MyValdine 0 Postad 30 April , 2013 Hej, är på jakt efter en hamn i Stockholmsområdet att bo i vintertid. Äger en B31:a och har tidigare vintrar bott i gästhamn i Göteborg, vilket fungerat utmärkt då fler hushåll gjort samma sak. Är det någon som vet hamnar i Stockholmsområdet som är öppna för att ligga vintertid? Måste inte nödvändigtvis vara isfritt, det viktiga är tillgång till el och servicehus så klart. Tacksam för svar, Josefin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
labbibia 3 Postad 30 April , 2013 Vad menar du med servicehus? Möjlighet att duscha och toalett? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 1 Maj , 2013 Det här tycker jag också är en intressant fråga. Har med avundsjuka sett hur det slingrar sig elkablar bland vinterliggare i Göteborgstrakten och sett att man uppenbarligen bor i vissa av båtarna också. Här är klimatet bistrare och vi stänger av vatten och toaletter under frostsäsongen i vår sommarhamn i Uppsala. Vid Långholmen finns det en del vinterliggare, mest större båtar, men är du i Sthlm kan du väl gå dit och höra dig för om de har plats för din båt i vinter. Vill inte vara sexistisk på något sett men kommer ihåg att man sällan blev nekad något när man var ung. Gubbarna på varvet/hamnen tyckte man var ett trevlig och exotiskt inslag som kvinnlig båtägare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jockemuth 0 Postad 1 Maj , 2013 Kolla med Pampas Marina. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 1 Maj , 2013 Karlsunds har fina duschar men om de är igång på vintern vet jag inte. Tror det är knepigt att hitta nåt... Är det bra så kommer många O då får man inte vara kvar... Är man ensam kan det funka. Har sett ensamma stigar i snön i Trosa tex. Beror ju på var du ska sedan på dan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 1 Maj , 2013 Kunde naturligtvis inte låta bli att kolla på Karlslunds marina http://www.karlslundsmarina.com/ När man läste det som står på deras hemsida om läge och kommunikationer så verkar ju det inte va så dumt. Själv hade jag båt några år på Svinnege marina - Åkersberga. http://www.svinningemarina.se/ Betydligt sämre läge. Ganska dåliga bussförbindelser. Dit behöver man nog ha bil. Vet inte heller om man accepterar vinterliggare. Hade båten lite som sommarstuga på sommarhalvåret . Bodde mer i båten, när jag besökte barn och barnbarn, än jag seglade med den. Bor i Kungshamn på västkusten så jag hade en 50 mil enkel resa till båten. Jobbade med den på land på vinterarna. Bodde då hos ädsta dottern, men det hände nån gång att jag bodde i båten när den stod på land och inte frun var med. Toaletter och duchar var i drift hela året. Nyckel till allt som man skulle kunna komma åt fick man kviter ut om man hade en båtplats. Pampas Marina, som nån nämde, har väl satsat på folk som bor i båtar http://www.pampas.se/Boende-paa-vatten.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 1 Maj , 2013 Nynäshamns gästhamn brukar ha isfritt på platserna närmast färjeterminalen. Nära till centrum. Motorväg in till Sthlm och pendeltågstation nere i hamnen. Har man tur går tågen. http://www.gasthamnsguiden.se/hamn.asp?lid=481 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 1 Maj , 2013 Fast isfritt hbehövs ju inte för vinterliggande med en platbåt. Annars är ju Nynäshamn en gästhamn jag uppskattar - lite långt in till centrum bara- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 1 Maj , 2013 Vasahamnen på Djurgården kanske tar emot vinterliggare. Deras servicehus borde vara uppvärmt året om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MyValdine 0 Postad 2 Maj , 2013 tack för bra svar, passerade av en slump karlslunds marina idag vilket såg fint ut. en bit in till stan men helt ok förbindelser. frågan är om pampas bara har boende i form av 'aquavillor' eller om boende på segelbåtar också är välkomna... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 2 Maj , 2013 Du får väl höra med dom. Pampas Marina ligger ju ganska bra till geografiskt om man skall in i centrala Stockholm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser