Gå till innehåll
lördag 21 december 2024
crabfish

Kvinnor kör sämre än rattfulla män

Rekommendera Poster

Ja som rubriken är kan man undra om det även gäller för båtförare?

Alltså att olyckorna blir fler om vi låter kvinnorna köra båten då vi åker hem efter en glad kväll med alkohol i kroppen?

Tydligen har olyckorna ökat i Schweiz sedan de införde 0,5 gränsen för bilar.

OBS rubriken är inte mitt påstående utan endast från inlägget på bilden jag bifogat.

Själv kör jag tydligen bättre efter ett par öl än utan då jag lyckats med bedriften att gå på grund i nyktert tillstånd men aldrig lätt påverkad. (Säkert varit för full att märka vad som händer, jag bjuder på den)

Ha en trevlig Valborg alla glada vänner och ni andra också,heart

post-10001667-1394237482,6315_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Riktigt gammal artikel. Varför dra upp den nu?

Räcker inte befintliga 10 båtfylletrådar?

(Är du packad wink )

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kan ju försöka misskreditera kvinnor om man inte har nåt vett. 

Det påstås ju att där spriten går in där går vettet ut. wink

Jobbade med kundklagomål för ett nätbolag i några år och hade ett ganska stort ansvarsområde. Norra Smålan, norra Halland och norra Bohuslän. Inom de olika områdena fans det en kvinlig montör på vardea ställe.

Deras chefer var män och alla deras arbetskompisar. Kom så småningom på att om jag vände mig direkt till dom kvinliga montörerna, fick jag ett snabbt utfört arbete och det var rätt utfört och gick att lita på. 

En av de manliga cheferna var det över huvud taget ingen ide att kontakta - från honom fick man över huvud taget aldrig nåt svar. Det fanns ett par manliga montörer som var nästan lika pålitliga som kvinorna. De andra kararna tog det mesta med en klackspark och så kan man inte ha det när man har en irriterad kund som väntar på ett korrekt svar.

Fast du har en poäng beträffande grundstötningar. Jag har alltid varit spik nyckter när jag gått på grund och det värsta är att jag kommer ihåg alla också. Det senare kanske jag inte gjort om jag hade varit lite rund under fötterna.wink

Har du tagit dig längst ut i väster ännu - Harry. Här har det ju blåst en aning det sista. Det var i alla fall friska vindar där jag var och jobbade på förmiddagen. Det påstås ju att det skall bli soligt här några dar nu i alla fall.

Trevlig Valborg på dig

post-945-1394237482,8954_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Djävla dumheter!

Det handlar om vana och träning inte kön. Om vi släpper fram våra kvinnor till styrplatsen oftare så skulle snart statestiken ändra sig till färre olyckor överhuvudtaget tror jag. Vidare kan man ju tänka sig att kvinnorna skall kräva att få lika mycket tid vid manövern som oss män, men vi måste lära oss att släppa taget gubbar.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med om att det har med vana att göra och inte kön.

Däremot inte släppa taget. De flesta kvinnor vill inte ta kommandot i detta avseende (fins många andra ställen där det vill och gör) men definitivt inte detta. Det är kanske tyvärr men det har ju inget egenvärde i sig.

Och varför olyckorna skulle minska med fler kvinnor vid styrplatsen förstår jag inte. Att de skulle vara på samma nivå javisst.

Edit; Stavning o meningsbyggnad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då kvinnorna är inblande i färre bilolyckor och dessutom med mindre personskador som följd tror jag det finns anledning att tro att detta förhållande kan följa med till båtlivet om kvinnorna tog mer plats.

Jag vet ju inte hur det är föra andra min i min familj tror jag det är så att min fru vet hur dj-vla roligt jag tycker det är att köra båt så jag tror att hon helt enkelt backar för att vara schysst mot mig, dessutom gillar hon att sola.

Men jag vet att hon kan om det skulle behövas och hon skulle när hon ville få packa båten med sina dambekanta och dra iväg. Och det kanske hon gör i sommar, vi får väl se.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur är det nu igen, crabfish... kan man eller kan man inte jämföra alkoholpåverkan på sjön och på land..? Verkar variera för dig beroende på val av argument från din sida.

Glad Valborg själv.

Nio dagar till sjösättning...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jättekul att se dig här igen krabban! :-)

Att tjejer kör sämre än killar vet alla, det är bara den politiskt korrekta fernissan på dessa goddsagspiltar som behöver slipas av.

Hörni!

Varför inte testa att vara ärliga någon enda gång? Det gör inte ont jag lovar, och när ni väl vågar säga vad ni verkligen tycker och tänker, så kommer tillvaron att bli SÅ mycket enklare....Glad Valborg förresten, själv har jag jobbar häcken av mig i 12 timmar idag.

Vad gör man inte för att förbättra statens ekonomi. ;-)

post-22515-1394237483,1257_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo fast .. e det inte det som är grejen färre kvinnor kör bil och är naturligtvis inblandade i färre olyckor som förare ??? 

Förstår inte riktigt din logik.. Menar du att ännu färre kvinnor skall köra båt och på det viset skall båtolyckorna minska ?? !!

Katter är ju också väldigt bra bilförare enl. din logik de har ju inte orsakat några olyckor överhuvudtaget vare sig som bilförare eller vid rodret.

Glad Valborg på dig  smiley heart

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja de vet i fn. Kvinnor är inblandade i färre olyckor för att de kör försiktigare/lugnare och biltrafiken kan inte jämföras med båttrafiken. Hade det vart lika trångt på havet som i trafiken så hade det säkert följt samma mönster

De flesta tjejer jag haft har jag försökt få att köra båten. Nu är ju båtar inte som bilar. En bil gör som man vill. Det gör inte en båt alltid. Av samma orsak gillar kvinnor inte oss män i alla lägen. Vi gör inte heller som de alltid vill :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ni som undrar, nykter när jag skrev inlägget, inte helt nu efter en halv flaska rött och två whiskey men knappast något anmärkningsvärt.

Nej jag är av åsikten att kön inte spelar roll, däremot erfarenhet och omdöme.

Visst är inslaget gammalt men rätt kul och tyckte ni behöve livas upp från er gråa vardag.

Allt är inte att slipa bottenfärg eller fundera på vilken fernissa man ska använde. Glöm inte prata med bryggrannen eller bjuda ner goda vännerna på en fika.

Till Tommy, jo min sommarperiod har nyss påbörjatspå Sveriges framsida, Bohuslän med sitt underbara landskap och trevliga människor. Men baksidan med Sveriges finaste skärgård (Stockholm) är inte fy skam den heller. Resten av Sverige är också underbart. Efter några resor till Kina/Shanghai lär man sig ännu mer älska vårt underbara land.

Ha det gott och jag lovar båten ska få stå still nu med så KBV får sova lugnt.

heartHarry

PS Glöm inte betala in årsavgiften till SSRS för 2013. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nyktra män stickar sämre än salongsberusade kvinnor!

Jag håller till 100% med Mark Twain som så klokt sa att med följande kan man bevisa allt:

Ren lögn, förbannad lögn och statistik

mvh Thomas S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ni som undrar, nykter när jag skrev inlägget, inte helt nu efter en halv flaska rött och två whiskey men knappast något anmärkningsvärt.

Nej jag är av åsikten att kön inte spelar roll, däremot erfarenhet och omdöme.

Jag har nog mer förtoende för normalbegåvade kvinnor än nomltramsig män som behöver två öl för att köra bil bra.wink

Visst är inslaget gammalt men rätt kul och tyckte ni behöve livas upp från er gråa vardag.

Det är med humor är inte lätt. I dag handlar så kallad humor mest om sprit, sex eller lyteskomik och är det pga din egen erfrenhet som du tycker att vardagen är grå. Att den skulle va färglös har jag själv ldrig upplevt.

Allt är inte att slipa bottenfärg eller fundera på vilken fernissa man ska använde.

Nej man kan ju slipa glasfiber, plasta, förstärk självlänsen, kompletera elsystemet, bygga om inredningen, fixa med riggen, segla, dörja makrill mm mm om vi skall hålla oss till det båtrelterade. Sen finns det ju många andra sidor av livet, men på ett marint forum är det kanske inte konstigt om det är just aspekter på båtägande och problematik runt det som behandlas.

Glöm inte prata med bryggrannen eller bjuda ner goda vännerna på en fika.

Fast - då min båtgranne är en företagre i båtbyggrbrnchen, som jag dessutom köper den polyesterplast jag använder hos, så blir det i regel båtrelatert när vi träffas, som igår på Nordens Seppshandel, eller när han, här om dan ringde mig och frågade om han kunde få lägga en båt tillfälligt på min plats, eller när vi träffas på bryggan och pratar fina platser att gå till, eller när jag handlar hos honom.

Till Tommy, jo min sommarperiod har nyss påbörjatspå Sveriges framsida, Bohuslän med sitt underbara landskap och trevliga människor. Men baksidan med Sveriges finaste skärgård (Stockholm) är inte fy skam den heller. Resten av Sverige är också underbart. Efter några resor till Kina/Shanghai lär man sig ännu mer älska vårt underbara land.

Jo - jag har märkt att Sverige är ett fantastiskt land med en fantastisk kust, jag har varit längs hela. En fördel med Stockholms skärgård är att det inte finns några grund - Jag hittade i alla fall inga under de fem sommrarna jag seglade där. Norska kusten är inte fel heller, men Danmark´s - njaa.  Kina vet jag inget om och längtar inte dit heller.

Ha det gott och jag lovar båten ska få stå still nu med så KBV får sova lugnt.

KBV sover? En av mina närmsta grannar är kustbevakare - han är nog en av de aktivaste på gatan. Det är gott gry i de pojkarna. Nyktra och ballanserade.

Harry

PS Glöm inte betala in årsavgiften till SSRS för 2013.

Avklara. smiley

Dessutom har jag märkt att jag är tvångsansluten till Sjöassistans från flera håll.indecision

Tommy

Bilden tog jag i slutet av förra veckan i samband med mitt andra besök på Hållö för året. Vattnet här ute har varit så hårt och konstigt under en tid, annars hade jag nog varit på Hållö ett par gånger till under innevarande år.

Det värsta är att jag glömt bort vad platsen heter som man ser på bilden!? Kan nån hjälpa mig?

post-945-1394237483,1839_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kanske du har rätt i trots allt, det kanske inte går att jämföra bil o båttrafik. Och ja, jag tog mina antaganden direkt ur statestiken för biltrafik, det finns mycket forskning på detta med att kvinnor är inblandade i i färre olyckor med bilar, inberäknat att dom kör mindre. Och med övning och vana kan dom självklart bli lika bra (dåliga) som oss på att förutsäga båtens mer nyckfulla rörelse.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Googlade lite angående påståendet om undersökningen i ursprungsinlägget och fann...

Enligt en artikel som publicerades i Östgöta Correspondenten 2005-05-10 påstås att kvinnor kör sämre än män. ”I Schweiz har man nu upphävt 0,5 promille-gränsen för bilförare. Från och med 1 juni 2006 gäller återigen den gamla 0,8 promillegränsen. En studie visade nämligen att antalet trafikolyckor i landet ökat markant sedan införandet av 0,5 promillegränsen! Medelsvåra och mycket svåra trafikolyckor skedde i ett aldrig tidigare uppmätt antal, speciellt kring midnatt och under veckosluten. Polismyndighetens undersökningar visade att den ökade olycksfallsorsaken beror på att männen, sedan promillehalterna sänktes, slutade med att köra hem berusade; de blev hämtade av sina fruar!”. Tidningen har sedan dragit tillbaka artikeln och den verkar ha baserats på en skröna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom artikeln, baserad på en skröna, är tillbakadragen undrar jag varför du valde att ta upp den här?

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att det är samma undersökning som refereras till i bilden ursprungsinlägget. Den som hela tråden handlar om. Undersökningen som inte finns, utan är en skröna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilket skämt Peter!

Tidningen har dragit tillbaka artikeln.....Den var verkligen rolig!

Tänk tanken att alla kvällstidningar skulle dra tillbaka felaktiga artiklar.....De skulle få väldigt tomt i sina arkiv! 

PS. Den bifogade bilden tog jag i förra veckan då jag bevakade Kustbevakningen..... Nån måste ju bevaka Kustbevakningen oxå! :-)

post-22515-1394237484,1588_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aha, så det var därför. OK då  blush

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vatten på kvarnen i detta ämne

Ursäkta, vatten på bilendevil

Kvinnan skulle sjösätta båten – men sjösatte bilen.

I flera minuter satt hon fångad i den sjunkande Volvon.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16715918.ab

hahahahahahahahahaha smiley

Inget framgår ifall hon kan dömas enligt 0,2 lagen.

Dock går inte Volvo bilar fortare än 15 knop i vattnet, så där borde hon gå fri.

Undrar om det finns något inskrivet om vattenvägar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där ser man varje vår och höst, dvs Svenssonbilar med alldeles för tunga släp som ska i eller upp ur vattnet. På höstarna brukar det sprida sig fina dofter av bränt kopplingsasbest. 

Dock är det, tyvärr för alla gubbsjuka kvinnohatare, i 95% av fallen männen som sitter där och antingen kanar okontrollerat nedför rampen. Eller försöker febrilt slita upp ekipaget ur vattnet med ett fint kopplingsrökmoln bakom sig.

Sammanfattningsvis, nej kvinnor kan mycket mindre om teknik än män. Men kvinnor är å andra sidan dubbelt så kloka som män.

T.ex skulle de aldrig få för sig att kampanja för att få supa och köra båt samtidigt.wink

Så det jämnar nog ut sig i långa loppet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej jag tror verkligen inte kvinnor är sämre båt eller bilförare än män. Kanske bättre då de inte måste bevisa massa saker som vissa män plågas av.

Dessutom är säkert många ett stycke försiktigare just av anledningen att de inte vill ställa till med något som de kommer kritiseras för.

Givetvis är mina inlägg i denna tråd lite provokativa men syftet är inte att förnedra kvinnor vilka jag högaktar.

Min förhoppning var lite debatt vilket det blev och är nöjd.

Kvinnor kör bättre än höns, ofta bättre än män.

Dotter som nu har körkort klass C och idag klarat ADR grund med full pott. Visst är man stolt som en far kan vara. Hon lär sig nu köra med 24 meters ekipage och backar bättre än mig. Betydligt bättre. yes

p.s. ADR är regelverket för farligt gods vilket är mycket viktigt att förare på våra vägar behärskar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som den yrkesförare jag är vågar jag nog påstå att kvinnor som kör lastbil ÄR bättre förare än män procentuellt sett. De har en förmåga att riskbedöma tidigare och minimera följderna av misstag, för misstag gör vi nog alla förr eller senare i den tunga trafiken. De tar färre risker och är inte lika hetlevrade som vi män, men det sitter nog mer i gener och psyke och social kompetens skulle jag tro.

Detta vågar jag påstå med över 30 år bakom ratten i tunga bilar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jomen självklart kör kvinnor bättre än män. Inte!

De kanske är mer sällan inblandade i olyckor, men de KÖR definitivt inte bättre. 

Bildbevis.... :-)                                                                                                  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ser varken ner på kvinnor eller är någon form av alkoholromantiker, men jag liser DN och är dessutom riktig usel på att fickparkera - därför tycker jag mig kunna gapskratta med gått samvete åt detta (klicka er vidare till BBCs klipp för den korta versionen): http://www.dn.se/nyheter/varlden/halvtimmes-fickparkering-viral-pa-natet

Edit: Har ni en kvart över finns den riktigt plågsamma originalversionen här: 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...