Gå till innehåll
söndag 17 november 2024
Exalibour

johnson 55hk 80tal

Rekommendera Poster

Hejsan! 

Jag skulle vilja ha en bild på förgasarsidan på en johnson 55 tidigt 80tal.

Det är så mycket fjädrar och grejer som jag är osäker på hur dom ska sitta.

Så en sprängskiss visar ju inte så jätte bra hur det ska sitta.

Men skulle bli väldigt hjälp om någon med en ungefär samma motor skulle kunna

ta lite bilder på sidan vid gasreglaget och allt.

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Råkade nyss ta lite före-bilder på min Evinrude 50 från 1983 innan ett litet renblåsningsprojekt.

post-10012234-1394237480,722_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tusen tack. Dom hjälper mig en hel del. Skulle gärna vilja ha ännu fler bilder om du eller någon annan har. Tänkte fråga lite om din choke. Har du den till en knapp eller har du den så den styrts automatiskt ? 

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Choken på min motor aktiveras av solenoiden som du ser ungefär i mitten av den andra bilden. En rund grej som är kopplad till en rosa ledning.

Den aktiveras genom att trycka in startnyckeln samtidigt som man vrider till startläget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaha okey. Min har dom kopplat till en separat brytare. Så att man håller in en knapp smatidigt som man vrider om nyckeln så slår den till. Skulle du kunna göra en lite filmsnutt och skicka den till min mail när du drar igång din motor. Sedan skulle ja vilja ha en liten filmsnutt när du knäpper på choken när motorn inte är igång. För ja tror min choke inte drar på riktigt som den ska. 

Mvh 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det tar ett tag innan jag har läge att starta, förgasarna är på väg till ultraljudstvätt och isen ligger i vikarna ännu här i våra trakter :-)

Solenoiden ger ifrån sig ett tydligt klick när den aktiveras. Om måsarna råkar hålla käft så hör man det även med motorkåpan på...

Man kan testa genom att koppla 12 volt direkt till kabelskon på solenoiden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det vet jag. Så det ska vara en kabel mellan startrelä/solenoiden till choken då ? 

Mvh Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här är en bild på min Johnson 55 från 1980. en fjäder som jag är osäker på dock och det är den från gasen som kanske syns om man zoomar att den hänger lös. Hoppas de är lite till hjälp iaf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du menar så att choken slår till varje gång du kör startmotorn? Det lär inte funka något vidare, de här motorerna blir lätt sura om de får för mycket choke. Att choka en sån motor när den startas varm är ett misstag man lär sig undvika :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ser tyvärr ingen bild. Du kan maila den till mig på Jonas_ahlgren@live.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såhär ser min förgasarsida ut någon som

Ser något fel? Känns som att choken inte slår

Tillbaka riktigt.

post-10023034-1394237484,9195_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...