Gå till innehåll
tisdag 04 februari 2025
sabai

Nya segel vad ingår

Rekommendera Poster

Ett litet OT inlägg

Ciarud, ett tips till Långseglingskontot. Sy på UV-skydd när ni kommit en bit söderut, då får ni ett tåligare UV-skydd. De som levereras i Sverige är lite för tunna. Men passar bra i Sverige där UV strålningen inte är lika kraftig.

På sydligare breddgrader är det MYCKET motiverat med UV-skydd isf kapell.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är det ju frågan om du inte har rätt att få med ett UV-skydd i det avgivna priset.

Nu är jag ingen jurist och är inte mycket för att klaga - jag har jobbat med kundklagomål för ett av vår större elbolag, så jag har hört det mesta när det gäller klgomål. indecision

Men frågan är om du inte skulle få rätt om du drev frågan rättsligt.

Jobbade för en elfima innan jag började på ett elverk. Killen som fick jobbet efter mig fick en installation i en villa.

Den elfirman jag jobbade för gjorde alla eljobb för en annan firma i samma samhälle. Ägaren till den andra firman skulle bygga sig en ny villa och frågade min gamla chef vad installationen i en normal villa kostade. Min gammla chef nämde en summa ungefär hur mycket installationen i en villa brukade kosta.

Så småning om fick elfirman uppdraget att göra installationen i rörkrökarens villa. Det var inte nån norml villa och dessutom kom frun och gav nya order varje gång det kommit ut en ny veckotidning och hon läst något nytt. Installationen tog mer än dubbelt så lång tid som i en normal villa och matrialet som man skulle ha var heller inte fy skam. 

När fakturan kom stämde rörkrökarn elektrikern i tinget för att faturan var mer än dubbelt så hög som elektrikern hade sagt att installationen i en normal villa kostade.

Rörkrökarn fick rätt, med allt vad det innebar för elfirman. 

Behöver jag påpeka att elfirman gjorde aldrig något mer jobb för den andra firman.

Men när du betalat och hämtat seglet, så kan du ju skicka in en anmälan till ARN. http://www.arn.se/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jovist kan man gå vägen med att anmälla, skriva ut namnet på företaget, hota med att man ska lägga ut det på internet. Men är det verkligen en riktig väg att gå? 

Ett företag som får kritik på internet har mycket små möjligheter att försvara sig. Drev för några år sedan ett företag som blev hårt åtsatt på internet forums och vi hade inga möjligheter att försvara oss för allt vi skrev kritiserades, allt våra kunder skrev kritiserades osv

Jag stälde frågan här för att jag hade uppfattningen att uw skydd var något som ingick i rull segel.

Har försökt avbeställa uw skyddet men eftersom segelen är färdiga så har jag inte mycket val.

MEN, skulle det vara så att seglen också har problem kommer jag att ovärdera om jag inte ska lägga ut företags namnet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, du ska inte anmäla eller skriva ut namnet på företaget. Däremot borde du ge företaget chansen att självt ge sin version här på Maringuiden av vad som hänt.

Det är helt omöjligt för utomstående att bilda sig en uppfattning utan att ha tagit del av båda parternas argument. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men, om du inte har fått en offert som inbegriper ett UV-skydd kan dom väl inte sy på ett och sedan kräva pengar av dig???? Du ska väl inte behöva avbeställa något du inte begärt enligt offerten. Jag förstår ingenting av detta. Har dom sytt på det utan att det fanns med i offerten ska du naturligtvis inte betala något.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De ringde ju som sagt och frågade om jag inte ville ha det. När man då står där i telefon med de och hävdar att det ingår och de säger nej. Kunde inte riktigt se vilka alternativ jag hade då och sa dumt nog ja till uw skyddet.

Vad jag primärt ville veta med tråden var er erfarenhet om det ingår i ett rull segel eller inte.

När jag sedan ett par dagar senare började att fundera över alternativen så var ju ett att sy ett nytt kapell för det hade blivit billigare, eftersom vi syr själva. För 4200:- får man mycket kapellväv....Plus att vi har ett blått kapell som vi skulle kunna malla efter....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad ni sade till varandra vid en beställningen är svårt att i efterhand klargöra, därför får man en offert. Den ska läsas, noga.

Den skrivna offerten är den som gäller, står det inget om uv skydd är det det som gäller.

Oavsett vad man tycker är självklart ska ingå!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller inte med om vad jask skriver ovan. En affärsuppgörelse skall vara begriplig för båda parter och om man först muntligen har diskuterat en beställning och utformandet av produkten, så skall offerten avspegla det överenskomna och det kan inte tas för givet att kunden skall inse att något som diskuterats i upphandlingen är extrautrustning och alltså borde varit med i offerten.

Självklart om du ringer segelmakaren och däger att du vill ha en rullgenua och ni kommer överens om att uv-skyddet skall vara blått och du sedan feår en orderbekräftelse på en rullgenua utan vidare specifikation, så handlar det ju om den rullgenua du diskuterat och kommit överens om och inte en annan.

Om du köper storsegel och ni kommer fram till att du vill ha 2 rev och 4 lattor och sedan får en orderbekräftelse på ett storsegel, är det ok att seglet kommer utan något rev alls och utan lattor eller lattfickor? Vad mer kan man utesluta utan att tala om det?

Om du köper en dator och säljaren frågar om du vill ha engelsk eller svensk windows och du säger engelsk och får en orderbekräftelse på en dator, är det ok att den kommer utan operativsystem då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är precis så här jag tycker, nu står det 2 rev i min offert men inte lattor så undrar om det finns lattor med??surprise

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med Ridax

Att hänga ut en företagare på internet, som föreslagits, tycker jag inte är ok i ett sånt här fall.

Om jag skulle gjort nåt, så skulle jag anmält till ARN, så gör de en bedömning av det du skriver i din anmälan. Företagaren får möjlighet att lämna sina synpunkter och ARN tar ett beslut.

Sen kan ju företagaren strunta i att följa ARN´s beslut, men det är ju en annan sak och visar kanske hur seriös han är, men den badwillen kommer ju honom till godo.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Segelen hämtade och nu visar det sig att det finns ingen cunningham på storen! Segelmakaren påstår att man använder inte cunningham längre, stämmer det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad jag förstått så är frågan om cunningham eller inte beroende på vilken duk du har. På formstabila laminatdukar har cunningham inte så stor verkan som på Dacrondukar. Därför tillverkas seglen ibland utan cunningham. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag svarar nej på den frågan. Kolla med någon annan segelmakare, men jag skulle nog kräva att de fixar det hur som helst, för att jag vill ha det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst. Cunn kanske inte har lika stor effekt på ett 3di som på ett urseglat dacronsegel, men nog vill man ändå ha möjlighet att trimma cunningham!

Och de segel jag har sett har det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...