PerManne 0 Postad 29 April , 2013 Den ständiga diskussionen om bottenfärgernas vaa eller icke vara.... Har hört att om man tvättar botten rejelt efter att de små liven lagt sina ägg/larver, så kan man klara sig betydligt bättre. Enligt uppgift sker detta två gånger per sommar..... Men hur vet man när det sker? Har googlat lite men utan framgång... // Manne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 183 Postad 29 April , 2013 Det beror liksom på var båten finns, och vilken typ av beväxning du menar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 184 Postad 29 April , 2013 Jag har försökt i fjol och i år var det bottenfärgen som gällde igen, tyvärr.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stoffs 0 Postad 29 April , 2013 Jag får sms när havstulpanerna blommar... förträfflig tjänst, som dessutom är gratis! www.havstulpan.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 29 April , 2013 Det beror ju på var i landet du har din båt. I Östersjön lär de små liven (havstulpaner) sätta sig vid ett tillfälle. Det finns ju också ett projekt som varnar när det sker. Man kan få varningar vis SMS eller e-post. http://www.batmiljo.se/?id=7046 På västkusten är det - som oftast på sommrarna - ingen större ordning, vare sig på havstulpaner eller på ............... ja ni vet vilka jag menar nu. Dom drabbar oss, när och var och hur som helst. Fast det har tydligen börjat ett beränsat projekt i norra bohuslän att kolla när havstulpanerna sätter sig. Jag vill inte påstå att jag är speciellt förtjust i havstulpaner - på förekommen anledning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PerManne 0 Postad 2 Maj , 2013 Miss av mig, jag förstår ju givetvis att det är olika beroende på var i landet man ligger. Frågon borde vara ställd om det fanns en tjänst när man se att det blommar just där man har sin båt. :-) Jag ligger för övrigt i Björholmen (Nordvästra Tjörn) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
labbibia 3 Postad 10 Maj , 2013 Får man SMS även när den gröna ryamattan sätter sig? :-/ Var med och tog upp en stor stålbåt igår, (Sthlms skärgård) och den såg verkligen ut som en ryamatta under vattenlinjen........ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser