Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
hitmaker88

Kompensation för mörkade motortimmar?

Rekommendera Poster

Hej,

jag hämtade igår (2013-04-26) en Maxum 2400 SC3 av 2009 års modell som jag köpt av en båthandlare. Diskussionen innan köp har handlat om priset då skicket varit bra på båten. Handlaren uppgav i sin annons på Blocket.se att båtens hade ca 90 motortimmar och jag har även pratat med den förra ägaren av båten som intygar att båten hade gått 90 timmar när han bytte in den hos handlaren i höstas.

Då det låga antalet timmar var en del av prisförhandlingen blev jag mycket besviken då jag idag, efter en 45 mil lång resa enkel väg med trettiotrailer, upptäcker att timmätaren i båten visar 161 timmar! Inget motorbyte är gjort i båten och jag vänder mig därför till säljaren med krav på ekonomisk kompensation. Tyvärr får jag kalla handen av denne som menar att det spelar ingen roll, 160 timmar är ingen fara.

Min fråga till detta erfarna forum blir tvådelad:

1. Borde jag inte ha rätt till ekonomisk kompensation (jag kan bli tvungen att driva detta juridiskt, så frågan är uppriktigt ställd)?

2. Om ja, hur stor bör kompensationen vara (5-10% av köpeskilling, mer eller mindre)?

Tacksam för er input!

post-10021419-1394237480,2999_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du vill ha en spontan åsikt så tycker jag det vore rimligt med någon typ av kompensation. Svårt att gissa kronor och ören men jag tvivlar på att det är stora belopp. På en nyare båt kanske det har större relevans än en båt som är 20-30 år gammal, då är skicket över lag av större betydelse än +-70 motortimmar. Hoppas fler kommer med åsikter för att hjälpa dig.

Då du köpt av en båthandlare har du rätt att häva köpet. Nämner du det för säljaren borde han spetsa öronen.

Antar att du gjort en hel del research och letande innan du köpte just denna båten. Därmed borde du själv ha en bra uppfattning om prisbilden, väger du in motortimmarna vad anser du då själv är en skälig kompensation.

/Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan kräva ...men inte alltid få..!

Fel rätt bra dåligt högt lågt minus plus ....osv !

Upp till dig att avgöra och förhandla ...!

Finns ingen mall för det du efterfrågar .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fattar inte... köpte du båten i alla fall, eller vill du ha kompensation för att du känner dig lurad och reste i onödan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det verkar som affären är genomförd eftersom båten är hämtad.

Köpt är köpt, svårt att komma efter och klaga.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Konsumentköplagen är stark och eftersom du köpte via firma så har du den i ryggen; lagen alltså. Uppger man 90 timmar så gör man det eftersom man anser det vara en såpass viktig och intressant uppgift att den skall locka till sig köpare.

Då är det det som gäller.

Kompensation skall du ha, punkt!

Kolla www.batjuridik.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klart som korvspad att Du ska kompensation. Det säljaren har gjort sig skyldig till är ju en ren lögn. 70 timmar mer är  nästan två säsongers normalåkande. Spelar ingen roll enl. säljaren, lögn igen!

Har Du nåt avtal där det står specat om just timmarna? Ingen friskrivningsklausul från säljaren om uppgifterna för båten i övrigt stämmer eller inte?

Jag anser dock Du ska stå på Dig med kompensation till fullo!

/Moltas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bara en liten undring!?

70 timmar mer är  nästan två säsongers normalåkande.

Installerade en ny motor för något mer än ett år sen. Såg när jag var ute förra veckan att motorn hade gått ca 70 timmar. Dvs på ett år. Då är min båt en segelbåt och jag seglar i huvudsak.

Använder man normalt inte motorbåtar!?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Toaen kanske inte har märkt att motorbåtar går fortare än segelbåtarcool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kompensation till fullo

Är det två nya fendrar , eller !

Hur och vem värderar 70h ?

Sen har nog försäljaren garderat sig mot evt tyckfel i annonsen .

( personligen skulle jag föröka få till en stor service på motor och drev som kompensation , någon har ju kört dessa timmar 'gratis' )

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst e det så, hadde varit en bil så vore det ganska lätt att skilja på tex 90.000Km, och 160.000Km och därigenom också priset.

Dock tycker jag att i stort sätt 2 års motortimmar vid normal körning är av väsentlig betydelse och skall därför också speglas i priset.

MEN, det absolut viktigaste är om säljaren har lurat dig som köpare eller inte. Nära på dubbla timmar mot vad han har sålt båten med, borde tom kunna betinga hävning av köpet.

Kolla ditt köpekontrakt samt eventuella E-mail korrespodanse där det tydligen framgår att båten har solds med 90 timmar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom affären är genomförd mellan ett företag och en privatperson kan du ta kontakt med en konsumentrådgivare i din kommun. De hjälper dig med vad som man kan, får, bör, ska... Och det är gratis.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det säkert att mätaren visar faktiska motortimmar och inte bara timmar då tändning varit påslagen?

/Wahlis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

160 tim är väsentligt mer än 90!

90 är 30tim per säsong vilket är normalt semesterbruk. 160 är 55 per säsong vilket börjar närma sig mycket. Då har de troligen kört varje helg och rejält på semestern.

Att båthandlaren uttrycker sig som du påstår är helt förståeligt eftersom hela båtbranschen är rakt igenom oseriös. Men om du inte betalat och hämtat båten ännu, ska du ha minst 5% helst 10% nedsättning av pris.

Är affären redan genomförd och du hämtat hem båten, tycker jag att han kan få skicka ned någon dyr plotter eller en massa bottenfärg eller något annat han kan ta på firman.

Båten på trailern ser fin ut. Just den där modellen går otroligt bra i sjön också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Tror det spelar mindre roll om affären är avslutad eller ej. De uppgifter som man baserar ett köp på skall hålla hela vägen ut; också gälla efter att köpet är i hamn.

Ha is i magen och om inget funkar; häv köpet!

Ta hjälp av en jurist och du skall se att du når målet mycket snabbare!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rätta mig gärna om jag har fel men även om firman hänvisar till notering om ”skrivfel” i blocketannonsens så skall är det väl så juridiskt att en felskrivning skall vara just felskrivning, alltså något som uppenbart kan misstas, tex missad nolla vid 1500 motortimmar istället för 150. Ett skrivfel som detta borde inte falla inom detta då det känns som faktafel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Om man anger olika uppgifter så förutsätter man att detta har faktakollats. Om en uppgift inte stämmer så kan man kanske misstänka att det finns mer som inte stämmer.

En privatkund kan tillåta sig både missuppfattningar och felskrivningar men en firma kan inte det. Om man ändå tar ut svängarna så anser jag att man får återgå till ruta 1.

DET tror jag inte att firman vill!

Jag har själv erfaenhet från ett liknande problem, egentligen två, och detta slutade till vår favör dubbelt upp. Vi hade is i magen och tog ett beslut. Firman hade is i magen och tog ett beslut och vi sa; Fine! och då vek sig firman.

Ansvaret åvilade i detta fall firman och med bättre faktakoll hade problemet inte uppstått. Viktigt att man lägger ansvaret på rätt part.

Ge dig inte!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Koppla in en advokat. Brukar hända saker när man har sin reklamation på advokat brevapper.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker att firman och du borde kunna komma överens om en lämplig deal eftersom något verkar ha blivit fel.

Men det jag ändå ställer mig lite undrande över..... du var och hämtade båten hos handlaren  vad jag förstår. Innan du gjorde upp betalningen så gjordes väl en koll och genomgång av båten antar jag. Såg du inte då att timmätaren stod på 160 timmar istället för 90? Utan du upptäckte det först när du kom hem?. Känns ändå som att en sådan koll borde du gjort hos handlaren innan köpet gjordes upp och då haft ett annat prutläge.

//LG

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Visst, du har en poäng där, Figo! man borde kollat!

Kruxet är bara att om man får uppgifter som man litar på och om firman ger ett seriöst intryck så misstror man inte. Det är en lärdom att dra!

Oavsett vilket så är det det skrivna som gäller, vilket nog är en tröst i sammanhanget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med Figo. Om händelseförloppet är riktigt beskrivet av TS, så åkte han till säljaren och där uppdagades det att mätarställningen var felaktig. I det läget finns tre alternativ. 1 Kräv försäljaren på kompensation för för resan och åk sedan hem. 2 Kräv en nedsättning av priset och genomför köpet och till sist, genomför köpet och var nöjd. Det går inte att genomföra köpet med vetskap om att mätarställningen är felaktig och sedan klaga på det. Det hade varit skillnad om TS upptäckt den felande mätarställningen vid hemkomsten men nu genomfördes köpet med vetskapen och då är det bara att gilla läget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hey vi är i Sverige nu. En typisk svensk, jag själv inräknad, käftar inte emot en fackman som säger:

-Äh vettu, det där e inget å hänga upp på sig på. Motorn går bara bättre om den är ordentligt inkörd serru

eller liknande bullshitvals. Då nöjer sig svensken med det svaret. Anar oråd, surar ihop litet, fullföljer affären och åker sen direkt hem till datorn och börjar gooogla som en tok. Bara för att upptäcka att hen blivit  blåst. Man har alltså ett kunskapsundertag mot branschfolket, som de utnyttjar så fort stunden kräver.

Är ju knappast specifikt för båtbranschen. Försök renovera ett badrum utan att bli bullshittad typ 5 gånger under resan.

Man får vara alert som bara den. Och bara för att motparten ler och verkar säker på sin sak, behöver det inte betyda att man är kompisar eller att motparten faktiskt vet ett smack om vad den talar om. (Själv är jag helt värdelös på att hantera folk med rymligt samvete)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med dig i allt det du skrivit, men det innebär inte att det blir lättare att få rätt när kontraktet är påskrivet och man har vetskap om felaktigheter vid påskriften. Då är det bara att bita i det sura äpplet och gå vidare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att kräva ersättning för resan känns i mina ögon lite långsökt. Med det resonemanget kan man isåfall även tycka att om båten hade haft korrekta timmar men inte varit i det skick som man uppfattat innan man åkte oxå skulle kunna begära rese ersättning. 

Att däremot genomföra ett båtköp när båten visat sig gått nästan dubbelt så mycket borde man inte gjort (om det är gjort). 

Liknelsen ovan med bil är ju ganska bra, om man fått uppgifter att en bil skall ha gått 5000 mil, men när man kommer fram så har den gått 8000 mil - inte fasiken köper man den bilen för priset för en som gått 5000 mil.. 

Nästan samma resonemang kan man ha gällande båtar - nästan. Jag kan tycka att skicket på båten spelar större roll än motortimmarna. Hellre en välskött och underhållen båt med fler timmar än en med få timmar som inte är lika ävl underhållen. 

Återkom till säljaren och häv köpet, man har (väl)enligt lag alltid ångervecka. Är säljaren seriös bör han gå med på att häva affären, dock tror jag inte speciellt mycket på att få reseersättning. Prata med ARN och se vad deras rekommendation är. 

En fråga - VARFÖR genpmfördes affären när timmarna var så många fler och detta är en stor del för dig? Det finns ju ganska många båtar till salu..

Problemet med många är att man är så köpsugen när man hittat det nya, det märks på många säljare - argumenten är ganska tunna - iaf när det kommer till båtar, bilar och annat. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Om man läser TS startinlägg ordentligt så står det tydligt att han upptäckte att det var fler timmar först vid hemkomst med båten !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var står det tydligt?? Är det Då det låga antalet timmar var en del av prisförhandlingen blev jag mycket besviken då jag idag, efter en 45 mil lång resa enkel väg med trettiotrailer, upptäcker att timmätaren i båten visar 161 timmar du menar, så är det inte tydligt för mig i alla fall. Kanske är lite trög.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Han inleder med Hej,

jag hämtade igår (2013-04-26) en Maxum 2400 SC3 av 2009 års modell som jag köpt av en båthandlare. vilket får mig att tro att han faktiskt betalt och hämtat hem båten. Men vi kan ju bara spikulera då TS inte varit synlig i tråden mer än första inlägget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker att det är jätterist för köparen att han betalat för något annat än han trott. Dock återstår ju faktiskt att man som köpare har undersökningsplikt. Varför kollar man inte sånt innan man lastar på båten? 

Känns för mig som ett mysterium.. 

Lämna tillbaka båten och börja om från början. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för alla synpunkter, ber om ursäkt om jag varit otydlig i min beskrivning av händelsen. Timtiden uppgavs av säljaren till 90 timmar och mätarställningen var (vilket jag upptäckte när jag kom hem) 161.

Hursomhelst, tvisten är över och jag ficke en ekonomisk kompensation som jag är nöjd med (mot ök att inte nämna storleken på den).

Återigen, tack för er input!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Gratulerar till vinsten (eller vad man ska kalla det?).

Trevlig båtsommar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...