Amanda31 21 Postad 28 April , 2013 Kryssdurk i teak är snyggt. Finns att köpa hos Erlandeson Trade. Men svindyrt. Har ni tips på snygga durkalternativ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 240 Postad 29 April , 2013 Teaktrallar är tunga, i min båt har jag bara målat durken ljusgrå. Tycker det blev snyggt. I förra båten hade jag skruvade tunna teakribbor, det var också snyggt. Vägde lite, och det är ju bra. Men, det var svårt att underhålla samt risk för läckage pga skruvhål. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amanda31 21 Postad 29 April , 2013 Ok. Håller med om tyngden. Det finns två varianter hos Erlandson. En lite lättare. Har också ljusgrått målat nu. Snyggt men lite halt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 29 April , 2013 Snyggt, ja men opraktiskt att hålla rent och gör ont i fötterna att stå barfota på. Falskt teakdäck är behagligare, 4 mm teakribb som epoxilimmas mot tunn plastskiva och nåtas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 29 April , 2013 Fast man måste nog ha lite halksyddsmedel i färgen, vilken metod man nu väljer. Min sittbrunnsdurk har också varit målad med ljusgrå halksyddsfärg. Men det var länge sen. Håller just nu på med lite reparationer och uppfräschning i sittbrunnen som kommer att avslutas med att jag målar durken med ljusgrå Interdeck. Har målat däck mm på några båtar genom åren och fö r min del har det fungerat bra. Kryssdurk har väl egentligen ett annat namn. Har funderat en del. Greating är ett ord som kommer för mig, men jag är inte säker. Såg nån beskriving för inte så länge sen på hur man enkelt tillverkar en dylig. Tyvärr har jag ett väldigt bra minne - men kort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 29 April , 2013 Jag tror det bara kallas bara trall eller rortrall. greating är mellandäck/plattformarna i maskinrummet, typ toppgreating, mellangreating. Svenskt uttal: gre-ting Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
velum_navia 46 Postad 29 April , 2013 Ett tips... http://www.nordicteak.se/index.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 240 Postad 29 April , 2013 Nä, det gör inte ont i fötterna upplever jag det. Dessutom gör den täta färgen det mycket lätt att hålla rent, inget fastnar. Det är halkskyddspulver iblandat precis som Toaen skrev. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 29 April , 2013 Det är trall som jag tycker gör ont, färg bra och praktiskt. Har sett Bergo-plattor användas, inte riktigt båt-aktigt men fungerar. Jag ar hälften massiv teak och hälften exklusivt trallvirke som är räfflat, red hardwood eller vad det heter. Väldigt bra att stå på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amanda31 21 Postad 30 April , 2013 Var det något särskilt man skulle lägga märke till på denna länk? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser