Gå till innehåll
torsdag 05 december 2024
Legolas

Ny motor, 60 hk (E-tech)

Rekommendera Poster

Hej Alla Jag kommer att köpa en 60 hk utombordare inom ett par månader, som jag skall ha på min HR 465. Jag har kollat runt lite på olika motormärken och modeller och just nu lutar det åt en Evinrude E-tech 2 takt. En så länge har jag bara hittat en nackdel med E-tech motorn och det är att det är en relativt ny modell. Har någon några negativa erfarenhenter av dem eller en anledning till varför man inte skall köpa dem? Tips på tester av nya motorer i den här storleken? Andrar bra motorer att rekommendera?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Legolas! Jag tycker att du gör ett bra val! E-Tec ska vara en mycket bra motor, men framför allt gillar jag att du är inne på en bränsleinsprutad 2-taktare istället för 4-taktare!!! (Trots att många hävdar motsatsen av ibland ren okunskap faktiskt! :-D) Det är idag ganska svårt att argumentera varför man ska köpa 4-taktare med den utveckling som har skett på bränsleinsprutade 2-taktare de senaste åren. Tidigare var det klart befogat, men det är andra tider nu! Som du själv säger så är E-Tec ett oprövat kort ännu. Hur den står sig i längden vet man ju inte än eftersom tillverkaren inte heller har tagit så lång tid på sig att testa den innan den kom ut på marknaden. Tohatsus motsvarighet heter TLDI. Den har testats i 6 år innan den kom ut på marknaden!! Det är inte enbart vackra marknadsföringsord, utan så är det. Tohatsu TLDI otroligt bra motor som jag själv använder (90 hk), och det är ett alternativ som du också absolut bör titta på tycker jag. Det finns säkert folk som har dåliga erfarenheter av E-Tec liksom Tohatsu och ALLA andra fabrikat. Men eftersom E-Tec är så pass ny handlar det då troligen om fabrikationsfel som kan uppstå OAVSETT fabrikat, eller bristande handhavande, som t.ex. slarv vid inkörningsperioden eller annat. Om ett fel har uppstått på en E-Tec är det ingenting som säger att E-Tec är en dålig motor. Det säger bara att det exemplare har ett fel! Låt det gå några år först.... Och i sanningens namn kan man hitta söndagsexemplar och en massa exempel på brister på alla fabrikat. Det snackas ju väldigt mycket som bekant :-D ! Och man ska nog inte köpa allt som sägs..... Nä, jag tror att de flesta kända motorfabrikaten är väldigt jämnbördiga idag. Utvecklingen har gått snabbt framåt och kvaliteten likaså. Det är bara det att man ibland har kommit fram till i stort sett samma resultat men att man har valt en aning olika tillvägagångssätt för att komma fram till......(i stort sett) samma resultat. Varför skulle det anars vara så dan liten skillnad på motorerna test efter test t.ex.....Jag tror att det handlar mycket om smaksak. Hade någon motor varit suverän hade den ju slagit knockout på alla de andra. Den motorn finns inte idag. Men som sagt....en liiiiiten reservation för det oprövade. Men en otroligt liten i så fall! Jag tror gott och väl att du kan köpa E-Tec och ändå sova bra om nätterna. Men vill du ´ta den trygga vägen kan du välja t.ex. Tohatsu. Eller ett annat fabrikat som har bränsleinsprutade 2-taktare om du hellre vill det. Båtnytt (februari 05) har ett stortest av 8 stycken 70-80 hk motorer. Bl.a. E-Tec och Tohatsu TLDI . Testbåt är en Buster XL. Även om testet inte avser just 60 HK så säger den en hel del. Jämför de bränsleinsprutade 2-taktarna med 4-taktarna, (för det tål dem) men även mellan de övriga 2-taktarna. Ganska spännande läsning tycker jag, inte minst när man sedan väger för/nackdelar på servicekostnad/vänlighet mm! Lycka till och hör gärna av dig vad det nu blir! Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För det första så hörs det ganska tydligt vad Roddarn är förtjust i även om han nu inte säger det rakt ut. Funderar fortfaarande på om du säljer Tohatsu själv Roddarn? Inte för att verka otrevlig men det är inte i många av dina inlägg som ordet Tohatsu inte nämns. Visst det är helt ok att du skriver det i ett sånt här inlägg men jag hoppas du säger som det verkligen är och inte drar massa fulingar för försäljningens skull. Nog om det =) Jag tycker det verkar som ett säkrare kort att köpa en E-tec än en Tohatsu. Det finns trots allt en anledning till att folk har den syn de har på Tohatsu. De kanske har bättrat sig de me, vad vet jag. Visst är e-tec ett oprövat kort men jag tycker du ska inhandla en e-tec. Har tyvärr inombordare själv men känner en som kört e-tec 90hk hela sommaren och har inte träffat ån som vart så nöjd med sin motor på länge. Bränslesnål, tyst och framförallt slipper du lacka över Tohatsu emblemet på kåpan ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hepp all har en Tohatsu på min lilla båt. absolut inga fel på den motorn, och den är def prisvärd.... //Reine

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Jimmy_Lars! En del hör/ser det de vill höra/se. Du ger sken av att tillhöra den sorten...... Jag tycker att det är ganska tragiskt att du inte kan släppa din oerhört starka misstanke till mig! Du har hackat på mig även tidigare för att jag talar varmt om bl.a. Tohatsu. Lägg av med det tack!!! Om du inte förstår det (och det är uppenbart att du inte gör) så är jag helt fristående. Jag har ingen prestige, jag har ingen egen vinning, jag har ingen koppling till något motor eller båtfabrikat och har aldrig haft. Det finns ingenting annat heller som låser mig i min uppfattning. Jag är inte styrd av någon annan och det tillåter jag inte heller. Meningen med detta forumet är att vi alla ska trivas samtidigt som vi förenar det med nytta. Vi ska hjälpa varandra och inte skälpa! Precis som på sjön. Om någon har en frågeställning och jag tycker att jag har någonting att tillföra så svarar jag. Jag gör det utifrån mina erfarenheter och min övertygelse från mitt hjärta. Inte vad andra tycker och inte pga av rykten. Troligtvis/förhoppningsvis som de flesta andra som svarar på inlägg. Låt mig få göra det även i fortsättningen utan att behöva få en massa misstänksamheter från din sida! Ärligt talat så är det faktiskt ganska onödigt. Om du retar dig på mig så är det helt okay. Det är tillåtet. Men låt detta forum vara det den är till för: ALLA som vil snacka båt! respektera att vi tycker olika.....att vi har olika erfarenheter och att vi har olika kunskap. Respektera även entusiaster som talar varmt för någonting man vill dela med sig av för att man tycker så. Det vinner alla på. Att du inte gillar Tohatsu är lika uppenbart som mitt gillande. Det respekterar jag fullt ut och är väl inget konstigt med det. Ditt tyckande får stå för dig, men du måste precis som jag respektera att andra kan ha andra åsikter. Jag tycker att Tohatsu är fantastiskt bra motorer ochl därför vill jag dela med mig av det. Tråkigt att du så tydligt har problem med det! Du säger att det inte är så många inlägg som jag inte nämner Tohatsu. För det första har du kraftigt fel, för som du förmodligen vet har jag svarat på många olika sorters inlägg där motorer inte ens nämns överhuvudtaget, för det andra skiter jag faktiskt i om du tycker så. Och det gör jag så länge jag skiver mina inlägg med hjärtat för att jag verkligen menar det jag säger och för att jag har ett fullständigt ärligt uppsåt med mina svar. Jag tänker fortsätta med det. Läs mitt inlägg här ovan lite tydligare så ser du vad jag säger. Inte vad du tror att jag säger. Du ska veta att jag har funderat på om jag ska svara på ditt inlägg eller inte. Jag vill nämligen försöka så långt det går att hålla en god ton och vill som alla andra ha en hög trevnads-nivå här på forumet. Jag valde som du ser att trots allt svara. Jag tyckte att det faktiskt kändes befogat eftersom jag ens knappt kan nämna namnet Tohatsu. Då har det gått för långt och jag känner att jag helt enkelt måste säga ifrån. Jag tror att det är viktigt att hålla en ödmjuk attityd både här på forumet och utanför. Våld föder våld som bekant, och om gäster läser denna typ av påhopp kan det skrämma folk att svara på inlägg. Och att bli medlemmar. MarinGuiden är ju någonting vi ska värna om. Varför då gå emot kraften när vi kan följa med den? Kraften är vi alla. Du och jag är del av den. Tidigare har jag ignorerat din irritation för jag trodde att de skulle ha hjälpt, men tydligen inte. Därför svarade jag nu. Något fler inlägg i detta gör jag inte i förhoppning att istället gå vidare! Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, den har trots allt funnits på marknaden ett antal år och man vet därför vad man får. Bra eller dåligt är upp till var och en att tycka. Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Markus

Tack för alla tips och åsikter. Det blir nog en E-tech för mig iallafall. Tohatsu har ingen 60 hk mig veteligen och deras 70 hk väger lite för mycket. Mvh Legolas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är nog lika tryggt att köpa en utombordare som är utvecklad av Rotax . Rotax bygger en av världens bästa snöskotermotorer som sitter i Skidoo,Lynx mfl ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hallå där! Du kommer säkert bli nöjd med din E.Tec tror jag, så jag önskar dig lycka till och en härlig sommar! Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte meningen att du skulle ta det så Roddarn, men det är det att du aldrig svarat när jag eller någon annan frågat om du har någon egen vinnig av det, jag är inte den enda som tänkt tanken. Du verkar vara ganska ärlig så tror dej när du säger att du inte har det, men hade inte skadat om du nämnt det tidigare när nån funderat. Att du inte svarar tolkar nog trots allt många som att du hade nåt att dölja. Men nu vet jag och även alla andra :-tackar . Sen är jag ju såklart tvungen att retas lite ibland, men det verkar som du hänger me hyfsat på det iaf ;-) Respekterar din åsikt vad det gäller Tohatsu, men måste ju propagera lite mot Tohatsu med jämna mellanrum så inte min egen E-tec butik går i konkurs vettu. Så kanske vi kan vara lite mer överens i framtiden trots att vi fortfarande har olika åsikter om toleranserna vad det gäller blå skyltar :-D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...