ekada 0 Postad 29 April , 2013 I höstas köpte jag en Granada 24, en segelbåt i plast, som jag låtit ligga i över vintern. Den 8/4 åkte jag på semester och återkom den 24/4 och finner då att min båt i princip sjunkit - Ruffen är helt vattenfylld och fören på båten ligger endast ett par decimeter ovanför vattenytan. Isen lossade troligen den 22 eller 23:e. Jag har kontrollerat båten dagligen via webbkamera och den låg till synes helt normalt i vattnet fram till morgonen den 24/4 då den börjat sjunka. Veckan innan jag åkte på semester hade jag satt in värmare för att tina och kontrollera att genomföringarna inte frusit sönder och läckte. Inget verkade då vara trasigt. Nåväl. Jag hyr en dränkbar pump och tömmer båten för att lokalisera och laga läckan. När båten väl är tömd kan jag konstatera att inget vatten läcker in! Tusentals liter vatten har på något mystiskt sätt tagit sig in i båten under min semester - troligtvis under den sista dagen - utan att det finns någon läcka. Någon som varit med om något liknande eller som tror sig ha en förklaring? mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 29 April , 2013 Har du vattenlås på avgaslimpan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ekada 0 Postad 29 April , 2013 Båten har ingen inombordare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 514 Postad 29 April , 2013 http://www.hamnen.se/bloggar-kronikorer/erlings-kronika/sjoesaettningsnoja-del-2-osaenkbar-bat-sjoenk-vid-bryggan.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flipperjoel 0 Postad 29 April , 2013 Häverteffekt via någon genomföring? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 29 April , 2013 Slutsats: sumlogg med vajer hör till antikens arrangemang och kan tydligen sänka en osänkbar båt. När jag tänker efter har alla gamla Maxibåtar just en sån lösning. Faktiskt samma orsak som får gamla Saab 9000 att få hopplöst låsta handbromsar på vintern. Handbromsvajern fryser fast i höljet pga läckage. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 30 April , 2013 Har du nån automtisk länspump? Var är i så fall utloppet placerat? Hade i en tidigare båt en länspump som startade på tid. Utloppet var i vattenlinjen. under färd kom utloppet att ligga under vatten. När pumpen startade och sedan stannade blev det en sughävert som på mycket kort sög in många hundra liter. Trotts att pumpen startat orkade den inte trycka emot det inströmmande vattnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ekada 0 Postad 30 April , 2013 excel319 & Soumi_batti, Vet inte om den har en sumlogg. Någon form av logg finns monterad och den går igenom skrovet i aktern. Om den skulle vara orsaken kan jag inte riktigt förstå varför den läckt in tusentals liter vatten då jag var borta och nu inte läcker någonting? toaen, Nej, den har ingen automatisk länspump. Vattenläckaget är fortfarande ett mysterium. Jag har en teori, om än osannolik: Isen lossade troligen först i fören, som ligger närmast land. Om den kvarvarade isen då hållt aktern uppe så fören på båten tryckts ned kan två genomföringar som ligger ovanför vattenytan möjligen ha tryckts ned under och då lätit vatten forsa in. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 237 Postad 30 April , 2013 Hur ser den genomföringen ut..? Som det kan läcka in i bara fören kommer ner en dec eller två? Har du spoltoa på båten, och har den en avstängningsventil? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ekada 0 Postad 30 April , 2013 Den genomföringen är i princip bara ett hål, med en avklippt slang på insidan. Kommer den ett par dec under vattenytan så trycks det nog in vatten. Mysteriet är i så fall hur den genomföringen, som normalt ligger ca 15 cm över vattenytan plötsligt hamnar under? Bifogar bildserie på båten från 22/4, 23/4 och 24/4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 30 April , 2013 Har det blåst mycket i dina trakter under den perioden - från fel håll så båten lutat/kommit i sidledes rullning. Här lokalt har Hållö rigistrerat över 20 m/sek den 23/4 och 17 m/sek den 22/4 och 24/4. Kan det ha gått förbi nån motorbåt som ger svallvågor. Det gör ju nästan var och var annan av de nyare felkonstruerade båtarna. Kommer det in lite vatten efterhand, så sjunker ju båten en aning för varje gång. Till slut blir det för mycket. Skulle tro att det är förklaringen Blev det några invändiga skador? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 30 April , 2013 Bilden på en sjunken segelbåt i excel319 inlägg ovan har Erling Mats stulit från mig, på nåt av våra båtforum. Lägger in den här för allmän beskådan. Jag tog bilden en vår för några år sen, sen båten - en J18 - legat utan tillsyn under hösten. Hade en båtplats lite längre ut på samma pontonbrygga i småbåtshamnen på Guleskär i Kungshamn. Skvättet från den sydliga vinden i aktern hade så småningom fyllt båten så att den sjönk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ekada 0 Postad 30 April , 2013 Det har mycket riktigt blåst rejält och dessutom från fel håll under de dagar då den sjönk. Det som talar mot den teorin är att båten under den tid jag haft den aldrig tagit in en droppe vatten, oavsett väder och vind. På insidan av genomföringen sitter en ca 50cm lång slang som är slagen i en lös knut - momentana dippar strax under vattenytan torde inte ge någon vatteninträngning. Båten ligger dessutom i stockholms kanske mest trafikerade sund, så svallvågor från monstruösa felkonstruktioner är vardagsmat då det inte är istäckt. Det enda unika under dessa dagar, som båten inte varit utsatt för tidigare, är islossningen. Dessbättre tycks det mesta, inklusive elektronik och gasolvärmare, ha klarat sig bra. Dynorna är dock genomblöta - någon som har tips på hur de bäst torkas? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 30 April , 2013 Jag tvättade överdragen och skummgummit på ett par av madrasserna på min nuvarande båt. Spätte loss tyget och tvättad det i maskinen och tvättade skumgummit i badkaret. Ett himla söl. Jag har toalett och duch i källaren som vi sällan använder. Där har vi permanet monterade streck, där man kan hänga kläder på tork. Dom sitter med ca 20 cm avstånd. När jag med våld hade fått ur så mycket vatten som möjligt, la jag skumgumitt ovanpå strecken och satte på mer värme. vattnet droppade ner på plastmattan och dynorna torkade ganska snabbt - de hade ju luft runt om och de låg plant. Fast - jag fick aldrig satt på tyget igen - jag skaffade nya dynor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kallekula777 0 Postad 10 Maj , 2013 Kan fören kilats fast under bryggan och blivit nerpressad under högvatten? Själv hade jag liknande effekt i vinter och var orolig att självlänsarna frusit sönder och sedan fryst för att sedan börja läcka så fort det tinat. Men det var ett par skruvhål ca 10 cm från durken som var boven. fruset i självlänsarna och snö som smälter och vattnet steg i sittbrunnen och rann in genom skruvhålen.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser