S340 0 Postad 28 April , 2013 Har förut läst att KAD moterer som rycker vid kallstart oftast beror på läckande spridare. Någon som är påläst på området? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 289 Postad 28 April , 2013 Det är en Volvo. Dom ryker Skämt åsido(även om det ligger något i det). Att de ryker vid start beror i regel på att kompressorerna går in för att ge motstånd för att motorn snabbare skall bli varm vill jag minnas Läckande spridare brukar ge spridarknack så det kan du nog utesluta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
S340 0 Postad 28 April , 2013 Har hitills åkt med fyra olika KAD 44:or i min båtkarriär och ingen har rykt lika mycket som dessa vid kallstart så något skumt är det nog. Att kompressorerna ska göra att dom rycker mer känns ologiskt, läckande spridare känns mer logiskt, eller en EDC box som matar på ordentligt med bränsle vid kallstart.. Bräönslet kan jag också utesluta för jag har prövat alla olika som finns Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 289 Postad 28 April , 2013 Ja när du har tidigare motorer att jämföra med så är det ju glasklart att något e skumt Ang kompressorerna/kallstart så blir det lite mer rök pga motståndet de ger Klart att spridarna kan läcka ytterst lite dock hörs det ganska snabbt och tydligt om det blir mer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
S340 0 Postad 29 April , 2013 Ska pröva att koppla ur kompressorernaoch se om det blir någn skillnad. Visserligen ger dom ett motstånd/belastning som gör att motorerna får jobba lite mer och skulle kunna ge mer rök, samtidigt knufffar dom in ordentligt med luft.. EDC boxarna känns vid närmare eftertanke orimligt då det är samma fenomen på båda maskinerna. Dom drar inte en droppe olja eller vatten så att det har med bränslet att göra är nog ingen tvekan. Spridarknack är nog inte det lättaste att höra just vid kallstart då kompressorerna väsnas så f..b! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
S340 0 Postad 30 April , 2013 Har hört mig för mig för lite med yrkesfolket och det i särklass vanligaste är att spridarna blir lite slitna och står och smådroppar efter att man slagit av maskin. Därav svartrök vid kallstart innan dieseln som lägger sig uppe på kolvarna är bortbränd ur förbränningsrummen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser