna med att riva upp alltihop. Epoxiplasta däcket och sedan bara limma tillbaka ribborna.

På förra båten gjorde jag så. Epoxiplastade hela däcket. Sedan skar jag ribbor, för hand, efter mall, av 6 mm teakfaner. Limmade med epoxi och höll kvar i läge med häftklammer. Sedan nåtade jag men det var bara för utseendets skull. Det däcket håller än.Å är 100% tätt.

Annars så ruttnar inte teak i första taget. Det är därför man bygger i teak om man nu har råd. Luktar det ruttet så kommer det från annat, kanske distansmaterialet.

Men som sagt, lyssna på Peters varning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, tar kanske in en besiktningsman. Men efter allt jag läst så borde inte däcket kännas speciellt stabilt och stumt om det är ruttet i distansen. Och detta däcket känns väldigt bra.

Båten luktade inte ofräscht alls, kollade på en annan båt i ''toppskick'' där allt var bytt och fixat, och den hade i jämförelse en ''fuktig och ofräsch'' känsla där inne. Men bara i jämförelse med den jag tänkt köpa, annars skulle jag nog aldrig känt det.

Kan detta kanske berott på vädret? Det var mycket kallare när jag kollade på vindön än den andra, kallare klimat = fräschare och torrare atmosfär i båten?

 

Men när nuvarande ägare drog bort all teak, måste inte han då utan tvekan ha känt en ostabilitet i däcket? För utan teaken så måste det ju kännas ännu tydligare?

(om vi i frågeställningen utgår ifrån att han är helt ärlig och har ganska bra koll på sånt här)

 

Jag har läst att balsa är ändträ och har en något fuktspärrande effekt, och sväller lite vilket då agerar något självtätande.

Det låter isåfall som att det skulle kunna finnas lite röta precis runt om där skruvarna suttit? Som sedan inte sprids, speciellt inte om man låtit det torka ut.

 

Och isåfall borde man väl kunna fixa det i samband med nytt teakdäck om ca 10-15 år eller hur länge det nu kan tänkas hålla. (om det som jag förstått det inte sprids)

Läste att en något större båt som hade rutten distans i hela däcket behövdes allt göras om och det gick på 100 000kr.

Om det bara är på vissa ställen så borde det ju inte kosta så farligt, speciellt inte om man ser det i samband med helt nytt teakdäck.?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte minnas att jag hört talas om balsa som distansmaterial på Vindöbåtar. Själv har jag bytt teakdäck på en Vindö 32 byggd 1980. På den utgjordes distansmaterialet till största delen av någon sorts vinylcellsmaterial, i för och akter fanns ett bärigare distansmaterial, kanske Airex.

Inget av detta ruttnar, däremot suger åtminstone vinylcellsmaterialet upp vatten i viss mån, även om det ska bestå av slutna celler. Enligt min erfarenhet leder inte detta automatiskt till frostsprängning eller delaminering, åtminstone inte i första taget.

Teakäcken på Vindöbåtarna lades direkt på plastdäcket, med bara några enstaka silikonsträngar som bedding. Ingen bra konstruktion, självklart tränger det ned vatten genom alla skruvhål. Skadan som uppstår av detta varierar mellan olika skruvhål. Vissa hål har hamnat i en ruta av distansmaterial, då begränsas det vattenskadade området till några få kvadratcentimeter. Vissa hål har hamnat i skarven mellan distansrutorna, då kan vattnet spridas längre. Störst sannolikhet för att hitta vatten finns därför mot relingslisten, provborr ning underifrån sker lämligast där.

Delaminering av sandwichdäcket märks tydligt, enligt min erfarenhet, i form av ökad svikt. Detta även med teakribborna på plats, om det delaminerade området är någorlunda stort.

Att torka ut fukt/vatten ur ett sandwichdäck med vinycell som distansmaterial tror jag är mycket svårt om man inte skär bort det övre GRP-skiktet på de ställen där vattnet finns. Och gör man det kan man lika gärna byta ut distansmaterialet, vilket är vad jag själv gjorde.

Å andra sidan tror jag att man kan leva med en del fukt i däcket utan att något allvarligt händer.

Men om det är balsa i däcket kommer no0g saken i ett annat läge. Vad som gäller i ditt fall är enkelt att undersöka, genom att borra provhål underifrån på lämpligt ställe. Lycka till!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan tillägga att däcket läckte i minst 2 år.

Men som du tror, och som jag också försått det på en del andra sajter jag läst, så verkar en del fukt i däcket inte behöva vara så farligt.

 

Med tanke på att däcket inte var limmat och att det var otätt från okänt datum tills all teak drogs bort och lades om 2009. Så känns det som att eftersom teaken nu är limmad helt tätt och utan skruvar så dunstar ingen fukt och inget ny fukt kommer heller in.

Så borde den fukt som troligtvis finns i däcket vara på begränsade ytor och gör troligtvis ingen ny skada? Annars borde väl däcket blivit ostabilt redan?

Däcket var heller inte ostabilt när det var utan teak. (jag litar på ägarens ärlighet, det enda som oroar mig är om han skulle gjort misstag)

 

Min tanke med besiktningsman är att det verkar finns en del olika uppfattningar även bland kunnit folk om allt möjligt när det gäller båtar.

Och jag kan möjligtvis få en besiktningsman som över minsta lilla fuktutslag dömmer ut hela däcket (känns inte som jag kan borra i båten innan den är min?). Därför vill jag höra så mycket åsikter som möjligt, så oavsett om jag tar in besiktningsman eller ej så kan jag dra en del egna slutsatser.

 

Ägaren som la om den gamla teaken tyckte att eftersom däcket var så stabilt så var det ingen fara att lägga om teaken på däcket som det var.

 

Tack till alla som deltagit/deltar i tråden!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lade om teak-däcket på min båt från år '79 med epoxy, och lagade balsa-sandwichen vid två ställen i detta sammanhang:

http://www.elisanet.fi/jussi.h/Teak%20deck%20revival.htm

Använde en vanlig fuktmätare för byggarbeten för att 'skanna' däcket. Mätresultat stämde överens med känslan: däcket hade ett paar mjuka ställen som flexade under foten, och dessa ställen visade sedan också höga fuktmätarvärden.

Kan tänka mig att om däcket inte har specifika mjuka ställen så är läget ok - för nu. Att riva bort teaken igen och sen laga tillbaka är ganska jobbigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, så jag borde helt enkelt kunna vänta tills det börjar bli ostabilt på sina ställen, och om det händer inom ett par år eller så, lagar jag helt enkelt underifrån?

 

Hur mycket jobb är det ? Någon uppskattning vad det skulle kosta att hyra in någon som gör det? Säg att de drabbade områdena skulle vara ungefär i samma storlek som dina?

 

Båten köper jag för 265.000 kr. Vilket känns för lågt för att kunna prutas ner något mer även om det skulle finnas fukt på sina ställen. Däcket är ju som sagt stabilt och båten är i övrigt fint skick, bytta fönsterrutor perkins motor 50hk i bra skick från 1994 etc

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att laga från underifrån kan vara s..t-jobbigt: man måste kanske avmontera inredningsdelar etc.

Kommer det till det att man skall behöva laga ett ställe av däcket så går det med lite möda att på ett någorlunda snyggt sätt ta upp en del av teaken, laga sandwichen ovanifrån och sen limma den gamla eller nya teaken tillbaka. Att göra själv tar tid men är något som en normal händig båtägare kan hobby-göra under höst- eller vårtiden.

Kan tänka mig att det skulle ta mig en lat vecka under vårutrustningen (med kaffepaus, funderingstimmar, leta efter material och allt...) under våren att ta upp 1 kv.m. teak, öppna en del av glasfiberdäcket, byta distansmaterialet, limma tillbaka glasfiber med epoxy,  och limma tillbaka teaken, kanske ersätta några teakribbor med nya. Ingenting oöverkomligt.

En näringsidkare gör små jobb snabbare men för betydligt mera pengar; kanske kan en ta jobbet i hösten för att göra en ledig stund under vintern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, men nu när teakribborna är limmade på däcket, går det verkligen att ta bort dom då utan att dom spricker?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med en del möda - och tid - kan man öppna /skära av limmfogen mellan teakribban och däcket med en Bosch Multitool, Fein Multimaster eller ett motsvarande verktyg. Sedan tar man ribban försiktigt upp utan att bryta den.  I alla fall är det sammansatt mindre möda (för en gör-det-själv båtägare) att använda den existerande teaken än att bygga nya teakribbor efter reparation avt sandwichen  :-)

Önskar man att ta upp bara ett begränsat område i mitten av däcket så måste man nog 'offra' (ta upp i små bitar) en del av den första teakribban för att komma under de andra med verktygets tunga.

http://www.elisanet.fi/jussi.h/Teak%20deck%20revival.htm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, har precis haft besiktningsman här. Han kollade däcket noga och hittade fukt när han mätte underifrån på några ställen.

Men han gick runt och kände på däcket med fötter och någit han bankade på det med.

enligt honom så var de fuktsällen som fanns med största sannolikhet ingen fara sålänge däcket nu var tätt.

Han trodde inte det skulle behöva bytas på 20-30 år och då kan man i samband med det laga sandwichen på dessa ställen.

Han sa även att det gick att komma åt sandwichen underifrån ganska enkelt på ett par av de ställen som fuktmätaren gav utslag. Där skulle man ju kunna byta den tidigare ifall det mot förmodan skulle bli ostabilt där.

 

Teak taket på överbyggnaden gav några fuktuslag när man mätte underifrån, men taket var väldigt stabilt.

Han tyckte dock att man för att förlänga livslängden på taket (eftersom att vi inte vet hur tätt det är, nuvarande ägare har bara lagt om däcket), kunde använda någon form av speciall lack, gummilack? kan han sagt det?

Han skulle iaf maila mig vad det hette.

Däcket och skrovet var iallafall i bra skick (några saker som skulle göras på skrovet, men det kostade inte så mycket och kunde vänta till nästa vår).

Ett par slangar som han tyckte skulle bytas för säkerhetsskull.

Motorn var han förtjust i också. 

 

Hans slutsats var iaf att 265.000 var ett bra pris på båten.

 

Så det känns bra :)

Nu återstår bara att med mina begränsade seglingskunskaper lyckas segla hem den från köpenhamn till göteborg. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såsom Bogie sade: This could be the beginning of a beautiful relationship. Grattis till den nya båten !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...