Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025
peter253

två blöta tändstift 2 torra vad är fel volvo B20

Rekommendera Poster

Jag har nyss lagt i min båt som är en Ancas Queen 24.den har stått på land en sommar och två vintrar med ca 60 liter bensin i tanken..

när vi skulle åka så startade den och gick fint på tomgång och även när jag varvade upp den i friläge.. men när jag skulle dra på lite med växel och belastning så blöddrade den väldigt mycket var orkeslös. jag köpte då en flaska boost och hällde i tanken.. sen åkte jag ut igen och provade,, efter en liten stunds körning så fick jag upp båten i 13 knop och den lät mycket bättre men det kändes som att den ville lite mer .. altså inte helt bra men med tanke på dagen innan så var det en märkbar förbättring.. jag beslöt att återvända till bryggan och väl där förankrar jag båten och börjar montera sterio och en del annan små fix...

till sist så tänkte jag ta en sista sväng innan jag skulle åka hem.. då startar inte motorn alls.. inte ett enda tändande... jag kollar då genast om tändspolen får ström då jag vrider på nyckeln och det får den.. jag fortsätter då mitt letande och börjar skruva bort det första tändstiftet som då är snustorrt jag skruvar även bort det tändstift som sitter brevid det torra och även det är torrt.. altså drar jag min slutsats att det är soppa problem helt enkelt.. jag tar då bort bränsleslangen från förgasaren och vrider på nyckeln.. jo då det sprutar på bra med bensin... altså.. ström till tändningen bensin till förgasarna..

då tänker jag.. aha.. skit i förgasarna kanske... det satt inget bränslefilter på bensinslangen då jag testade motorn men nu har jag monterat ett filter... upptäckte det när jag grejade med bensinen.. jag lossar i alla fall båda förgasarna och skruvar isär dom så mycket jag kan och blåser rent.. hade dock ingen tryckluft till hands just då så jag blåste enbart med munnen.. när jag sen monterade tillbaks förgasarna så testade jag att starta motorn igen... men inte ett täntande då heller... jag lossar då samma tändstift som tidigare och då är det första stiftet torrt och det andra blött... då kollar jag även dom andra stiften och upptäcker då att två stift är torra och två är blöta..

närmast vattenpumpen räknat.. stift 1=torrt stift 2=blött stift 3=torrt stift 4=blött altså vartannat stift blött och vartannat torrt.. vilka cylindrar går till vilken förgasare och hur kommer det sig att inte alla stift är blöta utan bara vartannat... snälla hjälp mig vad är det som är fel...i botten på förgasarna sitter det en skruv som man kan skruva in och ut kan den ha någon betydelse. jag har skruvat dom ungefär två varv ut.. inte mer i alla fall..

Peter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På din beskrivning verkar det som du har två Stromberg-förgasare. Den främre förgasaren försörjer cylinder 1 & 2, den bakre 3 & 4. Eftersom vartannat stift är torrt ligger nog felet i tändsystemet. Jag skulle tro att den går på cylinder 1 & 3, de blöta stiften i 2 & 4 tyder på att den inte tänder på dem. Har du tändföljden rätt? Det ska vara 1 - 3 - 4 - 2 moturs i fördelaren, 1 är cylindern längst fram. Kanske har du bytt plats på 2:ans och 4:ans tändkablar i fördelarlocket? Om inte kanske två av tändstiften är kass.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag känner en som höll på nästan en hel sommar, och försökte få sin B20 att gå bra. Han bytte allt i tändningsväg, men det blev inget bättre. Han hade gammal bensin i tanken. Han tömde tanken, och vips, så gick motorn som en klocka. Jag vet av egen erfarenhet, att vissa motorer är känsliga för vilka tändstift som används. Jag har monterat rätt typ av Championstift, och motorn vägrar gå, och sedan satt tillbaks de gamla, och motorn går igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kan det vara så enkelt som några tändstift ?  motorn gick ju bara några timmar innan och den funka ända in till bryggan... nästa gång jag skulle starta den så funka inte det...

verkar helt sjukt egentligen.. men jag ska kolla detta... ska åka till båten i helgen och verkligen undersöka problemen... men min fråga är egentligen om ni tror att det är en förgasar fråga eller tändnings fråga.. vad tror ni.. ?..helt sjukt om två tändstift slutar fungera bara jag stänger av motorn.. konstigt är om två tändkablar oxå slutar funka... och jag har inte blandat ihop tändkablarna för jag tog bort ett i taget och satte tillbaks samma tändkabel..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ska helst inte tro utan försöka ta reda på vad för fel.

Du kan väl testa tändningen  först om gnistan är tillräcklig och verkar komma på rätt tid.

Stiften blöta? Är det av bensin eller vatten? Har du kompression ?

Att tändstiften plötsligt skulle vara paj är otroligt om elektrodavståndet är någorlunda rätt . De kan möjligen vara fulla av vatten eller bensin  och skit och behöver rensas och torkas.

OSV.

Verkar det för svårt finns det säkert otaliga firmor som kan hjälpa dig.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack ska ni ha allihop för era tips.. jag har kommit fram till att det som är felet är förmodligen kondensatorn.. det kommer ström till fördelarlocket men sen blir det ingen gnista på stiften.. brytarna ser bra ut så jag antar att det är det enda som återstår att byta kondensator.. fast jag kommer byta stift och tändkablar med och fördelarlock samt rotor.. då kan det inte vara så mycket mer fel kvar sen..

ska meka i helgen nu så får vi se hur det går.. tack igen alla..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...