Gå till innehåll
onsdag 01 januari 2025
S340

Vilket ankare?

Rekommendera Poster

Rör mig mestadels i stockholms skärgård och på östkusten.

Båten väger knappt 7 ton och ankaret ska sitta i aktern på blyad lina (ankarspel). Har idag ett patentankare på 15 kg men det har inte imponerat på mig såhär långt.

Tänkte därför få tips, ideer och erfarenheter från er andra! Vad använder ni?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag visserligen bara en båt på 2,5 ton, men jag kör med ett 7,5 kg bruceankare med en bit kätting sista metern. Sitter utan bara hvete ...har aldrig draggat, utan har snarare problem få upp det. Men som sagt, ankarbotten styr ju, och deställen jag besöker har ju mest sand/dy botten. Men här funkar som sagt bruce klockrent.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett poppulärt ankare idag är Deltaankaret. Har själv ett 10 kg. Min båt väger 4,5 ton. Hade det inte varit för att ett Delta16 kg hade blivit så våldsamt stort där jag tänkte placera det så hade det blivit ett på 16 kg. Har du ett ankarspel som fungerar, så välj så stort som möjligt. http://www.hjertmans.se/webshop/framesets/siteframe.asp?rubnr=1177&artname=Ankare%20-%20Delta&sok=Delta

Sen har jag naturligtvis fler kopletta ankarutrustningar ombord bl.a ett Fortress lättviktsankare http://www.marineonline.se/fortress-marint-lattviktsankare.aspx har för mig att det är på 4,5 kg möjligtvis något lättare med mulitplaitlina. Fungerar mycket bra i många sammanhang. Har bara draggat för mig en gång och hunder några år valde jag lättviktsankaret som första val. Den gången det draggade, draggade även ett 16 kg orginal Bruce som jag rodde ut.

Ful Bruce är nog inget att rekomedera

post-945-1394237482,4529_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad jag förstår tillverkas inte fin-Bruce längre...

Jag skulle nog överväga två ankare. Ett Delta eller ful-Bruce på c:a 10 kg för de där vackra sommarnätterna när man knytit fast näsan i en ö, och ett på c:a 20 kg när höststormen viner

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns väl egentligen inget annat än kopior på bruce att få tag i numer? Viisa kopior verkar dock fungera utmärkt om man ska tro artikeln.

Är lite sugen på ett Rocna men kostar ju en sjuk förmögenhet! 

http://www.watski.se/mail/anp/ankartest.pdf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har et 20kg Delta i fören och ett 15kg orginal Bruce i aktern sen har jag ett danforth lättviktsankare på typ 5kg eller liknande som reserv. Jag ligger hur bra som helst på dessa ankare. Har kätting fram och lina bak. Båten väger 12ton

/Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har varit inne på Bruce 15 kg, samtidigt vore det kul att pröva något nytt typ spade eller fortress :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vem säljer denna Bruce kopia Force 15 kg RF?

Det verkar ju skilja en del i kvalitet mellan dessa kopior. Vilken kinesisk by som helst verkar ju kunna guta ett rostfritt ankare.

Bruce orginal var väl smidda om jag kommer ihåg rätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har förnärvarande ett danforth kopia på ca. 5 kg. plus några meter kätting, kompleterat med en ankartyngd på 5 kg. fäst i en 5/6 meter lång lina som jag kopplar på ankarlinan med en hake.

Har tidigare haft betydligt tyngre grejer men med stigande ålder och minskande styrka har jag övergett dom, och har inte saknat den tyngre utrustningen.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi använder sen tre år tillbaka ett 10kg Delta med blyad lina och den kombinationen är oslagbar. Ska iår prova en fyrakilos kettelball och en fem meters tamp för att kunna vinkla ner ankarlinan ex på Utö.

Mitt tips är alltså Delta och som någon skrev tidigare så stor som möjligt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ankartyngd är ovärderligt i hamnar där båtar passerar strax bakom, med min tyngd på linan kan viken segelbåt som helst passera slickande min  badbrygga utan att få min ankarlina framför kölen.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ankartyngd är helt suveränt. Dels biter ankaret fast bättre, dels behöver man inte oroa sig om någon kör bakom båten och så kan man ha båten en bit från land och sedan bara dra in sig när man ska iland och båten fjädrar sedan ut själv

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur tung båt har du på 10 kg delta och blyad lina?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där med ankartyngd kan ju också få vissa konsekvenser.

Seglade söderut ifrån Lulea. Fram på eftermiddagen öppnade sig himmelen och regnet vräkt ner. Det fanns en brygg strx intill och jag gick in och la mig långsides. Fikade och la mig på kojen och somnade. 

Vaknade av att en mycket irriterad man bankade på båten. Att lägga sig på det viset var det värsta han sett. De var tre båtar som alltid brukade ligga där och jag var så god att jag flyttade mig. Tog dingen och rodde ut mitt lättviktsankare och halade ut aktern, så att jag låg vinkelrätt mot bryggan nästan ute vid nocken. Den arge mannen låg utanför min. 

Han blev ännu argare. Jag skulle naturigtvis lagt mig längst in vid land så de tre båtarna kunde ligga intill varandra som de alltid brukade.

Hade fått en ankarvikt av en granne. Den hade bara en rostfri krok att hänga över ankarlinan. Jag hängde ut den för att de två grungående motorbåtana lättare skulle kunna komma in och lägga sig på insidan. 

Trivdes inte riktigt på platsen efter de andra båtarnas ankomst och bestämde mig efter ett par timmar att gå. Startar motorn kastar loss förtamparna och börjar dra mig ut med ankarlinan. Att jag hade hängt ut en ankarvikt hade jag helt glömt bort. Det bar sig inte bättre än att den hoppade av min lina och krokade fast i grannbåtens, varpå jag drog loss hans dragg.

När jag fått upp mitt Fortress lättviktsankare, gick jag in till båtarna. Mannen som jag fått skäll av var ute med ett nät, så jag sa till en av kompisarna att jag lyckats dra loss ankare, sen seglade jag vidare. 

Efter det har jag aldrig missat att ta in min ankarvikt innan jag drar upp ankaret.wink

post-945-1394237482,7822_thumb.jpg

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haha det varen härlig historia!

Just nu lutar det åt ett fortress eller delta för min del.

Dels verkar ägarna till nåda modellerna nöjda och dels är prisnivån human jämfört med spade, rocka mfl

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där med ankarvikt har jag lyckats undvika att ens höra talas om. Verkar ju skitsmart. Är det bara en blyklump som man krokar på efter att man fällt ankaret? Och att segelbåtar kan passera strax bakom aktern utan risk att fastna. Hur kan ha missat det? Det ska testas i sommar. /Oscar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

He he Toaen du väcker minnen, jag låg i en hamn in kommer en båt, lägger sitt ankare korsar min lina går in och förtöjer. efter några timmar är jag färdig för att gå och räcker grannen min ankarlina och säger att jag visst råkat få mitt ankare under hans och ber honom ta linan under hans och tillbaks till mig, mannen brusar upp skriker att det är ju f..n att folk inte kan ankra utan att han ska behöva springa och passa upp.

Kalle

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oftast använder jag en liten Brucekopia på något kg med en tunnare lina efter jag har gjort fast ordinarie ankaret. En karbinhake sitter i öglan på ankaret som jag krokar runt ordinarie ankarbandet och låter allt glida ner i djupet innan jag gör fast det lilla ankaret.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har en Oxelö 30 och den väger kring 4 ton semesterpackad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag använder för det mesta en blyplätt i rostfritt stål, ankarlina och lite kätting, den sitter oftast för bra på alla bottnar förutom slätt berg. Tror den väger typ 10 kilo. Har även ett danforth ankare i nödfall. Kattan väger 3 ton.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja min gjorde jag av en större ölburk drack ur ölen medan blyet smälte böjde till en tråd i rostfritt som jag petade ner i burken i med smält bly, burken har sedan länge förintats i havet men ankar tyngden funkar fortfarande. En kabinhake på linan så det inte går som för Toaen, en smäcker lina på 5/6 meter, linan har jag fäst i pushpiten.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har haft Seagrip och Danfort och har numera bara bruce-kopia resp ett originalbruce.

Jag är väldigt nöjd med bruce, funkar fint där det är lera, dy och mjuk sand.

Danfort har dock tyvärr svikit mig många gånger och får inte längre följa med, inte ens som reservankare.

Har även en blyplätt med en karbinhake som jag med en tunnare lina ibland knäpper på ankarlinan, och sedan firar ut ner mot ankaret om det behövs för att andra båtar skall kunna passera.

10 kg bruce håller Omegan som väger 2,7 ton och 15 kg bruce har hittills hållit min större båt som väger 7 ton.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Seglade förra sommaren med ett Bruce i ROSTFRITT.

Måste erkänna att jag tyckte inledningsvis att det var bling-bling och hade stuvat mitt privata ankare ombord ( ett Spade... )

Men måste säga efter 4 veckor att det funkade över min förväntan, bättre än mitt eget tredje-ankare som är ett Bruce i original! Smalare profil eller att ytan inte är så knottrig kan inverka positivt?

Sedan samma tips som du får i tidigare inlägg dvs ett tallriksankare...

Funkar bra nästan överallt i Stockholms län. För bra ibland!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har använt en och samma ankaretyp i 17 år. Det är lite udda och väl värt att titta på.Jag har ett på 3,5 kg utan kätting som dagankare och ett 6 kg med 2 meter kätting som nattankare. Det heter Brittany och är helt platt, kompakt och extremt lättstuvat. Det säljes av plastimo och finns i alla storlekar från 2-90 kg. 2 kg är helt värdelöst men redan 3,5 är suveränt på sand men 6 kg med kätting har hittills aldrig släppt på någon botten. Titta på dem.

http://www.navinordic.com/

Jag kommer aldrig att skaffa något annat. Draggar och plättar är skrot i jämförelse med samma vikt i Brittany. Lite subjektivt, har aldrig kunnat testa olika ankare under samma förhållanden.

Dannforth och Bruce är kanske ännu bättre men tar plats om man ska stuva dem.

Redigerad av Virgo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Till min Hurley 18 som jag köpte som tonåring hörde ett CQR ankare på runt 15 kg och 4-5 meter kätting, linan var dålig, så jag köpte 40 meter 12 mm treslaget virke och hängde på, en tung kombination att hantera över akterdäck, men på svaj från fördäck var det en dröm, bara att tippa i, ut med lina, sen kunde man sova lugnt i vilja sjö o vindförhållanden som helst...... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Till vår HR 352, ca 10 ton långseglarklar, har vi ett Delta 25 kg med 50 m kätting till ankarspelet i fören. I aktern har vi ett äkta Bruce på 15 kg med ca 5 m kätting + 50 m ankarolina.

Tidigare hade vi ett CQR på 16 kg i fören, men bytte till ett modernare och tyngre efter att ha pratat med några som långseglar. Deras erfarenhet av plogankaret CQR var just att det plogade och släppte.

Överdimensionerat, japp, men mindre risk för ankarsläpp och därmed bättre sömn.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp så är det CaptainKongo, när man ska sova på svaj eller mot land vill man inte oroa sig för att ankaret ska släppa, då gör det inget om det kanske känns lite överdimensionerat ibland.

När vi fiskar och ankrar om 10-15 ggr under en dag är det skönt att ha något lättare att hantera, och ibland blir man kanske nöjd med att sänka hastigheten på driften från 2 knop till 0,2 knop med ett ankare som kanar längs botten.....

Med dragg och plätt klarar vi med vår lilla båt de flesta situationer, men då vi ofta är ute även i lite tuffare vind och sjöförhållanden behöver vi någon form av plog, Bruce delta eller liknande som kompolement. Intressant att läsa om era olika erfarenheter.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det skillnad på en galvad brucekopia jämfört med en rostfri, när det gäller funktionen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, den galvade Bruce-kopian är rätt trubbig i eggen och kan ha svårt att skära ner och få fäste om det är lite hårt i botten. Den rostfria kopian är vass i eggen och skär lättare ner i botten än den galvade.

Galvad Bruce-orginal är i smitt stål och har en vassare egg än Brucekopior som är tillverkade av gjutjärn.

Redigerad av Lintott
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...