Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
Kenneth_S

Bredd Nidelv 28...?

Rekommendera Poster

Kollar på en Nidelv 28, och undrar över bredden på den. I tekniska datat står det 3.05 meter, och det är ju på det bredaste stället strax innan mitten. Min fråga är: Är den de facto 3.05 meter, eller är den (förhoppningsvis) lite smalare än det? Frågar p g a att vår nuvarande båtplats är 3 meter bred... Går det att trycka undan stolparna dessa 2,5 centimetrarna åt vardera hållet ? Stolparna står plintade i dybotten...

Vad tror ni - Är den exakt 3.05 meter, eller kanske lite smalare?

Ser fram mot era svar...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är den siffrar tillverkaren uppger så den lär stämma. Allt annat vore konstigt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänkte bara om de möjligen drog upp siffran, om den var 3.03 eller 3.02 eller så... Så att de fick en jämnare siffra...

Akterstolpar, är de knuffbara en bit i sidled tro? Står på dybotten...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Brukar inte vara några problem att trycka till stolparna så man kommer in på en plats som är lite smal. Passa på när inte båtgrannarna är där så dom inte blir sura för att deras plats blir lite smalare.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Jag tror inte att det är några problem att få in båten på platsen eftersom den bredaste punkten på en båt brukar vara i höjd med avbärarlisten, sedan har du ju en slutning på skrovet som går inåt ner mot vattenytan, men däremot så är det inte sagt att du kommer att få väldigt mycket plats kvar mellan bommarna.

/Wahlis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo fast nu är det stolpar på platsen fattade jag det som

5cm lär inte vara några problem. Stolparna fjädrar alltid. Bara att köpa :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En sak att kolla upp är det verkliga måttet mellan stolparna. I hamnen där jag ligger är det nämligen c/c-måttet som är bredden de går ut med.

Men med tillräckligt med fart går allt :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grejen är oxå den att man vill ju inte gärna stöta sig med dem i styrelsen, i hamnen... Platsen är 10x3 meter, och jag är inte riktigt säker på att de tycker om att jag brôtar in med en 5 cm bredare båt... Vi har ju inte så många båtar i vår hamn, och på storbryggan är det bara 50 platser...  Varpå båtplatsansvarige ligger tre platser från mig... Men jag vet samtidigt att det ligger ett par båtar till på vår storbryggan, som är strax över tre meter i bredd, och de har tryckt ut stolparna lite grann... Då är min tanke att 2,5 cm på var sida inte är så mycket... Även han som har platsen bredvid mig har tryckt ut sina stolpar en bit... Jag får se. Jag vill ju som sagt inte stöta mig med dem i styrelsen...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...