Gå till innehåll
torsdag 23 januari 2025
evo_z9

Undersökning, vad saknar ni på båtmarknaden?

Rekommendera Poster

Har länge funderat på att starta eget, och drömmen vore givetvis att få arbeta med båtar och sjöliv! 

Tanken är att starta en webshop med framförallt båten och båtlivets tillbehör.

Nu tänkte jag här via maringuiden göra en liten undersökning som ni gärna får svara på.

1. Vart brukar ni handla era båttillbehör? På nätet, hos lokal handlare, biltema eller blandat?

2. Vad tycker ni är bra respektive mindre bra där ni brukar handla?

3. Finns det något speciellt du saknar när det gäller webbaserad båtshopping?

4. Vad skulle få dig att prova handla någon annan stans?

5. Vad tror ni om att utmana de som redan finns?

Hoppas att många vill vara med och dela sina tankar :)

Ha det gott! //Joakim

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. För handlade jag mycket på Hjertmans på Sisjön. Åkte förbi där pga arbete var 14;e dag. Under de åren jag hade båt i Stockholm handlade jag en hel del hos Erlandssons brygga.

Nu handlar jag det mesta hos Nordens Skeppshandel på Smögen - den närmsta lokala affären som har det mesta - i pricip allt - av det man behöver till båten, huset och är den största inköpskällan för jobbet. Är det nåt dom inte har hemma fixar dom det på några dar. Prismässigt ligger de mycket bra till och jag brukar dessutom få en bra rabatt.

2. Har alltid haft en god relation med alla de tre ställena jag nämnde. och aldrig upplevt några problem.

3. Nej

4. Ingenting

5. Var och en är väl ute efter sin födkrok.

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1. Jag handlar det mesta hos Hjertmans, SEASEA, Benns och Erlandssons brygga och även en del, tex epoxi och polyester på Biltema. Inte så mycket hos lokal handlare.

2. Lokal handlare är tyvärr lite för dyr och har för liten sortering, får bästa pris och rådgivning hos de jag väljer att handla hos.

3.Det finns ingen båttillbehörsaffär i Sverige som säljer mahogny eller mahognyartiklar, det enda som finns är i teak.

4. Bla priset är viktigt och att det är lätt att söka produkter och att det finns mycket info om produkterna, de flesta (ovanstående) har för lite info och bilder på sina produkter.

5.Jag tror att det just nu är ett bra tillfälle att utmana den etablerade marknaden eftersom svenska kron-kursen är stark och andra valutor har tappat men att priserna på båttillbehör trots det inte har följt med ner, Utlänska websidor har ofta mycket lägre pris men jag väljer ofta att köpa i Sverige ändå, bla för att jag vill ha garanti och möjlighet att få hjälp och suport.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ringer du vid rätt tillfälle så kan du få ta över det jag påbörjat billigt laugh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svar till Hasse_O och hans svar i pkt 3.

Kolla Palms Trä och Erlandsson Trade, båda säljer mahognyartiklar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De flesta webshopar för båtprylar är mer av annonsplats för befintliga butiksskedjor.

Det som skulle kunna få en webshop att stå ut är följande saker:

1. Klargör att det inte finns någon butik, lager eller en massa människor som jobbar. Därför kan du hålla 10-20% lägre priser än etablerade kedjor.

2. Ha en bra och lättsökt webshop.

3. Ha en uppdaterad webshop. Är du litet slö och lat av dig, försök inte ens. Folk kommer märka direkt att den inte är uppdaterad.

4. Snabb leverans!!! Snabb respons på ordrar, posta grejorna helst samma dag. Kvittera hela tiden, samt svara på frågor via mail.

En del normalfuntade personer ser mail och internet på samma sätt som gamla sortens snigelpost. Dvs kommer ett mail 08:20, så svarar man 08:30 DAGEN EFTER. Är du sån, glöm alla tankar på webshop, du måste vara snabb som en vessla.

Försök också bevaka de senaste nyheterna och ha litet olika annonstavlor på sajten för varor du vill promota.

Jobba också med nyhetsbrev, bloggar mm.

Om allt det där skrämmer dig, lägg ned. Marknaden har inte direkt underutbud av marinvaror. Ska man in där och fajtas måste man vara slipad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Skickar ett par tips samt ett personligt önskemål.

Jo, vi är världsbäst på att ha bara det bästa i det här landet så vi har bara en sort av allting. Tex bara Assa lås, (har inget med båtar att göra), Hasselfors vantskruv, osv osv När man sett runt lite i andra hamnar utomlands så ser man en massa små smarta lösningar på det mesta, men de hittar inte hit för vi har ju redan det bästa. Så om man är tuff å vågar skulle man kunna utvidga sortimentet med utländska grejer. Vi skall inte tro att bara det som vi har här fungerar.

Sedan så efterlyser jag en bottendragen men självskotande vinsch. Se annan tråd där jag totat ihop en fejkad bild på en Andersen vinsch. Vet ej hur stor efterfrågan det finns men jag köper ett par direkt om du har några.

Instämmer för övrigt i det där med att man måse vara snabb med att svara folk när man har internet butik.

Lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Captain - ska du sälja eller blir du bara trött ibland? ;)

Tack för alla svar! Jag vet att det krävs mycket jobb och snabba leveranser samt bra support om man ska komma någon vart. Arbetar idag som butikschef i en större kedja och jobbar dagligen med den här typen av frågor kring kundbemötande, snabba korrekta svar via mail, telefon osv.

Det gäller att hitta bra inköpskanaler samt att ha en någolunda koll på vad marknaden efterfrågar så slipper man köpa hem en massa hyllvärmare i starten. För första åren kommer garanterat att bli tuffa! 

Bra vore ju givetvis att köpa en redan befintlig webshop där grunden är lagd och bygga vidare på detta, så ser någon nåt liknande till salu så hojta gärna till :)

Ha det gott allihopa!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med om det som tidigare sagts. Dessutom krävs att du kan produkterna och kan och vill svara på frågor om dom. Och med svara på frågor menar jag att man kan mer om produkterna än vad man själv enkelt kan googla fram eller läsa en manual som kanske finns på webben. Men det kräver antagligen att man tagit hem produkten och känt på den själv för att kunna svara på många frågor.

Exempel:

1. Funderar på en plotter/givare/...  Vilken av X eller Y ska jag välja? Varför? (här måste naturligtvis bra svar komma, något som visar att personen testat båda och KAN jämföra dom och ge ett insatt trovärdigt svar. Annars kan jag också gissa genom att läsa manualer på webben.)

2. Vad är det för mått på hålen till W? Hur mycket måste man såga upp vid installationen? (Kräver antingen tillgång till produkten eller åtminstone en manual eller att man anstränger sig och ringer tillverkaren.)

3. Hur kalibrerar man vattentanksgivaren Z? Tillverkaren anger med en magnet, men vad lär den sig? Full, tom, fler nivåer?

Just fråga 3 ställde jag till ett företag och deras svar var i korthet: magnet. Inte rätt svar till mig. Behöver jag säga att jag inte köpte något av dom?

Detta kräver att man har produkter i lager och även har demoexemplar man själv lekt med för att lära och kunna svara på frågor. Kostar pengar och därför försöker många webbföretag att skippa det steget och bara beställa produkten från leverantören när/om en order kommer in. Men får jag inga vettiga svar på de frågor jag har går jag hellre till en butik och känner på varan själv och pratar med (förhoppningsvis) kunniga säljare och betalar några kronor mer. En dum mellanhand som inte har någon produktkännedom och som bara vill tjäna pengar på att förmedla produkter får i alla fall inte mig som kund.

Och i de få fall när jag bara är ute efter billigaste butiken hittar jag den utomlands, inte i Sverige, och med dom är det svårt att konkurrera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis som du säger Tomas så måste man kunna sina produkter. Jag tycker också att det iprincip alltid är dåliga instruktioner/manualer samt produktbeskrivningar.Kunnighet är A och O.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag som är förespråkare av det enkla får ofta söka mig utomlands eller finna egna lösningar.

Vad hände t ex med den helt suverän och billiga kaminen Tiny Tot? På åttiotalet minns jag att flera båtar i vår hamn installerade Tiny Tot. En kamin som eldas med kottar, pinnar, briketter eller annat. Balanserat drag med dubbelskorsten som drog in förbränningsluft utifrån. I dag säljs den inte i sverige!

Spritkök!

Origo är ensam på marknaden.

Kostar runt 2000 spänn för ett tvålågit och reservdelarna ska vi bara inte prata om. Kastrullhållarna går lös på nästan 400 kr! För två metallspröt och några skruvar.

Dessutom upplever jag Origo som lite klumpig.

En titt på utländska sidor visar att det finns andra alternativ.

Det enkla och prisvärda köket från Can säljs bara av Seasea vad jag kan förstå.

Så jag tror på affärsiden att hitta alternativ till de etablerade.

Du kommer alltid att få höra att kvaliten är dålig från de mest konservativa men samtidigt kommer du att attrahera en kundgrupp som söker alternativ till de varumärken som, av tradition, är ensamma på marknaden.

Såna som jag!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra Janken och få lite tips och råd. länka gärna en bild på produkten du menade, värmaren. Den är inte brandfarlig och därför den inte säljs?

Kvaliteé, ja det mesta från de kända varumärkena är ju också made in china så det är nog som du säger. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hitter ingen bild på den klassiska runda rörmodellen med dubbla mantlar men här är en annan modell. Det är den klassiska kaminen som fanns i resandefolks hästvagnar en gång i tiden.

post-28855-1394237485,615_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Hej sunerotting

Du har väckt mitt intresse. Bif för säkerhets skull, underlättar, samma fejkade bild igen.

Vad är  setamarvinch? Kan du skicka mer info? Var kan man köpa den? Priset?

Tackar redan nu.

Håller tummarna för att om det nu blir en ny butik att de säljer annat än bara det sterotypa urvalet och til avsevärt lägre pris. Det skall inte bli dyrare bara för det står båt på prislappen. Vi är inte den enda marknaden i på jorden.

post-22282-1394237485,8201_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Får väl försöka ge det lite tid men det har vart rätt mycket som inte gått min väg redan innan uppstarten av webbutiken. Bla försenade varor samt en webbdesigner som dragit ut enorm på tiden. Fortfarande inte färdigt :(

Har faktiskt inte vart helt lätt att få leverantörer i Sverige heller vilket jag inte riktigt hade räknat med. Att få bra priser ja det är givetvis svårt det med

Som andra skriver så är det väldigt viktigt med snabba leveranser och därmed måste man ha det mesta i lager. Snabba leveranser kräver även att man finns på plats och kan skicka grejer dagligen. Jobba dubbelt fungerar ju ett tag. Som det verkar på en del mindre nya webbutiker så har de väldigt få saker i lager och sköter det på kvällar helger. Läste tex på en nykomlings sida att man har sina beställda produkter inom tio dagar. Frågan är om någon alls köper där. Kan du inte skicka grejerna dagen efter så är man nog körd om man inte har unika produkter som folk kan tänka sig att vänta på

En bra hemsida kan man vinna mycket på vilket min plan är. De flesta sidorna hos de stora är skit och svårt att hitta grejer. Mycket letande. Att göra en bra hemsida tar enormt med tid och är kostsamt. Förstår att de stora som redan var stora när webbhandeln kom inte kan lägga flera hundratusen på en bra hemsida. Skillnad när man börjar med färre produkter och jobbar sig uppåt. 

Hur som helst så är inte min plan att bli rik på detta utan att få en bättre vardag. Jobba häcken av mig för att ha mycket pengar är ja trött på. Har vantrivits ett bra tag på jobbet som jag är tjänstledig från nu. Har även i många år längtat bort från Sverige och mår sådär ibland på vinterhalvåret får jag erkänna. Webbutiken skulle jag kunna sköta med en dator/skype från varsom om jag har nån på hemmaplan som packar/tar emot varor. Lär vara rätt lugnt på höst/vinter. Man kanske kan vara borta några månader under denna tid. Om webbutiken gör så att jag inte ens kan sticka iväg 2-5 fem veckor så kommer jag troligen sälja den. Livskvalite är ett måste i min värld.

Sen vet man aldrig vad som händer här i livet. För 1½ årsen var planen flytt till Venezuela till tjejen(numera ex) och sälja båtar. Det mesta var bestämt/fixat. Lärde mig spanska osv men som alla vet så kan livet ta sina vändningar snabbt och ibland olustigt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Captain: Jag förstår det är många upp och nedgångar i starten. Egen import är nog ett måste för att komma ner i pris. Skulle du få för dig att sälja så hör av dig så kan vi diskutera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad jag ofta saknar är en vettigt utformad webshop. Jag handlar ofta saker via webben men lider av bristen på vettiga webbshopper för båttillbehör.

Dessutom saknas ofta länkar till säkerhetsdatablad eller motsvarande om vad det är för kemikalier i vissa medel som säljs. Viktigt även att kunna tanka ned beskrivningar mm i pdf format.

Ofta en vettig hantering av eftermarknad om någon kompletterande fråga behövs.

Sökfunktioner som gör det enkelt att hitta sakerna. Sortimentet brukar det oftast inte vara fel på men att hitta ska vara enkelt.

Handlat på en relativt stor båttillbehörsfirma via webb och störde mig på att de prylar jag beställde var utbytta mot andra fabrikat än vad som framgick på hemsidan.

Visst kan du utmana de som redan finns men ta först reda på hur din butik ska vara uppbyggd så kan det bli rikitgt lyckat.

Tänk igenom och planera väl före du drar igång och tag gärna hjälp av sådanna som startat tidigare men i någon helt annan bransch.

Sedan ska det vara enkelt att före man börjar handla vilka villkor som gäller, vilka betalningsalternativ samt hur frakt hanteras. Kika gärna på Clas Ohlssons sida så ser du ett mycket bra sätt att informera om sådant nederst på sidan. Hade gått att göra med enbart text men dena hade de flesta inte orkat igenom.

Byggar du en webbshopp (låter någon bygga) se till att den fungerar med fler läsare än bara IE och att du  använder någon som fattar just ordet design, inte bara att det ska vara snyggt utan även pedagogiskt och enkelt uppbyggt. 

Fundera på hur du vill jobba och profiliera dig.

Önskar dig lycka till och att du lyckas väl med dina planer.

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tar med mig dina tankar crabfish :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns en superbra webbshop där de säljer träningsmaskiner. De har väldigt bra informatiom med korta videofilmer om hur produkterna fungerar. Det vore inte dumt att ha på det tekniska som plottrar mm om du tänker sälja det.

Är ju helt gratis att lägga på Youtube och länka till hemsidan. Dessutom kan din shop få draghjälp av folk som söker information om sakerna på Youtube.

Här är länken till http://www.motionsexperten.se/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

För kännedom.

Skulle bara meddela er alla att jag har nu sökt och läst på om Setamar vinchen.

Även om det skulle gå att köpa den, är visst strul med tillverkaren?, så är det inget för mig och på min Fingal. Lite overkill. Får köra med det jag har tills jag hittar något som passar bättre.

Vill än en gång slå ett slag för att sälja lite lite andra fabrikat på nätet än de som finns i våra stereotypa butiker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kollade på detta för några år tebax, och kan väll säga att för att lyckas måste man antingen erbjuda något unikt??? Eller ha lägre pris än konkurrenterna. Trikset e bara då hur tjäna pengar på detta??? Problemet e kunder som jag själv som när jag har hittad en produkt så kollar jag givetvis på nätet vem som säljer produkten till lägst pris...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för era tankar, de är mycket viktiga i mitt abete med detta!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns en värmare för jägarfolk som de tar med sig ut i skogen. Denna har dock ingen skorsten vilket är en förutsättning för att släpa in en dylik i en båt. Men den händige kan säkert lösa även detta.

Här kommer en länk till en butik som marknadsför denna lilla eminenta värnekälla som eldas med det skogen kan erbjuda. Och den är billig vid jämförelse med annat.

http://z-aim.com/visa_produkt.asp?t=Z%2Daim+kamin+%2D+Polar%B4n&id=87&lang=sv

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...