Toxicated 2 Postad 25 April , 2013 Hej Jag har en begagnad Mariner 15 hk som strular. Den startar lätt, kör ut ut hamnen på låg fart, vrider om rullen till max och det går bra i fem sekunder sen börjar den dö och är oftast helt av efter några sekunder, därefter är det svårt att få igång den. Går den igång så kan man köra sakta, oftast väldigt sakta, oehört känslig för att röra gasen övht. Drar jag ut choken går den omedelbart sämre och vill dö, men när jag trycker in den så skuttar den till liv ett par sekunder dvs jag får mjölka med choken. Genom att gooogla drog jag slutsatsen om att det är att den får för lite bensin. Det första jag gjorde var att skruva isär bränslefiltert som såg bra ut, rengjorde koppen. Samtidigt bytte jag bränsleslangen mellan förgasare och bränslefilter, och mellan bränslefiltert och snabbkopplingen. (Trodde på tjuvluft då den gamla slangen var hård och satt endast med stripes) nu satte jag metallslangklämmor som klämmer åt ordentligt. Provade att köra en runda men det var dessvärre inget framsteg. :-/ Nu idag tog jag av och isär förgasaren, blåste lite i munstycket och nippeln där soppan kommer in, allt såg bra ut och verkade bra men om det är skit i förgasaren hade jag sett det då? Den såg väldigt ren och fin ut. Jag märkte även att tanken som vi fått till verkar snabbkopplingen inte vara rätt då den är glappig och kan läcka i vissa läge. Jag har använt min gamla tank från min Yamaha 8hk som snabbkopplingen satt bra men har den kapacitet att leverera soppa till en 15hk när den är gjort för en 8hk, jag ser att slangen är klenare än den jag fick till min 15hk. Samma problem uppstår dock med båda tankarna när jag kör. För att summera mina frågor Kan det varit skit i förgasaren fast jag inte såg något konstigt när jag delade den och blåste i den? Kan min nya tank med glapp i snabbkopplingen ge problemet med att inte gå på full gas? Kan jag ha samma problem när jag kör med min tank till 8hk för att den inte leverera soppa tillräckligt snabbt? Dvs samma problem med två olika tankar men av olika anledningar. Vill ha lite nya infallsvinklar nu då det är drygt att köra till hamnen och lägga i båten och ut o köra för att kanske konstatera att problemet kvarstår. Har inget bra sätt att köra i tunna, plus att motorn går hur bra som helst i friläge om man gasar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjaerven 23 Postad 25 April , 2013 Är stiftet torrt när den dör? Soppapump? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Toxicated 2 Postad 26 April , 2013 Vi kollade iofs inte stiften när den dog det hade vi inte verktyg till. De såg torra ut när vi kontrollerade hemma. Ingen soppapump på denna. Har tänkt hälla nån typ av rengöring i bensinen som kan lösa beläggningar. I övrigt tankade vi 90% ny bensin så inblandningen av 10% gammal hoppas jag inte kan ställa till det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjaerven 23 Postad 26 April , 2013 Hur får du du bränsle upp från tanken? Samtliga mina Yamaha och Mariner vacuumpump/bränslepump som drar bränsle från trycktanken. Kolla bilden i denna tråd: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=410266 . Från anslutningen där du fäster soppaslangen i motorn bör bränsleledningarna gå vidare mot denna mackapär, som egentligen är det enda som har felat för mig, sånär som på tvärställda blandarskruvar och igensatta lågfartsmunstycken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 26 April , 2013 Hej, Låter lite märkligt om du saknar bensinpump. Det brukar vara ett gummimembran som pumpar upp bensinen med hjälp av trycket som blir i vevhuset. Denna gummidel brukar man få byta ibland... Hur känns blåsan på slangen när detta uppträder? blir det någon skillnad om du pumpar manuellt på denna? Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Toxicated 2 Postad 26 April , 2013 hej kanske min okunskap, det sitter ju en gummituta på slangen mellan tank och motor som man pumpar upp tryck på vid start. När motorn dör är gummitutan ej under tryck och det gör ingen skillnad att pumpa under tiden. Igår när jag skruvade isär förgasaren satt det ett lock på sidan med membran på varje sida om en större gummiplatta- Är detta en bränslepump menar ni? Jag visste inte vad det var så jag skruvade bara ihop den igen. Vad skall jag titta efter , hål i gummiduken? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Toxicated 2 Postad 26 April , 2013 jag tittade på bilden i den andra tråden och det finns ingen separat pump på min motor som mensinen går via innan den går till förgasaren utan det är ---tank----bränslefilter---förgasare--- utan omvägar Dock så satt det ett membran med gummiduk på sidan integrerat i förgasaren, är detta vår pump kanske. Skall se om jag kan ta bild när jag är hemma. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Phillip 0 Postad 26 April , 2013 Är ingen direkt höjdare på utombordare men jag skriver det jag gjorde med min när den strulade. Det är en mindre yamaha 6hk. Nu är detta några år sedan så minnet sviker kanske lite.. Den gick väldigt oroligt och dog vid gaspådrag och gick aningen bättre tidvis med choken utdragen innan den dog igen. Skruvade av förgasaren och delade den, där inne satt 2-3 filterdukar?. Dessa var nästintill igensatta, rengjorde dom och allt annat jag kunde hitta. Satta ihopa allt igen, bytte även stift och kollade över slangar osv. Startade upp den och reglerade gashandtagets läge vid ingen gas på vajern, sen efter lite skruvande på tomgångs skruven på förgasaren gick den fint på tomgång och även vid gaspådrag (på båt i vatten). Jag tror inte att det är tanken eller bensinen som ligger bakom problemet i ditt fall Som sagt några år sen nu och jag vill minnas att jag gjorde något till. Men inget jag kommer på nu direkt tyvärr! Hoppas det har varit lite till hjälp iaf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjaerven 23 Postad 26 April , 2013 Precis som Knoparn säger; jag har bytt insats i pumpen trots att det inte synts något hål eller spricka och löst bränsletillförselsproblem på det viset. Det har även suttit en del plastpackningar där i som blir gamla, trötta och värmekänsliga med åren. Att pumpa slangblåsan för hand har inte gett någon skillnad i dessa lägen med trasigt membran - varför vet jag ej. Kan även glädja dig med att tomgångsvarvning har fungerat bra, precis som för dig, likaså fullfart - om man kommer så långt - eftersom hela mellanregistret tenderar att döda motorn. Edit: Ta ett par bilder på motorn, mest intressant är babordsidan och din mystiska bränslepumpsintegrerade förgasare! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 26 April , 2013 Har haft samma problem varje vår, backventilerna i bensinpumpen kladdar fast av någon slags klegg som dagens bensin lämnar efter sig vid avdunstning. Nogran rengörning av förgasare där även nålventilen kleggat fast i öppet läge, och bränslepump. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Toxicated 2 Postad 26 April , 2013 Här ser ni slangarna som bytades, går från snabbkopplingen till bränslefiltert och från filtert till förgasaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Toxicated 2 Postad 26 April , 2013 Dessa tre skruvarna i triangel håller kåpan , bakom den sitter membranen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Toxicated 2 Postad 26 April , 2013 Och en bild för att få en överblick. Fråga mig inte varför de blir upp och ner, hoppas ni kan se ändå :-/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjaerven 23 Postad 26 April , 2013 Kolla dina modell och motornummer på seriebrickan, ring din närmaste åf och beställ en membransats. Har du inga bränsleledningar till bb-sidan så måste suget komma där framifrån- för någon form av pump måste där finnas - och jag skulle sätta mina pengar på att det är den som felar. Dock ovant att se den där? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Toxicated 2 Postad 26 April , 2013 Känner mig smått dum, svårt att hitta rätt. Detta står på manualen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Toxicated 2 Postad 26 April , 2013 Och detta sitter på motorn Vet inte vad jag skall söka på eller var :-/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjaerven 23 Postad 26 April , 2013 Kvittot talar om nämner året -95. Marinshopen kan verifiera att den verkar tillverkad -95: http://www.marinshopen.se/Motorer/OmMotorer/Mariner/Fastst%C3%A4ll%C3%A5rsmodell/Produktions%C3%A5rslista/Mariner9920hp/tabid/459/Default.aspx . Det verkar även som att du har en USA-modell - samma som tillverkades i Belgien, och som verkar bygga på en Mercury - troligen därför vi inte känner igen upplägget under kåpan - mina gamla häckar har varit tillverkade av Japaner från Yamaha. Jag kollade snabbt på: http://www.marindemontering.se/branslesystem-c-235-1.aspx?pagesize=12&pagenum=2&useparams=0 för att hitta dina membran till Mercurys förgasarmonterade bensinpumpar. Jag hittar dock ingen som följer ditt serienummer eller som har samma form som pumpen alulock som jag ser på bilden - kanske ser du bättre? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Toxicated 2 Postad 26 April , 2013 Tack för hjälpen. Jag skall skruva av och kolla när jag får tid, testkörning om en vecka då det är barnvecka nu=ont om tid. Sen skall det skruvas så man har den redo för säsongen :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjaerven 23 Postad 26 April , 2013 Måste kräva stor självbehärsning att vänta så länge med att greppa mejseln. Lycka till och skriv gärna hur det går. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Weber Postad 28 April , 2013 Någon skrev för ett tag sedan Se här min gosse vad gråa hår jag fått. Det är Evenrude som gjort detta. Hahahaha jag tror det är Mariner som gör en gråhårig! Vi hade en mariner under ett antal år. Det blev inte mycket åka av på den tiden Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Toxicated 2 Postad 3 Maj , 2013 Så plockade isär förgasaren och rengjorde med tryckluft, rengjorde bränslefiltert. Tillbaka med sakerna igen. En lååång vecka av väntan, och sista timmen på jobb tog ju aldrig slut (man är ju som ett barn) Nu går den skitbra, varit ute på sundet och fiskat tre timmar, 5 torskar blev det tom :-) Glad för att motorn fungerar och att det blev en solig fin kväll med fiske :-) terapi på hög nivå. Snart blir det nya stift bara för att...... Tack för ert bidragande till felkällan, värt hur mycket som helst. Tack. Imorrn blir det en dag på sundet :-) Trevlig kväll Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser