Gå till innehåll
tisdag 05 november 2024
Barmeister

Styrarme AQ270 strejkar

Rekommendera Poster

Direkt efter sjösättning ingen roderverkan! Visar sig att styrarmen som är fäst till drevet inte greppar. Finns ingen skruv att dra åt ocg hissar att grepptänderna är slut i styraremn och/eller dess fäste.

Frågan är då: Kan jag byta styrarm eller kansek jag också behöver byta där armen ska sitta? Måste båten torrsättas igen?

Verkar heller inte lätt att hitta delar vid en snabb sökning...

Bifogar två bilder

post-10012995-1394237480,8481_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bild två, närbild: Bulten som syns med kabeln sitter inte löst, tvärtom men styrarmen går att dra höger/vänster med handkraft, dock följer alltså inte drevet med.

Stort tack på förhand

Tina & Martin

post-10012995-1394237481,1803_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Styramen har förmodligen suttit löst en längre tid. Styraxeln på styrgaffeln är gjord av aluminium, och har ett splinesförband till styrarmen. När armen sitter löst, slits splinesen på axeln, tills det går så långt att armen rappar på axeln. Förmodligen räcker det inte att dra skruven som klämmer fast armen på axeln. Ni måste nog byta styrgaffel, och då måste båten upp på land, och drevet demonteras.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Rollen och tack för ditt svar. Låter vettigt det du skriver.

Vet du om det går att ta bort styrarmen utan att lossa styrgaffeln, allt för att kolla skicket på de båda eller måste drevet bort?

Vidare, anser mig inte vara helt oteknisk och undrar om en lekman kan lossa drevet själv för att sedan byta styrgaffeln?

Tack på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Drevet måste bort. Sen drar man styrgaffeln neråt ur bussningarna, och tar bort styrarmen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inte tekniskt svårt att demontera drevet, men grejerna kan sitta ordentligt fast. Slå inte på upphängningstapparna med någon hård dorn, då kan de fastna ännu värre. En koppar eller mässingsdorn är bättre. Det kan vara lite marigt att få tillbaks drevet. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. Drevet måste inte bort för att demontera styrgaffeln. Ta bort ansatsskruvarna som håller styrhjälmen och ta bort den så kan du dra ner gaffeln tillräckligt långt.

Ingemar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack alla som svarat men måste ju säga att Ingemars svar gjorde mig gladast trots allt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ny styrgaffel och styrarm införskaffad. Allt utan torrsättning: Skönt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...