Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024
Fyrtornet

Sea ray 270

Rekommendera Poster

Funderar på en sea ray 270. För och nackdelar med den ni som äger eller har ägt en sådan. Finns det några årsmodeller och motorer man bör undvika. Vad finns för andra anlternativ?Tacksam för lite köpråd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena! Finns ju ett antal modeller av 270. Du kanske borde skriva om det är i början på 90talet eller slutet på 90 talet du är inne på?

Den bredare av dom är att föredra om du vill ha en båt för att kunna bo bekvämt i. Den smala har dessutom ingen Riktigt förpik. och ingen dinette.

/Tobbe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte mig en från 1995-1998. När kom den breda modellen? vilket motorlaternativ är bäst?  

Går det att sjösätta en sådan med trailer och personbil?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Breda modellen kom 1998 vilken är att föredra. Den extra bredden gör mycket. Den äldre går iofs att få mycket billigare. Motorval att föredra är 7.4L V8. Gärna MPI. Med dubbla V6 är det väldigt trångt i motorrummet

Sjösätta med personbil går men upp kommer du inte och stopp tex mitt på rampen får du nog inte heller. Troligen stannar hela ekipaget när båten okontrollerat förhoppningsvis hamnat i vattnet. Så man kan väl säga att personbil inte fungerar.

En stor(tung) fyrhjulsdriven pickup med lågväxel fungerar bra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, har sett att vissa har t.ex en VP 5,7 efi blir den för klen till denna båten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En 5.7 är för klent. Visst det funkar men...

 

Ang lh båtar så vet jag inget om dom. Dock reagerat på att de erbjuder mycket båtar som ej går att CE-märka. Visserligen är CE-märkningen inget jag själv bryr mig om men ett företag måste ju följa reglerna

 

270.n dom erbjuder bör du avstå. Som tydligt syns så är inredningen sönderbränd. Resten av båten lär var likadan

Båten ligger utan kapell. Mao ägaren bryr sig inte

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej helt klart så ska du ha den breda modellen och med 7,4 motorn har själv en 2000 och är mycket nyd med den har du några frågor så hör av dig bor du i skåne kan du få titta på min

lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK...får kolla på en sån. Vad har du för bränsleekonomi/kostnad men den motorn (7,4l MPI)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog mig nöjet att ringa en av säljarna på HL-Båtar. Men först...

Jag har vart runt en hel del i Florida och kollat båtar under semestrar samt hanterat mycket importbåtar som kommit hit till Sverige i ca tio års tid. Den där inredningen ÄR sönderbränd och om HL båtar säger något annat så har du svaret på din fråga om dom är seriösa eller ej

Massa mögel på dynorna också. Ej smuts. Inredningen är mörkare på ovansida ryggar. Detta är inte smuts utan bränt. Locket till VHF.n talar också sitt tydliga språk om hur solen gått åt båten och att den legat utan kapell. 

Kollar du på bilderna i ruffen så ser du även att det är fuktskador i inredningen i fören längs sidorna

Som tidigare nämnt så syns det att båten ej är skött. Hade de använt kapell så hade inredningen inte vart bränd och möglig. Skrovet och överbyggnad är garanterat väldigt solbränt. Kanske går att rädda med våtslip men ibland hjälper inte ens det

Detta är bara det lilla man ser på dåliga bilder. Verkligheten är garanterat mycket värre

Att de lägger ut en sån här båt utan att nämna dessa stora synliga uppenbara fel är rent utav korkat och det säger mig att det är en firma man ej bör göra affär med. Hade de viljat ha förtroende så hade de sålt den som ett lättare objekt. 

När jag talade med säljaren så vet han väldigt lite om båten men ändå påstår han att inredning mm är fin. Inte alls bränd eller fuktskadad. Båten behöver bara en liten vanlig vår rekond och han pratar om någor mirakelmedel som tar bort allt...

Båten har inte gått 26 timmar som de uppger i annonsen. Motorn har gått 26 timmar efter totalrenovering. Dock vet dom inte vad som är renoverat eller bytt på motorn när man frågar. Likaså hävdar han att drev och sköld  troligen är renoverat för det görs ofta som paket när man renoverar motorn??? Sånt skitsnack! Inte ens något som ägaren uppgett utan bara något han slänger ur sig

Tydligen är det lite bråttom att slå till då de är en annan och rycker i båten. Kanske e du :)

277000kr är INTE ett bra pris för den båten och min uppfattning om LH-båtar efter idag är att de är skojare. Är du ändå sugen på denna båt så finns den säkert att hitta på nätet så slipper du LH-båtars pålägg

Vill du ha en riktigt fin båt så skall du leta en sötvattensbåt i USA men då får du betala mer än vad du får ge för en 270 i Sverige men du får med största säkerhet en finare båt

Ska du leta billig båt i USA så är det svårt att hitta rätt. 

Om du har frågor gällande båtimport mm så får du gärna maila eller ringa mig

Har två kompisar som haft denna modell och den är riktigt trevlig

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte samma erfarenhet av att bedöma båtar.

Men har bott ett drygt år i USA, två somrar, kan bekräfta att solen tar något otroligt på inredning i sittbrunn...

 

En annan grej, köper detta företag båten eller köper de åt dig?

Jag undrar, för är du köparen så står du själv all risk...

Annars gäller konsumentköplagen. Importföretaget ska bl.a. CE märka båten mm som tex bygga om 110V systemet till 230V plus dokumentera det. Osv...

 

Jag tror, baserat på hur lite båten ändå kostar, att du är köparen!

 

För moms 25%, några procent tull och frakt, bara frakt är väl minst 40' , så landar vi på 100' inkl lite till lokal handlarare, täckning osv.

Vinst 20% så har de prutat ner båten till halva ditt pris i Sverige?

 

Du borde kunna hitta en bra båt som ligger närmare tycker jag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok ...såg igen på bilderna och det verkar som det är nåt sot eller mögel på dynorna invändigt....lite skumt faktiskt.

 

Annan som rycker i båten måste vara jagsmileyslängde iväg ett mejl med lite frågor igår. Slängde iväg ett till idag och då säger han att jag bör ringa för att få förklarat hur ett köp går till  och att det är flera som ringt på båten...måste vara du..Haha!

Ska nog först kolla om jag hittar någon båt i sverige.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är jag som är köparen ja så måste det vara. Det kanske inte lönar sig med tanke på det som tillkommer för att få en bra båt . 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Menade bara med min matematik att i USA köper du en båt för 50% av det du är beredd att betala i Sverige ( eller Skandinavien för jämförelsen )

 

Då måste båten vara extremt bra för att det ska löna sig att lägga på för att få hit båten... Dyrare båtar är nog mer prisvärda inkl tillägg?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som en typisk Floridaimportör! Många saker ändrar sig över åren, men Floridaimportmarknaden är sig lik.

Håller för övrigt med Funkis om skicket på en Floridabåt efter bara några säsonger.

Det finns en enkel regel när man diskuterar begagnade båtar från Florida:

-Köp dem inte!

De ser fina ut på bilder, säljaren brer på med hur fina de är egentligen, ja den ena lögnen värre än den andra. Och det är ALLTID ett jädrans drag just nu, flera spekulanter på gång. Om du ska ha båten måste du bestämma dig nu, annars släpper jag den till en annan.

Sanningen är att motorerna är totalt sönderrostade, sittbrunn sönderbränd och inredningen fuktskadad av den höga saltstänkta fuktigheten. Plus att båtarna används året om.

En annan sak man bör ta i beaktning rörande Florida. Många marinor är av typen Dry Marina, dvs de lyfter upp båten efter varje tur. Tror ni de spolar rent hela kylsystemet varje gång? Eller kan de bli så att 4% saltvatten dunstar bort i kylkanaler och skapar den perfekta rosten?

Som sagt det finns några grejor man ska hålla sig långt, långt ifrån. Floridabåtar är en sån grej.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...