qbt54 11 Postad 30 April , 2013 Skall byta olja i ett Bravo 3 X drev diesel och undrar vilken olja jag skall använda. Har googlat och kollat i diverse trådar på MG och kommit fram till följande. Antingen kan man använda en mineralolja (trodde inte dessa fans längre) för typ 100 kr/l el en syntet olja för hutlösa 200 kr/l. Dessutom finns det en uppsjö av olika fabrikat och avsedda för olika användningsområden men som även skall funka som drevolja. Är det verkligen värt den dubbla kostnaden att köra på en syntetolja. Har även via googlande fått en indikation att Bravo 3 dreven arbetar med högre temperatur, i jämförelse med vad framkommer dock inte, och då är naturligtvis en syntetolja att föredra. Kan tillägga att kylintaget på min båt inte går via drevet vilket kanske skulle ytterligare spä på nödvändigheten av en mineralolja? Då drevet ifråga inte är direkt ovanligt så tror jag det finns en massa erfarenhet på detta forum och vore väldigt tacksam för tipps om vilken olja som skall användas. Massa tack på förhand! Och glad Valborg! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alf_Von_Sil 2 Postad 30 April , 2013 Du skall ha Quicksilver Highperformance i ditt drev. Vilket är ett helsyntetisk olja. Det är den oljan som Mercruiser rekommenderar. Har använt den olja, och den gör ett bra jobb även om du får in vatteninträngning i drevet. Dyrt men å andra sidan går det inte åt så många liter. Jag tror det går år 3 liter. om jag vill minnas rätt. och du fyller på den underinfrån. Vilket gör att du behöver en pump också om du inte har det. Här har du en annan olja också som fungerar. Jag skulle satsa på Quicksilvers olja ändå, för den har du säkert i nu. http://www.drev.se/default.aspx?main=/drevolja-helsyntetisk-3-liter-p-666.aspx lycka till Mvh Kristian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qbt54 11 Postad 30 April , 2013 Tackar för ditt snabba svar. Det är lite bråttom just nu vill ju ha båten i sjön asap Tar ditt råd och kör på Quicksilver. Trots allt är ju merkostnaden försumbar i förhållade till kostnaden för drev o båt. Ha en riktigt bra Valborg ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 30 April , 2013 High Performance delsyntet duger Tex denna http://www.boatstuff.se/service-motorutrustning/oljor/drevolja-high-performance.html Du får glädjas av att du inte har Volvo Penta grejer. De tar över 300kr/ litern för deras drevolja vilken man MÅSTE använda enligt dom Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qbt54 11 Postad 30 April , 2013 Tack för ditt svar också.. Är övertygad om i och med dina inlägg på MG att du har väldigt bra koll på Mercruiser inkl drev och undrar därför. Stämmer det att mercruiserdreven typ mitt B3X går varmare än andra ? (vad nu andra är för nåt?) Har det ngn betydelse i val av olja att inte kylintaget går via drevet ? (naturligtvis om det går varmt) Tackar på förhand ! Och önskar även dig en trevlig Valborg! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alf_Von_Sil 2 Postad 30 April , 2013 Jag har testat lite olika oljor för två år sedan och en elvisp. Och Quicksilvers olja är otroligt bra om man råkar få vattenintrång i drevet. Den klibbar otroligt fint på slitytorna. Blandat ihop denna olja med upp till 25% vatten och den klumpar ihop vattnet fint. Så det inte skall blandas ut med oljan. Andra oljor blir en gräddefärgad historia och smörjegegenskaperna försämras inkl VP drevolja... Som inte har dessa adaptiva tillsatser. Själv kör jag med VP oljan. Jag vågar då inte leka med andra oljor än det tillverkaren rekommenderar. Båtlivet är dyrt nog. Trådskapren har ett fint och bra drev och X tyder på att trådskaparen har en en motor som leverar mycket vrid. Drevet är värt det bästa rekommenderade enligt mig. Finns absolut inget vits att testa något annat för att komma undan med ett par hundra lappar billigare. mvh Kristian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 30 April , 2013 Vet inget säkert om X3 dreven men de klarar ju högre vrid. Mao kanske de då har kraftigare kuggdrev. Mao större ytor som jobbar mot varandra. Visserligen oljefilm imellan men detta skulle kunna göra att dessa drev jobbar lite varmare. Tidigare diesel Bravo skall ha vart mer noggrant chimsade än de vanliga Bravo. Detta borde också leda till lite varmare gång. Iaf i min hjärna Att drevet inte tar upp kylvattnet vill jag påstå att det inte gör någon skillnad. Väldigt väldigt liten skillnad i så fall. Vatten kommer ändå in i kylintaget och ovan där är det mer eller mindre bara en vattenledning. Drevet får sin huvudsakliga kylning från vattenkontakt. Drevdusch är dock aldrig fel att montera. Enkelt att bygga en pickup själv av en rörstump och en bit slang Trevlig Valborg på dig med Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qbt54 11 Postad 30 April , 2013 Tack så hemskt mkt båda två för era svar. Kommer nog att köra på quicksilver eftersom kostnaden typ några 100 lappar är ju försummbar i sammanhanget. A V S Yepp 570 Nm utgående axel. Igen ha en riktigt bra Valborg båda 2 o vore kul att ses på sjön ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qbt54 11 Postad 2 Maj , 2013 Har tagit era råd och inhandlat QSHP och byter i helgen (imorgon) måste ju komma i sjön.. AVS du har helt rätt ca 3L o försumbart i sammanhanget .. Tack igen o får önska en fantastisk båtsommar till er båda ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser