Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
fredbjar

Varningslampa hög kylvattentemp VP MD5A

Rekommendera Poster

Hej

 

Efter att ha kört ca1,5 h med båten idag från sjösättning till brygga så började summer o lampa för hög kylvattentemp att ljuda/lysa.

 

Vred ner varvtalet/farten och då tystnade den.

 

Tog mig till bryggan o mastade på båten. Körde den sen igen ca5 min o dö var det tyst.

 

 

Har en sötvattenkyld VP MD5A.

 

Kan ev tycka att det är väl mycket vatten/blåaktig sörja under motorn.

 

Efter konservering var där nästan tomt, lite spill dock.

 

 

Vad skall jag kolla?

 

 

Med vänlig hälsning,

Fred

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter ju spontant som du av nån anledning tappat kylmediat ner i bilgen av nån anledning. 

Kolla om det är lika mycket i expansionskärlet nu som när du vinterkonserverade. Är det inte det så får du börja leta läckage. 

Är det en Sen-Dure eller Martec värmeväxlare du har?

 

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall jag, om det är mindre kylvätska kvar, fylla på?

 

 

Kan jag se läckage direkt el behöver jag vänta tills motorn blir varm?

 

 

Vilken blandning kör jag, val av glykol o fördelning med H20, 50/50?

 

 

/Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är väldigt lite kvar bör du ju fylla på. Om motorn behöver bli varm eller beror ju på om ett ev. läckage sitter före eller efter termostaten så det är lite svårt o svara på. Men det är ju hyfsat lätt att varmköra motorn, se till att förtamparna sitter ordentligt och lägg i backen och varva upp till en 15-18 hundra vav så blir motorn snart varm.

Blandningförhållandet vet jag ej men den bör väl stå på flaskan. Fast nu när du felsöker så behöver du ju bara fylla på rent vatten, det är ju onödigt att fylla på dyr glykol om den kanske läcker ut. Sen när allt är klart kan du ju bara fylla på med renglykol och mäta fryspunkten så du blir nöjd.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack

 

Är det någon speciell glykol jag skall använda?

 

 

Vilken fryspunkt kör ni på?

 

 

Tips var jag först bör kolla efter läckage.

 

Fred

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Olika typer av glykol bör ju inte blandas så vet du inte vad det är för sort i idag så kanske det är dax att byta hela innehållet när du hittat varför den tappar media. Nån gång ibland bör man ju ändå byta för att behålla korrisonsskyddet.

Blanda till -30- 35° så klarar du även en sträng vinter.

Ta med trasor, ficklampa och en spegel och följ slangar och kopplingar. 

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gör jag lättast för att tömma?

 

Tips.

 

 

Fyller jag sedan på med ny glykol i expansionskärlet vid sötvattenpumpen?

 

/Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Öppna locket på expansionskärlet och sen ta isär nån koppling på nedersta punkten i systemet så rinner det det ut. Är du riktigt på hugget så kan du ju köra igenom med ordentligt med färskvatten för att rensa också. 

Ny glykolblandning tappar du i via expansionkärlet, det kan vara lite lurigt att få ut all luft men det brukar gå bra med lite envishet. Häll i så mycket det går och kör sen den elektriska cirkultionspumpen en stund blir det tomt i kärlet så häll på lite till. Sen får du börja skaka och klämma lite på alla slangar, gör detta med pumpen avstängd så ser du lätt om det bubblar ur lite luft i expansionkärlet. Starta och stoppa pumpen omväxlande och skaka lite till i slangarna så kommer all luft ur så småningom. 

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...