Lusasken 0 Postad 27 April , 2013 Hej.Jag har blivit ägare till en bianca27 med original mast (Guldeloxerad Selden)Det bästa dom gjort enligt Selden.Masten är hel och utan synliga skavanker ,sprickor osv.den har även maststeg som jag tagit bort för att kontrollera slitage runt hålen det ser bra ut.Men masten är grånad och solblekt och allmänt ful.Kan man spraymåla den med silvergrå färg eller tror ni jag måste byta mast.Mast och båt från-73.stag och vant nästan nya. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 28 April , 2013 Grattis till den nya båten. Ägde och seglade en Bianca 27 i 20 år. Att byta mast är ju inte gratis. Möjligtvis kan en ny mast en aning bättre funktioner i vissa detljer. Själv hade jag inte bytt mast bara för att yskicktet är lite slitet. Måla masten är ju ett relativt billigt och snabbt utfört alternativ , så det är nog det jag valt. Sen om jag hade målat med spryfärg vet jag inte - det kanske är ok. Fast det finns mång andra bra färger. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tompelompe 74 Postad 28 April , 2013 Om riggen är för gammal och behöver bytas eller inte är svårt att svara på, skicket kan ju säga något om hur dom förra ägarna skött om masten. Jag skulle nog låta en professionell riggare kolla mast och rigg. Det finns något som heter 10-års regeln, det innebär att man inte får försäkra en 10 år gammal stående rigg. Detta gäller dock inte i Sverige men kan ju ge en fingervisning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sorken88 0 Postad 28 April , 2013 Grattis till båtköpet, har själv en och är mycket nöjd. Min har även den en gammal Seldénmast som är eloxerad, och det har fungerat finfint. Det viktiga är att ta bort sådant som är böjt eller på något sätt visar på åverkan. Har också nya vant och stag, har även bytt trissorna till fallen. Det var intressant och något komplicerat, då jag bytte från vajer till lina. Trångt! Sen kan man ha sprillans nya grejor som går sönder,, den slumpgeneratorn kommer man inte ifrån. Om du inte skall ha maststegen, så sätt gärna popnitar i hålen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lusasken 0 Postad 28 April , 2013 God morgon Tommy och alla andra o tack för visat intresse för mina mastproblem.Om jag nu väljer att måla om masten vilket det antagligen blir tillsvidare,har ni något förslag på bra färg spray eller pensel(silvergrå?Vad gäller försäkring 10-årsregel, tror jag mej hört att det bara gäller stag och vant,alltså ej mast.Jag vet att GunnarEilaentog upp ämnet för något år sedan. Ha en skön Söndag! Mvh- Marty. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 28 April , 2013 Är maströret inte skadat - i nån större omfattning - så fungerar det säkert i många år. Fast det är väl läge att besikta infästnigar i masten mm ytterst noggrant. Stående och löpande rigg behöver man ju byta ut efter hand. Fast 10 år är en kort tid för de påfrestningar som riggen utsätts för med de seglatser som de flesta av oss utför. Om man bara ägnade sig åt att segla jorden runt eller likanade de gånger man kastade loss från hemmahamnen, borde man nog byta riggen betydligt oftare än vart 10:e år. Nu är inte jag nån färgspecialist, men jag har använt typ Hammarlack i olika kulörer för en del olika ändamål. http://de-ijssel-coatings.se/ säger ju att deras färg är avsedd för bl.a master. Den färgen lägger du ju på med rulle och går att få i stort sett vilken nyans som helst. Har för mig att jag läst om några som målat sina master både svarta och vita. Det kanske finns färger speciellt för aluminium!? Målade mina flagnade vinchantag med vit Hammerit för ett tag sen. Har dock inte utsatt dem för nån påfrestning ännu, så utvärderingen får vänta några år. Fabrikslackeringen klarade inte ens fyra. http://thallatha.blogspot.se/2013/04/vinschhandtagsrenovering-ligth.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 207 Postad 28 April , 2013 Jag skulle nog inte ge mig på och måla en mast. Att måla aluminium är ju lite vanskligt och det finns en risk att det flagar och har sig. Istället skulle jag prova att ge den lite paraffin-olja, och låta den bli så blank den blir. När masten står på båten ser man inte hur matt den är. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 28 April , 2013 10-årsregeln finns i de länder där de inte mastar av på vintrarna. Något som nu brer ut sig i Sverige också. Vi som mastar av har ju bra koll på hur riggen mår och kan åtgärda fel årligen. Att ha masten uppe på landbacken ger också extra påfrestningar på riggen och dess infästningar då båten ju inte kan svänga med masten i vindbyarna som den gör i sjön. Hoppas verkligen inte att så många börjar ligga med masten på vintertid i Sverige så att våra försäkringsbolag börjar med 10-årsregeln här. Gör man det så bör man i alla fall ta ner masten var 3:e år och kolla över allt noggrannt och dessemellan skicka upp någon på inspektion i båtsmansstol enligt info från riggexperter (tror det var Benns) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 28 April , 2013 Cia Tror du verkligen att alla som mastar av, har koll på i vilket skick riggen är - det gör inte jag. Tommy som legt med mast på - både på land och i sjön (året runt) - i mer än 20 år Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 28 April , 2013 Normal håller nog en mast väldigt länge. Man bör dock ha koll på några saker. 1. Värst är nog om man har tex svetsade spridarfästen, risk finns att det kan bli sprickor runt dessa (Nitade fästen är mycket bättre och det kan gå att byta till det innan det spricker)- 2. Sedan skall man se upp med korrosion där olika material möts 3. Fästena för där vanten går in i masten kan spricka även dessa kan lätt bytas. Bla Selden har info om detta på sin hemsida. 4.Stående riggen, bör bytas så fort kardelar går av eller viren har blevit vikt eller bucklig. Finns även en risk att under rullfocksprofilen viren kan ha blivit vriden/tvinnad, då måste den bytas. Men om själva maströret är utan tekniska problem ser jag ingen anledning att byta. Att måla en Al-mast bör gå att göra, tex många swan.båtar har ofta målade master, men jag tror man bör veta vad man gör och ha rätt färgsystem, annars kan resultatet bli helt misslyckat. Man bör dessutom aldrig slipa i elogseringen, då förstörs korrosionsskyddet, inte ens då man tänker måla om masten ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 28 April , 2013 Nej, det tror jag inte men det behöver vi inte tala om för försäkringsbolagen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 28 April , 2013 Grattis till en fin båt, det är en väldigt harmonisk båt, jag ångrar inte mitt köp en sekund. Jag hade trämast som till slut gav upp. Nu har jag en Maxi 84 mast som ska ersätta. Jag pratade med några olika som brukar ha bra koll och finns det inga sprickor eller korrosion så ska man inte behöva tänka på livslängden. Betr stående rigg så är det främst en del engelska försäkringsbolag som kräver byte vart 10:e år. Anledningen är mycket enkel, de såg i sin statistik att äldre riggar ofta havererade. Kan ha att göra med engelskt väder, hur de seglas eller att många ställs på botten vid lågvatten. Exakt varför vet man inte. Jag hade ett långt samtal med en engelsk försäkringskille. Det har inget med att göra med om man mastar av årligen eller inte, för de som mastar av gäller samma 10-års regel. Försäkringskillens åsikt var att av/påmastning sliter mer på riggen. Svenska försäkringsbolag har ingen åsikt alls i frågan. Vill man besiktiga sin rigg ordentligt så hyr man en skylift och besiktigar riggen på plats. Betr. målning av mast så kan självhäftande plast vara ett alternativ. Jag pratade med en skylmakare och han trodde absolut det skulle vara hållbart, titta hur bra det håller på bilar mm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mersey 3 Postad 29 April , 2013 Hej! Jag lackerade om en mast för ett antal år sedan. Jag använde silvergrå sprayfärg avsedd för aluminiumfälgar. Resultatet blev så bra man kan begära på en gammal mast. Det flagade inte på de 7-8 år jag därefter hade kvar båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jansan 1 Postad 30 April , 2013 Mastbrott beror uteslutande av felaktigt (oftast för löst) ansatta stag o vant! Pumpar masten så kan det orsaka materialutmattning. Men...då är riggen för löst ansatt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Consensus 5 Postad 30 April , 2013 Även en hårt ansatt rigg kan pumpa. Det är mycket vanligt bland enkelspridarriggar med svepta spridare utan främre undervant. Vinden från sidan skapar denna effekt, redan i låga vindhastigheter. Enda lösningen är att störa luftflödet runt masten, typ den sprial man ser på skorstenar, eller en smal remsa segel man hissar i likrännan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 30 April , 2013 Jag hade en segelbåt som fick knäck på masten vid spridarinfästningen. Kändes sådär halvkul att dra upp fulla ställ på den. Jag lät en firma titta på den, de sa att det var ok. Jag kom aldrig över det där utan sålde hela båten istället. Knäcken syntes om man la ögat mot likrännan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser