Gå till innehåll
måndag 23 september 2024
ryds568gti

Service bromsad båttrailer

Rekommendera Poster

Hej

Jag fick problem med min bromsade  båttrailer Fogelsta 1108 när jag skulle sjösätta i helgen.

Jag hade backat in båten i höstas och då hade påskjutbromsen slagit till och låst hjulen. När jag skulle dra fram båten för sjösättning så var ett hjul helt låst. Jag backade körde fram och back för att få det att lossna, inget hjälpte. Slutligen då jag använde grovt våld med en slägga på bromstrumman släppte bromsen.

Jag har något att lära här hur man sköter ett bromsat släp som jag använder när jag sjösätter. Bromstrummorna kommer då  under vatten vid sjösättning och kärvar ihop.

Jag förstår att jag måste lossa bromtrummorna för att komma åt och smörja upp alla delarna. Kan man göra detta själv eller måste jag lämna in på verkstad? Får jag loss centrummuttern som sitter dragen med 280 Nm?

Tacksam för alla synpunter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ska få några tankar av mig. Parkera aldrig längre tider med p-bromsen ansatt. Bättre lägga en sten framför hjulen. Om det är möjligt beroende på båt så backa aldrig ner hjullager och bromsar i vatten. Ha en person som kollar när vattnet når över nedre delen av fälgen (där ev balansvikter sitter) och sjösätt därifrån. Har man imga bromsar kan man backa tills fälghålen kommer till vattenytan. Finns vattentäta lager säger nog någon men ett lager som rullat blir varm och det kyls fort när det kommer i vatten och då minskar luftvolymen i lagret och detta fylls ut med ja vatten. Så är det inte tänkt men funkar tyvärr så.

Inte fel att smörja upp och inspektera, om möjligt återfetta lagrena. Har du rätt verktyg får du loss centrummuttern. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tar till mig dina råd. Dock så är rampen där jag sjösätter så flack så jag måste backa ner med hjulen i vattnet annars så får jag inte i båten i sjön.

Om jag får loss centrummuttern och bromstrumman, är det hanterbart för en hemmamekare att klara av renoveringen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft samma problem med en hästtrailer och den har aldrig varit nedkörd i vatten wink Det jag lärde mig var, som nämnts, att aldrig parkera några längre, flera dagar, stunder med bromsen aktiverad. Ställ aldrig ned kärran längre stunder, som ovan, när du har backat in den på plats utan att först köra en liten bit framåt, så att bromsarna frigörs. Vad som sker är att bromsbackarna rostar fast i trumman. Samma sak sker faktiskt på personbilar med separata backar till handbromsen, när de ställs ned efter att körts i vått väglag etter tvättats. Jag har själv ryckt loss bromsbanden på en S80. Ovan nämnda saker är vid körning i vått väglag eller vid nedkörning i vatten. Är bromsarna torra är risken minimal för fastrostning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dumt. måste man backa i så måste man. Framgår inte hur gammal vagnen är men huruvida du kan eller inte är en svår fråga. Släpvagnsbromsar är omoderna och tekniskt enkla men irroniskt nog det som gör det lite svårt. Funkar det nu när du bromsar och vagnen är relativt ny kanske det är överkurs efter bara en nedbackning. Beläggen fastnar mot trummorna oavsett fordonstyp om det står länge. Backar du ned i vatten och bromsar en del på vägen hem har vattnet på beläggen torkat. Antagligen bara fenomenet att ansatta bramsar fastnar(gäller även skivbromsar). Hur hjullagren ser ut på din vagn vet jag ej men det finns lager man kan plocka ned och fetta in, det finns de som är i en enhet och dom byts komplett. I så fall bara och vänta på missljud. Bilprovningen lär märka det. Plockar du ned bromsarna så släpp påskjuten och vid återmonteringen justera ut beläggen så dom precis ligger an lite och justera efter det påskjutsreserven så det börjar bromsa efter ca en fjärdeldel av dess totala rörelsemöjligheten. Fullt bromsat vid halva rörelsen. Behövs sen bromsen justeras så gör det vid hjulen. Kan få mera ingående tipps om justeringen om du börjar skruva men detta är en grund.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar

Släpet är 3 år gammalt och har fungerat fram tills i går. Jag har dränkt trummorna två gånger per år då jag tagit upp eller sjösatt båten.

För tillfället så fungerar allt som det skall, men jag skulle vilja förebygga att fastna igen med låsta bromsar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man behöver alldrig backa ut så långt att fälgen kommer i vattnet med en trailer med rullar, brant eller flack ramp spelar ingen roll.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag backar in trailern eller släpet för uppställning så brukar jag alltid köra fram några cm så att dragstången och påskjutsbromsen inte sitter i inskjutet läge under uppställningstiden. Detta för att undvika att bromsarna ligger i och rostar fast. 

Man skall inte heller dra åt handbromsen under uppställningstiden eftersom bromsarna då oftast rostar fast.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...