evo_z9 0 Postad 27 April , 2013 Någon som kan nåt om olika tändsystem på diesel? När man stänger av en äldre typ av diesel så stryper man bränslet manuellt, stämmer det? Själv har jag en AQAD40 och som jag fattar är det magnetavstängning på denna? Alltså den dör när jag vrider av nyckeln, stämmer detta? Helt ny på Diesel, tacksam för bra svar till en nybörjare i dieselvärlden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 27 April , 2013 Hej! Nej, förenklat, det finns inte olika tändsystem på en diesel. Bränslet sprutas in i förbränningsrummet och trycket som finns där gör att bränslet tänder (förbränns). Det du troligen frågar efter är hur man stoppar en dieselmotor. Då finns det olika system. I ditt fall trycker du troligen på stoppknappen alternativt vrider nyckeln förbi nolläget. Då får en magnetventil på insprutningspumpen spänning och bränslet stryps och motorn stannar. På insprutningspumpen finns det med störsa sannorlikhet även ett stoppvred vilket också stryper bränslet. Detta stoppvred påverkar du manuelt antingen genom en vajer eller direkt med handen. Du kan också stoppa motorn genom att stänga bränslets huvudkran. må väl/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
evo_z9 0 Postad 27 April , 2013 Jaha! Har hört att dieslar rusar när de inte får tillräckligt med bränsle, men så är alltså inte fallet Förenklat, när bränsle stryps så dör motorn, det var det jag ville veta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonke_66 3 Postad 27 April , 2013 Hejsan, Din motor stänger du av med en knapp på instrumentpanelen.Tändningen stänger du av när motorn har stannat. /Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
evo_z9 0 Postad 27 April , 2013 Kan man på något sätt mäta eller testa så att avstängningen fungerar innan man startar motorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
evo_z9 0 Postad 27 April , 2013 Borde ju med en multimeter gå att mäta spänning eller ej tänker jag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonke_66 3 Postad 27 April , 2013 Som sagt det finns en spak direkt på spridarpumpen. /Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonke_66 3 Postad 27 April , 2013 Tror du ska oroa dig mer för glödstiften som brukar vara dåliga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
evo_z9 0 Postad 27 April , 2013 Tack för de bra svaren, blir provstart idag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 27 April , 2013 På min motor Lombardini / Iveco sitter en magnetventil som vid nyckel till ger bränsle. Tycker funktionen är osäker, ett enkelt elfel, säkringen i instrumentpanel går, och motorn stannar. Tagit bort magnetventilen och stoppar mekaniskt via draghandtag och vajer. Stoppknapps funktion är bättre. Motorn stannar då magnetventilen får spänning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 27 April , 2013 Satte in en Lombardini i min båt för styvt ett år sen. Enligt uppgift skulle man stoppa den med nyckeln. Inte katten gick det. De motorer jag haft tidigare har det varit ett stoppreglage med en vajer ner till pumpen. Hittade nåt motsvarande på den nya motorn och fick i alla fall stoppat den. Killen som instalerat motorn kom och ändrade ett litet reglage på magnetventilen, sen fungerade nyckelstoppen, så på min motor kan man koppla bort nyckelstoppen enkelt - om man vill. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 27 April , 2013 Utvecklingen går framåt. Jag fick plocka ur ankaret i min magnetventil för att sätta den ur spel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
evo_z9 0 Postad 27 April , 2013 Precis som du sa jonke_66 så har jag en knapp och den fungerade helt som den skulle känner att jag har lite bättre koll nu när jag själv provat,men det är skönt att kunna rådfråga ibland tack alla! Nån som vet nån bra sida eller film om hur dieselmotorer fungerar? Tänker mig litemer avancerad läsning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser