HakTho 0 Postad 28 April , 2013 På vår Winga 30 sitter en bronspropeller som behöver rengöras. Hur görs detta lämpligast? Vidare ska jag förse den med en ny zinkanod, då den var borta när vi tog upp båten i höstas. Kanske därför propellern ser ut som den gör... Den sitter på en TAMD41B och anoden monteras i änden på axeln. Några tips inför monteringen? Mvh // Håkan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 28 April , 2013 Frågan har varit uppe tidigare och man har konstaterat att propellern håller sig snyggare utan anod. Jag har ingen anod på min propeller och den är alltid ren och fin, grannen däremot har som du en anod efter muttern på axlen och habs brukar se ut som din eller ännu värre. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HakTho 0 Postad 28 April , 2013 Jaha, ok. Det visste jag inte. Hur förhindrar man då att propellern äts upp? Och ska jag inte bry mig om att göra den ren? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
velum_navia 46 Postad 29 April , 2013 Jag gjorde rent min bronspropeller med att lägga den i en lösning som var 1 del ättiksprit och två delar vatten. Efter ca 1 tim så hade snäckorna mjuknat och det var lätt att göra rent den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HakTho 0 Postad 29 April , 2013 Det sitter inte snäckor på propellern, utan snarare ärg. Ska det tas bort eller ska jag låta det vara? Förutom det estetiska i att ha en skinande propeller vid sjösättning finns det kanske andra fördelar med att rengöra den? Det är väl en form av nedbrytningsprocess av materialet när detta uppstår? Jag tänker, rost på bilen vill man ju slipa bort och behandla ytan så det inte förvärras. Men det kanske inte är applicerbart i detta fall? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyAnnila 2 Postad 30 April , 2013 Jag hade polerat upp propellern. Vår proppeller hade gammal antifouling och ett epoxi lager som hade börjat ge med sig, det var gropigt och fult. Vi var rädda för att propellern skulle börja kavitera om större sjok lossnade. Epoxin och färgen slipades bort med en hård lumptrissa på vinkelslipen, sedan polerades den för hand med Autosol. Skiner som solen i Karlstad nu. Möjligt att du kan polera bortbärgen på samma sätt. Vi har tidigare inte haft anod på propellern, men i år har vi det på propellertillverkarens inrådan (Brompton). Har inte märkt någon åverkan på propellern pga avsaknad av anod. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
velum_navia 46 Postad 30 April , 2013 Ok, men det funkar även att ta bort ärgen Det bubblar som en häxbrygg.. Efter så använde jag Autosol och putsade upp den med. Den blev som ny! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 30 April , 2013 Tror att principen är att zinkanoden skyddar propellern mot s.k. avzinkning, d.v.s. att bronset kan bli sprött och rödaktigt annars. Men det rödaktiga är legeringens koppar som har skapliga antifouling-egenskaper. Ytlig avzinkning motverkar alltså beväxning men ger försvagat brons om det går för långt. Liknelsen med rost skulle jag hellre ersätta med en ärg-liknelse, exempelvis koppartak blir ju gröna av ett ärgskikt som sen sägs skydda mot ytterligare ärgning. Min bronspropeller* utan zinkanod blir litet grönärgad och det låter jag därför sitta kvar. Sen kostar ju zinkanoder en slant varje år, sparar man in den så får man råd med en ny propeller tidigare. Förhoppningsvis året innan propellern brister sönder av avzinkning. *) En minst 35 år gammal saltvattenkörd propeller med variabel stigning istället för backslag. Själva propelleraxeln är också av gulmetall/brons vilket nog minskar eventuella galvaniska problem. Gissar att har man som du en RF-axel så märks kanske avzinkningsproblem allra först i kontaktytan mellan propeller och axel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 30 April , 2013 Min propeller var ju endast 25 år gammal när den byttes i samband med motorbyte och jag såg inga problem med avzinkning, och propellerhandlaren bytte in den med glädje. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 30 April , 2013 Pentax: Blev nog en hyfsad zink-slant sparad under de 25 åren, förutom allt jobb och insparat motorbränsle p.g.a. obeväxt propeller [samtidigt är väl avzinkning lömskt, hur fasen avgör man egentligen omfattningen på enklaste sätt utan riskera att förstöra nåt? När det gäller skrovgenomföringar brukar det rekommenderas att helt enkelt sparka på dem innan sjösättning för att avslöja försvagning. Men sparkar man bara en smula för hårt på en tillräckligt frisk genomföring kanske mikrosprickor istället uppstår utan att det råkar brista helt, hur vet man kort sagt att sparken är precis lagom hård för att garantera åtminstone kommande säsong i vattnet? (Att skrapa en djup rispa genom ett eventuellt ärg-skikt kanske kan ge en ledtråd för den med riktigt gott färgseende?) Vete katten, borde finnas bättre metoder för detta kan jag tycka, för de här bilderna förskräcker?] Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser