Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
Moggan

bedrägeri

Rekommendera Poster

Hej båtvänner

Nu har jag varit jävligt dum och blivit lurad av en bedrägare!

Vill varna er andra för denna typ av skojare och hoppas att det inte är någon annan som har råkat ut för denna person!

Han svarade på min annons ang. köp av styrpulphet 5.6 meter, en ryds 510 gti 05 med 75 hk

han sa att hade bott i haparanda och flyttat där ifrån för 3 år sedan och båten har stått i ett kallgarage sedan dess, han skulle ordna en transport ner till mig, han sa att han hade känningar i något tranportbolag!!! sa han....

han skickade bilder och jobbade idag som resande säljare så han var mer eller mindre alldrig hemma.

vi kom överens om att sätta in handpeng och resten betalas vid leveransen av båten.

nu har jag INTE fått båten till mig eller pengarna tillbaka !!!! JA JA VET ATT MAN INTE SKA GÖRA SÅ MEN NU E DET GJORT och jag vill att inga mer råkar ut för denna flane.

nu stämmer kanske inte uppgiterna han har lämnat men allt kanske inte är taget ur luften.

...................................................................................

silvadiamonds@gmail.com

 031-3608090

N Gustav Revoniemi

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

håller tummarna på att inga mer har råkat ut för denna person

om det nu skulle vara så kan nin kontakta mig

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Weber

031-3608090 Tillhör en Håkan Lundberg Göteborg. 

Men du har ju uppenbarligen fört över pengar in på något konto.

Vilken person stod för det kontot som du förde över pengar till. Om han nu ringt från 031-3608090 så bör han ju känna personen som har detta telefonnummer. Det vill säga Håkan Lundberg Göteborg. Jag hade utgått ifrån det kontonummer du fört över pengar till. För ett kontonummer är ju alltid kopplat till ett namn.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beklagar!

Det fanns en kille i trakterna kring Jönköping för 2 år sen som satt ut annons på en Flipper 630. Den låg ca 100 000 under gängse marknadspriser. Han ville få till en snabb och smidig affär, bara bli av med den. Han ville också ha en symbolisk summa om 30 000 för att reservera båten.

När man talade med honom märkte man att han inte hade en aning om vad det var för en båt och man började ana oråd. Särskilt när man frontade honom varför han vill sälja så billigt, så rapade han upp det där med symbolisk summa igen.

Det finns bedragare överallt, det är riktigt trist att trilla dit. Finns egentligen inget patentsätt att skydda sig, förutom att om något verkar för bra för att vara sant, är det ofta det också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men man kan inte kolla vem ett visst kontonummer står på pga banksekretessen!

 

Men jag hade ju dragit öronen åt mig när han är från haparanda men ger dig ett göteborgsnummer

 

Hoppas det löser sig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Polisen kan få reda på vem som har ett konto i bank.

Jag utgår från att du polisanmält?

 

Det är goda nyheter att ett bankkonto använts.

 

Du har bra chans att få tillbaka pengarna om inte den personen vill att polisen ska misstänka honom/henne för inblandning i bedrägeri?

 

Snart så kan vi inte göra affärer på distans, man måste se grejerna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråkigt.

Antagligen läggs det ner. Polisen har annat att göra. Tex fartkontroller.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kommer att göra en polisanmälan i morgon

Han skulle ha levererar båten innan den sista april,

Så jag har avvaktat medvetet.

Jag kollade med hans bank som inväntar en polisanmälan och hänvisade mig att sedan komma in till ett av deras bankkontor så får vi se vad som händer!

Ville gå ut med detta under tiden så att ingen annan råkar ut för samma skit

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns ett bankkontonr så kan polisen gå vidare.

Du får ligga på där så utredaren skaffar namn på kontohavaren fr ån banken och sedan frågar kontohavaren om han kan förklara insättningen eller vill återbetala detta misstag

 

Att gå in till banken gör ingen skillnad, det är polis som gäller tror jag!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innan jag la handpenning så kollade jag lite snabbt på nätet.... Hittade en viss N G Revoniemi i ett bolagsstyrelse så jag tänkte att det va ok och sökte inte vidare.

Har även i eftehand hittat hans namn i ert annat bolag som inte verkar ha någon f skatt med en co adress i Varberg Malmgatan 14 A 432 43

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Moggan.

Jag hoppas det löser sig och att polisen kan se till att du återfår dina pengar via den som har bankkontot, det kan ju faktiskt vara någon oskyldig...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Weber

Helt rätt! 

Som oftast använder dom sig av någon annans bankkonto.Den personen i fråga kanske inte har en aning om att det är något bedrägeri på gång.

Men här hade jag stoppat den affären! För att sätta in pengar på ett konto hos någon som inte har med affären att göra. Det luktar ju mygel lång väg...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu tycker jag en klar gräns passeras!!!!. Tycker man det är OK att lägga ut en lista på namn med tillhörande adresser på samtliga med ett visst efternamn på detta forum. det är väl inte flashback forum vi håller på med. Känns som MG nu pekar ut en lång rad med personer som har koppling till skum verksamhet.

Men om Seawolf ha kollat med samtliga personer att det är OK att deras nam och adresser publiceras på detta sättet är det OK.

Och ja ..... det är jag som anmält inlägget

//LG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju offentliga uppgifter, ingen benäms ju som skyldig till något!

 

Typisk mellanmjölkssverige å gnälla jämt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är din åsikt....

Att uppgifter kan hämtas ur offentliga register betyder inte med automatik att man får publicera dem sammanställt på en offentlig webbplats. I det här fallet är det definitivt en gråzon med flera lagar att ta hänsyn till. Håller på med detta i min vardagliga gärning så jag vet att det inte är solklart alla gånger.

Däremot tycker jag att det är otrevligt att lägg ut namn med tillhörande fullständiga adresser samlat så här. Dessutom fyller det inget som helst syfte i sammanhanget. vad ska vi som läser med den uppgiften till?

Se upp för alla med det efternamnet eller vad?

//LG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju bara att söka på namnet på tex hitta.se så får man upp listan.

Att lägga upp den på MG som Seawolf gjorde är allt att gå över gränsen.

Annars är ju Seawolf  en man vars kunnande jag har stor respekt för och ingen  vanlig tramspelle..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej idag var jag och gjorde en polisanmällan det skulle ca en vecka innan jag skulle höra mågot från utredan?

Han har fått alla mailkonversationer samt kopia på kontrakt med personnummer samt den adress som han har uppgett i kontraktet !

Tror dock att dessa uppgifter inte stämmer men det återstår att se!

Det som känns hetast är att jag faktiskt satt in pengar på ett bankkonto.

 

Har även hittat hans namn i uppstartade bolag!!!!

M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade hans namn i ett företag som håller på med diamanter

Nedan är ett urkipp!!!! som ni ser nedan så återkommer hans namn lägre ner i texten.......

samt mailadressen användes i mailväxlingen oss imellan

 

Company Name:  Silva Diamonds

Business Type:  Manufacturer, Trading Company, Buying Office

Product/Service

(We Sell):  Diamonds, Polished, or, Rough

Product/Service

(We Buy):  Diamonds, Polished, or, Rough

Address:  Ernst Bohme Str. 1

Number of Employees:  Less than 5 People

Company Website URL:  http://www.silva-diamonds.com

Ownership & Capital

Year Established:  2002

Registered Capital:  Below US$100 Thousand

Ownership Type:  Others

Legal Representative/Business Owner:  Nils Gustavo

Trade & Market

Main Markets:  North America

South America

Eastern Europe

Western Europe

Main Customers:  Diamond dealers

Total Annual Sales Volume:  Below US$1 Million

Export Percentage:  41% - 50%

Total Annual Purchase Volume:  Below US$1 Million

Factory Information

Management Certification:  ISO 9001:2000 ISO 14001:2004

Contact Person:  Mr. Nils Revoniemi

Company Name:  Silva Diamonds

Street Address:  Rua

City:  Rio de Janeiro

Province/State:  Rio de Janeiro

Country/Region:  Brazil

Zip:  22080

Telephone:  55-21-81190189

Fax:  55-21-00000000

Website:  http://www.silva-diamonds.com

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ska nog vara mycket försiktig med att hänga ut personer på ett forum som detta för det kan vara så att det som verkar uppenbart för er kanske inte är det.

Bedragarna kommer hela tiden på nya sätt att lura och komma undan rättvisan. Ett litet exempel.

Bedragaren lägger ut en annons på en båt. Du nappar på annonsen och kommer överrens om en handpenning på 50 000:- och leverans av båten. Du betalar in på det konto som säljaren ger dig.

Under tiden som du pratar med säljaren(bedragaren) pratar han med en Herr Svensson om att köpa en båt för 50 000:- Herr Svensson och bedragaren kommer överrens om båten och bedragaren får nu Herr Svenssons konto nummer.

Bedragaren skickar detta konto nummer till dig och du betalar in på det kontot. Du betalar in på kontot och bedragaren kollar med Herr Svensson om pengarna kommit in. När pengarna finns på kontot skriver bedragaren till dig att allt är OK och att pengarna finns på kontot.

Bedragaren åker nu och hämtar båten hos Herr Svensson och alla nöjda och glada, utom du!

Du polisanmäler och polisen hittar Herr Svensson en hårt arbetande man med två barn i en villa förort. Han har aldrig lurat någon utan sålt sin båt på blocket fått sina pengar och levererat båten. Så här hamnar polisen i en återvändsgränd, det är dina pengar men de kan inte gärna kräva dessa av herr Svensson, eller hur?

Bedragaren säljer senare båten på blocket och får sina 50 000:- i handen!

Så att du har ett konto nummer betyder tyvärr inget och skicka aldrig mer pengar till okända än vad ni har råd att förlora för riskerna är rent för stora. Alla varnar för detta och det finns många sätt att betala på utan att säljaren får tillgång till pengarna innan affären är helt klar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej vad tror ni om detta?

HAr förökt att nå personen i en månad , telefonnummret jag fick har jag ringt varje dag,  singnaler har gått fram, mail har skickats iväg som jag har skrivit att det har gjorts en polisanmällan.

också kom detta svaret igår !!!!!!!!!!!!!! vad tror ni sanning eller mer ljug

 

Hej, jag är en bekant till N Gustav och jag tar mig friheten att svara på email som han har obesvarat den senaste månaden!

Han råkade ut för en lindrig hjärnblödning i höstas och då bad han mig om tjänsten att jag skulle kolla igenom hans email, men den gången kunde han prata och återhämtade sig ganska fort.

Nu har han råkat ut för en hjärnblödning igen men tyvärr inte lindrig, så han pratar inte ännu så jag antar att han vill att jag går igenom hanns email även nu, vilket jag tog mig friheten att göra!

Så nu hoppas jag att du har förståelse för den uppkomna situationen och väntar så att han kan återkomma till Er.

Kan tyvärr inte hjälpa med något mer för dagen!

Hälsningar N Gustav/Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha patologisk mytoman.

Såklart det är han vad tror du själv?????

 

EDIT: fortsätt gärna att outa honom. Jag hatar bedragare och det tror jag de flesta gör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det är han!

om det skulle stämma så är det näst intill osanoligt att prata i telefon och maila och när handpengen är inbetalt så är det knäpptyst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej allihopa fick ett mailsvar från en Norrman som också hade råkat ut för denna person klistrar in hans mail.

 

----------------------------

bedr?ri.

 

 

Hei,

 

Ser du har hatt kontakt med N G Revoniemi som har skal ha bedragit deg. Har samme opplevelse etter å ha ført over penger for nogra spesielle magnesiumfälger (snart ett år sen). Det har varit en lang historie som endte med at jeg fikk mail fra \Peter\ i januari med samme inf som du fikk. Jeg har kontonummer som det ble betalttil med adress Malmgatan 14 i Varberg.

Har jobbet mye med å finne denne bedrageren, bla talat med en person fra Vänersborg som satt i styrelsen i et släpvagnsfirma Revoniemi hadde i Varberg, han var ikke imponert over denne gubben for å si det forsiktig!

Har du anmält Revoniemi til polisen, i så tilfelle i Varberg?

Vh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liknande grej hände mig, men när jag skulle köpa ett dataspel till min son för några år sedan. Säljaren/bedragaren använde sitt riktiga namn, adress och kontonummer (vilket jag kollade upp innan jag satte in pengarna). Nån spelkonsol kom aldrig och jag jagade honom på alla sätt. Lyckades efter snokande på bl.a. Facebook få tag på hans kusin, farbror, mamma och pappa vilka jag ringde och informerade vilken gris han var och de var inte förvånade över detta (inte första gången han gjort detta). Naturligtvis polisanmälde jag honom men ärendet lades ner omgående. Rosenrasande över detta talade jag med ansvarig poliskvinna och hörde mig för hur jag skulle göra för att överklaga, hon hänvisade mig till tingsrätten och då gav jag upp. Enl henne så fick man mer eller mindre skylla sig själv och man ska inte betala i förskott etc..

 

Ibland blir man så trött på rättssystemet.

 

Hoppas det löser sig för dig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Råkat ut för denna man jag med. Gällde en beg maskin av större modell. En lång historia.

Lurad på 19.000:-

 

N Gustav Revoniemi är en klockren bedragare på alla vis! Finns inga tvivel!

 

Känner en polis, som har berättat att han är välkänd  Men dom kommer inte åt honom tydligen.

Känner även en bankman, som berättade att kontonummret är hans riktiga.

 

Hans personnummer är: 19600520-8951    Om någon är hjälpt av detta. Har försökt i flera månader på olika vis att hitta honom. Om någon har ett aktuellt telefonnummer eller adress till honom så får ni gärna maila det till mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tråkigt att du blivit lurad, det är alltid för jävligt när det händer.

Polisens och rättsväsendets problem i affärer mellan privatpersoner är att det alltid blir ord mot ord och det är svårt (omöjligt) att bevisa att ett bedrägeri ägt rum.

T.ex. i ditt fall, hur skall någon kunna bevisa att du inte fått det du betalat för om han säger det? Det troliga är ju att han säger att du fått dataspelet, att du betalade för något annat (en tjänst eller så) eller att du kanske var skyldig honom pengar du lånat tidigare, hur ska du kunna motbevisa det?

Nej, här är och blir det en hopplös situation eftersom våra domstolar bara dömer om de är bevisat utom rimlig tvivel att någon är skyldig, det kan de inte när inga bevis finns.

Så enda sättet att göra affärer på detta sättet är att antingen chansa och ta en smäll om man blir lurad eller att aldrig betala i förskott.

Var försiktig!

Mvh Jocke.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråkigt att du också har råkat ut för honomsad

Har inte hört något mer från polisen än att det pågår en förundersökning!

Det känns jättebra att denna tråd lever vidare min tanke är att om man googlar på hans namn så skall det hänvisas till denna tråd!                                                                                                  vem vet kanske hamnar den högst upp snartyes

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Som några påpekat gränar detta till olaglighet att sprida uppgifter såhär, men jag tycker ädå att eftersom polis och myndighet oftest lägger ner mål och ingenting gör får dessa individer härja fritt och sådant här måste till för att stoppa dom!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag anser att han har satt detta i system och vi tre som har råkat ut för honom i detta forum är bara en promille!

om jag bara kan hindra en från att göra samma misstag som jag så är jag sketa gla

blev föresten uppringd av en liknande snubbe för ett par dagar sedan när jag var ute efter en nyare 60 hk utombodare Gunnar som personen nu hette ville sälja en yamaha fyrtakt endast 2 år gammal för 6.000kr ( förvånar mig inte om det var samma person)

Fatta själv

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...