Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
jonasmaki

Skrovproblem på äldre Buster Magnum?

Rekommendera Poster

hej forumet!

Jag tänkte överge min rib och köpa en större aluminiumbåt. Har tittat lite på diverse annonser på blocket. Fråga till er som har erfarenhet av lite äldre Magnum-skrov. När kom de olika skroven? Något särskilt man skall kolla efter, svagheter som man kan undvika? Även XXL är initressant, någon som har koll på de skrovmodellerna?

/jm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du vill ha en riktig alubåt då finns den här till salu.

6uruno plotter och radar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Weber

Vad är det för båt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är en twister 650 den första som byggdes  utvecklades för räddningstjänsten.

Båten är byggd i 5mm 5083 och har 7st längsgående spant + tvärspant på en meter.

Väldig bra köregenskap och outslitbar.

http://www.hape-metalworks.com/pdf/Twister_650.pdf

På hemsidan finns 2 bilder till från hans båt.

Hyttbåten är också en 650 som vi byggdes för SMHI.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för informationen! Söker dock en alubåt fr Buster, helst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har tittat på flera magnum och många av de äldre har sprickor i akterspegeln (ofta pga övermotorisering). Jag tänkte ett tag i min enfald att det inte skulle vara några problem att svetsa men efter att ha konsulterat flertalet experter inom alu-svets så lades den idén på hyllan. För att inte få nya sprickor omgående så behöver man i princip konstruera om akterspegeln och förstärka upp på nytt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De nya XXL är i samma storleksklass som de Magnum modellerna fram tom -07.

Fördelen med XXL är dock att de har ett bättre skrov, trevligare inredning, försänkt akterparti så att du får den integrerade badbryggan plus att du slipper sprickor i akterspegeln.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra att få veta det där om akterspegeln. Även plånboken säger nog att det blir en XXL snarare än en Magnum. Dock om man vill ha xxl med nyare skrov så blir även den duktigt dyr. Hittade en ett år gammal xxl med Yamaha 150, ca 50 gångtimmar, fullrustad, för drygt 360.000kr, inkl båtupptagningsvagn. Onekligen en stor säck med pengar.

Helst av allt, om man får drömma så skulle jag köpa en Anytec 622 spd med 150 hk, men de är svinigt dyra om man vill ha en ca ett år gammal båt.

Vilka lyxproblem man har... :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såg en årsmodell 2008 med Hondas VTEC motor för 310 k på blocket.

Personligen gillar jag årsmodellerna 08-09 bäst då Buster under dessa år hade den försänkta akterdelen. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...