Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
Heatseeker

Skvallerstråle

Rekommendera Poster

Undrar hur mycket tryck det ska vara på skvallerstrålen?

Om vattnet är svinkallt så kanske det inte är ett j*vla tryck eller?

 

Nu kommer det mest som ur en liten vattenslang med inte överdrivet tryck!

 

Suzuki DF25 -2000 fyrtakt

 

Den blir ju iaf inte för varm, då varningslampan inte börjar lysa! (Ja den funkar)

 

Sen undrar jag om man alltid ska ha full choke och full handgas när man ska dra igång en kall motor?

(Snörstart)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skvallerstrålens tryck ändras beroende på varvtal, när byttes impellern? Varm eller kallt i vattndet har ingen betydelse.

Prova att starta motorn med full choke utan full gas och se om den startar så har du svaret på den frågan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker inte att det blir någon destinkt stråle, mer som ut en vattenkran med mellantryck!

 

Får prova lite olika startmetoder, när vi kollade på båten startade den på 3 ryck när den var kall! Men jag har alltid fått dra mer!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är mycket sällan man behöver full gas samtidigt man chokar. Ibland räcker det med endast choke, och ofta får man ställa gasreglaget på halva.

Som tidigare nämnts så varierar trycker på strålen med motorns varvtal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

okej så kall motor som inte varit igång på ett par dagar så full choke och halv gas?

är rookie på detta och är första båten!

köpte idag hydrofoil kit som ska monteras med!

 

läste någon annan stans att många har gjort rent kanalen till skvallerhålet!

någon med erfarenheter om detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ibland är det så lätt att det sitter en liten bit kalkavlagring i sista slangstumpen till skvallerhålet - ibland är det så illa att det har gått flisor från impellern som kan sitta lite var stans. Det blir svårt att svara på om det räcker med en piprensare eller om du måste riva ner växelhus eller till och med topplock.

Upplever du att trycket är sämre än det har varit tidigare år så är det ju något lurt. Är det en för dig ny motor kanske du kan lägga upp en lite film på tomgångssprutet så kanske du kan få lite domar om du kan sova gott eller ej.

Säkrast är ju såklart att kolla impellern och passa på att fetta in drivaxeln - speciellt om motorn är ny för dig samtidigt som du saknar servicepapper eller uppgifter på vad som egentligen är gjort. Men det är ju omständigt om man inte kan traila den själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ska vara en distinkt stråle, men nåt speciellt tryck är det inte. Skvallerstrålen är ju bara en avledning från kylcirkulationen. Ett vanligt problem jag hade var att nån insekt kröp in i hålet och blockerade utflödet. Det var bara att plocka av slangen från insidan och blåsa rent hålet från utsidan. 

Min gamla mercury startade jag så här: full choke, litegrann gaspådrag. Vrutt host sprutt. In med choken, samma gaspådrag, ett ryck till så var den igång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis som tidigare skrivet, strålen beror på varvtal. Kolla impellern. Kör du i söt eller saltvatten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren och ideerna!

 

Var nere till båten häromdan och ryckte igång den!

Full choke och lite drygt halv gas, gick igång på tredje rycket, och efter nån sekund så in med choken och sedan varmköra!

 

Försökte kolla lite mer på strålen och kostaterar att det är mer som en vattenkran som inte är på till max utan lite mer lagom, jag tycker det är klenare än i andra jag har sett!

 

Köpte båten i göteborg av en seriös trevlig ''gubbe'' som hade hållt på med båtar i 40 år och kände mig trygg i affären,men tänke aldrig på att kolla strålen!

 

Nu ligger båten i vänern och kommer således göra!

Ska dra upp den på trailern snart och montera hydrofoils, kan jag lätt se vilken slang som är till skvallerstrålen då? Kan man även blåsa i slangen isf!

 

Funderar på termostaten kanske?

För den lär ju inte gå varm eftersom varningslampan inte börjar lysa!

(Jo varningslampan funkar, lyser nån sekund när man har startat)

 

Blev mycket nu, men impellern är väl inte lätt att kolla bara sådär eller?

 

Sen en sak till: hur mycket pumpar ni på bränsleblåsan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För nåt år sedan funkade inte min skallerstråle alls.

Blåste och petade som fasen, men inget hjälpte. Båten kylde trots allt.

 

På våren monterade jag ner underhuset för att kolla impellern. Det är ganska enkelt. Brukar vara 4-5 skruvar att lossa, sen var underhuset löst. Där satt en massa saltavlagringar som jag tog bort. När jag monterat ihop allt funkade skvallerstrålen också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bränsleblåsan ska tryckas tills den blir hård. Går inte det är det fel på backventilerna i blåsan eller i förgasar-en/na.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade problem med strålen på min Suzuki 65hk, visade sig att det fastnar en massa avlagringar precis där slangen sitter fast vid utblåset. Jag tog ett 4mm borr och gjorde ett större hål, sen var det inga problem även om strålen givetvisn inte var lika smal och distinkt, men det spelar ju mindre roll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...